تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی-پروری-پایدار-امارات

پشتیبانی از آبزی‌پروری پایدار و نوآورانه در امارات متحده عربی

آبزی‌پروری پایدار و امارات

آبزی-پروری-پایدار-امارات

پرورش ماهی صافی  در یک سیستم مداربسته آبزی‌پروری در امارات

جمعیت امارات با سرانه مصرف ۲۵/۳ کیلوگرم در سال، از میانگین جهانی سیفود بیشتری مصرف می‌کنند، اما واردات این محصول در سطح وسیعی از تولید شیلات و آبزی‌پروری داخلی سبقت می‌گیرد (۸۲ درصد در مقابل ۱۸ درصد). در ۲۰۱۷ کل تولید آبزی‌پروری امارات به ۳,۲۵۵ تن از گونه‌های مختلف ماهیان استخوانی و سخت‌پوستان رسید که شانک بیشترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد (۱,۸۱۰ تن). این رقم هرچند پایین است، اما نسبت به ۲۰۱۵ که کل تولید کمتر از ۵۰۰ تن بود رشد قابل توجهی بشمار می‌آید (فائو، ۲۰۲۰).

دسترسی به امنیت غذایی در واقع یکی از اولویت‌های فعلی دولت امارات است و توسعه تولید محلی یک هدف مرکزی محسوب می‌شود. برای حفظ شتاب رشد آبزی‌پروری دفتر امنیت غذا و آب امارات در چند زمینه مشخص از فائو درخواست کمک کرده تا نیازهای فعلی آبزی‌پروری کشور رفع شود و این مقاله به توصیف آنها پرداخته است.

این دستاورد اساسا نتیجه یک سیاست قوی است که این اقدامات را دربرمی‌گیرد: نوسازی و ارتقاء هچری شیخ خلیفه در ام‌القیوین برای سه برابر کردن ظرفیت تولید (از ۱۰ میلیون تا ۳۰ میلیون بچه ماهی در سال) در یک شرکت خصوصی، احداث پارک نوآوری دریایی در همان سایت که به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی در زمینه آبزی‌پروری مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین جامعه محلی را نیز توانمند می‌سازد و همچنین ابزاری برای بالا بردن مقبولیت اجتماعی و وجهه آبزی‌پروری محسوب می‌شود، عملیات پنج مزرعه تجاری که بزرگ‌ترین مزرعه بیش از ۲,۰۰۰ تن محصول خواهد داشت، طرحی برای ساخت یک کارخانه خوراک و توسعه سیاست پایدار آبزی‌پروری برای کشور.

امارات متحده عربی حالا تمایل دارد دستاوردهای موفق خود را توسعه دهد. آبزی‌پروری یکی از بخش‌هاییست که دولت در سال‌های آینده تحت استراتژی ملی امنیت غذایی مورد حمایت قرار خواهد داد. این استراتژی شامل یک ابتکار برای راه‌اندازی نقشه راه آبزی‌پروری است. دفتر منطقه‌ای فائو کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و یمن در اجرای پروژه‌ای با عنوان ‌”پشتیبانی از آبزی‌پروری پایدار و نوآورانه در امارات متحده عربی” با دفتر امنیت غذا و آب در این ابتکار مشارکت دارد.

این پروژه به اولویت‌هایی که دولت امارات معین شده کمک خواهد کرد. نخستین نتیجه آن پر کردن شکاف موجود در دانش مورد نیاز برای راه‌اندازی نقشه راه آبزی‌پروری در شهرهای مختلفی است که توسط دفتر امنیت غذا و آب مشخص شده است. گونه‌هایی که باید پرورش یابند، تکنولوژی‌های لازم، بازارهایی که باید تأمین شوند، امنیت زیستی که باید تأمین شود و داده‌های که باید برای ارزیابی پیشرفت و تأثیرات این بخش جمع‌آوری شوند از جمله اطلاعات مورد نیاز است. این نقشه راه همچنین ورودی‌هایی را برای اهداف زیر فراهم خواهد کرد:

  1.  پیاده‌سازی یک مسیر مدیریت پیشرو برای ایمنی زیستی آبزی‌پروری به واسطه ارزیابی این صنعت و توسعه دستورالعمل‌هایی در سطح مزرعه،
  2.  توسعه یک پایگاه داده‌ها در خصوص مصرف سیفود،
  3.  مشخص کردن انتظارات مصرف‌کنندگان و بازار با توجه به گونه‌هایی که به صورت محلی پرورش می‌یابند،
  4.  بهبود سودآوری و رقابت در شرکت‌هایی که سیستم‌های مداربسته آبزی‌پروری (RAS) را بکار می‌برند،
  5.  تعیین پتانسیل آبزی‌پروری دور از ساحل در مناطق دریایی منتخب در خلیج فارس.

این پروژه به شکل رسمی در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ در یک جلسه مجازی با حضور مریم بنت محمد سعید حارب المهیری وزیر امنیت غذا و آب و دینو فرانچسکاتی هماهنگ‌کننده منطقه‌ای در شورای همکاری خلیج فارس و یمن راه‌اندازی شد.

با شرکت ۱۱۰ نفر از بخش‌های خصوصی، دولتی و دانشگاهی تعداد حاضران بسیار زیاد بود و در یک بحث ثمربخش اطلاعات زیادی مبادله شد. در طی این رویداد دفتر امنیت غذا و آب همچنین از سند ‌”نبض آبزی‌پروری امارات متحده عربی ۲۰۲۰″ رونمایی کرد که در آن وضعیت فعلی این صنعت و فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاران در مزارع دولتی و خصوصی، بازارها و گونه‌ها فراهم می‌شود توصیف شده است.

زمانی که اهداف پروژه محقق شوند، یک خط مبنای قوی برای توسعه آبزی‌پروری در آینده در کشور ایجاد خواهد شد. در این بین کشور می‌تواند با پیاده کردن یک بستر توانمندسازی برای بخش خصوصی نقشه راه آبزی‌پروری خود را توسعه دهد. به این ترتیب بخش خصوصی در سطح گسترده و بدون ریسک روی پتانسیل آبزی‌پروری در امارات سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آبزی-پروری-پایدار-امارات

ماهی سوکلا تولید شده توسط آبزی‌پروری و مرکز مطالعات دریای جزیره ابوالاَبیَض در امارات

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری و امارات بر روی لینک زیر کلیک نمایید

فائو و امارات در پروژه پرورش ماهی در سیستم مدار بسته مشارکت می‌کنند