تازه‌ها

آخرین مطالب

میگو-2020-کووید-19

تولید میگو در ۲۰۲۰ به سختی از کووید-۱۹ آسیب دید، اکوادور به جایگاه نخست راه یافت

میگو و کووید-۱۹

میگو-2020-کووید-19تولید جهانی میگو در ۲۰۲۰ بسیار پایین‌تر از گذشته برآورد می‌شود، چرا که ضربه غیرمنتظره‌ای از پاندمی کووید-۱۹ را متحمل شد.

قبل از پاندمی، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند صنعت میگو در ۲۰۲۰ شاهد رشد اندکی در تولید باشد، چنانچه که هر ساله با جلوگیری از بیماری‌های نوظهور (میگو) این افزایش معمولا اتفاق می‌افتد. رابینز مکینتاش معاون ارشد اجرایی شرکت شاروئن پوکپاند فودز در وبینار کنفرانس اخیر بازار جهانی سیفود (GSMC) نظراتش را به اشتراک گذاشت؛ او معتقد است سال ۲۰۲۰ به هیچ وجه معمولی نبود.

به گفته او، به طور معمول تا جایی که هیچ بیماری تازه یا مشکل خاصی بروز نکند، تولید میگو یک روند افزایشی  را دنبال می‌کند.

اما با وقفه آشکاری که در قالب پاندمی جهانی ظاهر شد، صنعت میگو کاهش قابل توجهی را در تولید تجربه کرد. تولید در سطح جهانی ۱۳ درصد افت داشته است.

این کاهش در تولید در همه مناطق یکسان نبود. هند، بزرگ‌ترین تولیدکننده میگو در جهان در سال ۲۰۱۹، با ۲۹ درصد تولید کمتر در ۲۰۲۰ شاهد کاهش گسترده‌ای بود. چین با رتبه دوم نیز کاهش بزرگی را تجربه کرد. این کشور در ۲۰۲۰ تقریبا ۵۰۰,۰۰۰ تن میگو تولید کرد و این رقم ۲۰ درصد پایین‌تر از ۶۰۰,۰۰۰ تن سال ۲۰۱۹ است.

آسیا در اکثر کشورها به طور کلی شاهد چالش‌های قابل توجهی در تولید بود. علاوه بر کاهش تولید در هند و چین، کشورهایی مانند اندونزی، تایلند و بنگلادش نیز همگی شاهد افت تولید بودند.

در این بین ویتنام یک استثناء بزرگ بود و تنها ۱ درصد کاهش را تجربه کرد. چنانچه در ماه ژوئن نیز گزارش شد، ویتنام به دلیل اقدام سریع در مقابله با ویروس در تابستان، مانع از بروز پیامدهای سنگین پاندمی کووید-۱۹ شد.

به طور کلی، کاهش در بسیاری از کشورهای آسیایی- بخصوص دو تولیدکننده بزرگ برحسب حجم- بدین معناست که این منطقه کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. بنابراین آنچه در ۲۰۲۱ اتفاق می‌افتد به واکنش هند در قبال چالش‌های مداوم بستگی خواهد داشت.

مکینتاش افزود: «هند موتور رشد آسیا محسوب می‌شود و بخش عمده محصول آسیا به هند و ویتنام بستگی دارد.»

آن سوی دیگر اقیانوس آرام، اکوادور تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داد تا جایی که در ۲۰۲۰ به بزرگ‌ترین تولیدکننده میگو برحسب حجم تبدیل شد.

اکوادور بین ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تولید خود را ۱۹ درصد افزایش داد و تولید که قبلا به ۶۰۰,۰۰۰ تن نمی‌رسید حالا از ۷۰۰,۰۰۰ تن نیز عبور کرد. این حجم، ۱۰۰,۰۰۰ تن بالاتر از تولیدکننده اول جهان یعنی هند محسوب می‌شود.

مکینتاش گفت: «اکوادور واقعا ستاره جهان است. آنها نیز پیامدهای کووید را احساس کردند، اما توانستند به سرعت به آن غلبه کنند. در چهار یا پنج ماه گذشته، آنها بسیار قوی ظاهر شدند.»

افزایش تولید در شرایطی رخ داد که کشور بخشی از سال را صرف تلاش برای حل مشکلات تجارت با چین- بزرگ‌ترین مقصد صادرات- نمود. تنها در سه ماهه اول ۲۰۲۰ چین ۵۱۰ میلیون دلار (۴۲۰ میلیون یورو) میگو از اکوادور خریداری کرد.

هنگامی که مقامات چینی کشف کووید-۱۹ روی بسته‌بندی میگو اکوادور را اعلام کردند صادرات به چین دچار وقفه شد و چین واردات میگو از سه شرکت بزرگ- سانتا پریسیلا، Empacreci و دل پاسیفیکو- را به طور کامل ممنوع کرد. هرچند دو کشور بعدا ترتیبی دادند تا این مشکل از طریق مذاکرات دیپلماتیک و فنی حل شود، اما پیامد این ممنوعیت هنوز احساس می‌شود.

پیامد آن در سه ماهه دوم ضعیف‌تر شد، و به گفته مکینتاش نیمه دوم سال اکوادور با قدرت ظاهر شد.

 آسیا سابقا نیروی مسلط بر این صنعت قلمداد می‌شد، اما عملکرد قوی اکوادور در آمریکای لاتین در روند درازمدت نشانه‌ای بود از اینکه قرار است به تولیدکننده اصلی میگو در جهان تبدیل شود.

مکینتاش گفت: «در شش یا هفت سال گذشته قاره آمریکا بخصوص با تلاش‌های اکوادور و تا حدودی مکزیک این فاصله را کمتر کرد. من انتظار دارم در آینده همچنان شاهد باشیم که کشورهای این قاره به لحاظ تولید کلی، سهم بیشتری از بازار را کسب کنند.»

در حالیکه هیچ دلیلی برای این افزایش وجود ندارد، مکینتاش معتقد است، پرورش با تراکم پایین در قاره آمریکا این صنعت را نسبت به بیماری انعطاف‌پذیر می‌سازد.

«در آمریکای لاتین تراکم پرورش بسیار پایین‌تر است. با افزایش جمعیت میگوها کیفیت محیط پرورشی آنها تنزل پیدا می‌کند. ما در آسیا شاهد برخی محیط‌های تخریب شده هستیم. در این شرایط سیستم ایمنی میگو آسیب می‌بیند.»

در برخی نقاط آسیا بیماری به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شده و میگو ببری سیاه ظاهرا به چرخه تولید بازگشته است.

مکینتاش گفت: «میگو ببری سیاه در چند سال گذشته عملکرد بهتری نشان داده است. همچنین می‌بینیم که این گونه به اندازه میگو سفید از یک بیماری مشابه آسیب نمی‌بیند.»

مکینتاش گفت، علت مقاوم بودن میگو ببری سیاه به بیماری هنوز مشخص نیست، اما آن را به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند، هرچند وانامی هنوز گونه رایج است.

«با صرفنظر از موضوع بیماری، میگو سفید همیشه درآمد بیشتری نسبت به میگو ببری سیاه تولید می‌کند.»

به گفته مکینتاش پیش‌بینی برای ۲۰۲۱ با توجه به تداوم پاندمی دشوار است. مسافرت اگر غیرممکن نباشد هنوز با مشکل همراه بوده و همچنین بررسی وضعیت مزارع میگو در جهان نیز دشوار است.

 

جهت مطالعه  مقاله مرتبط با تولید میگوی اکوادور و تاثیر کووید-۱۹ بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

کارشناس اکوادوری پیش بینی می کند تولید میگو در ۲۰۲۰ افزایش خواهد داشت، برخلاف روند آسیا