تازه‌ها

آخرین مطالب

کارشناس اکوادوری پیش بینی می کند تولید میگو در ۲۰۲۰ افزایش خواهد داشت، برخلاف روند آسیا (بخش اول)

افزایش تولید میگو اکوادور

افزایش تولید میگو اکوادور 2020
کارگران در حال پوست کندن میگو در کارخانه فرآوری

 

گابریل لونا مشاور GLuna Shrimp معتقد است، برخلاف روند تولید میگو جهانی، تولید اکوادور در پایان ۲۰۲۰ ثابت می ماند یا حتی افزایش خواهد داشت.

در وبیناری که توسط اتحادیه متخصصان آبزی پروری هند در ۲۴ سپتامبر برگزار شد، لونا در صحبت هایش چشم انداز “خوش بینانه” خود را مطرح نمود و پیش بینی کرد صادرات امسال بین ۰% تا ۳% افزایش خواهد داشت و به ۱/۴۴ میلیارد پوند (۶۵۳,۶۲۶ تن) خواهد رسید.

صادرات در ۲۰۱۹، ۲۵% بیشتر از سال قبل از آن بود و از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۰ دوباره ۶% افزایش داشت.

«زمانی که به این آمار نگاه می کنیم می گوییم، اوکی “اکوادور ۶% رشد کرده” اما واقعیت این است که ما مجددا در آستانه رشد ۲۵% بودیم. ۶% رشد فعلی به این دلیل است که دو یا سه ماهه اول سال تولید ما بیش از حد و موجودی محصول زیاد بود که با گذشت زمان در حال کاهش است.»

افزایش ۳% در صادرات سال به سال پیش بینی خوش بینانه اوست؛ “من می گویم خوش بینانه زیرا ما واقعا نمی دانیم در زیر آب چه خبر است و در استخرهای میگو چقدر میگو زنده هستند.”

افزایش تولید میگو اکوادور 2020

«ما در تراکم پایینی لارو را پرورش می دهیم. بسیار مراقب حجم ذخیره سازی هستیم تا هزینه تولید را تحت کنترل داشته باشیم، چون می دانیم بازار کم رونق است. در اکوادور بسیار کمتر از سایر نقاط جهان بود. حالا چرا من خوش بینم، زیرا نمی دانیم سه ماه بعد چطور خواهد بود، و صادرات ما به چین تا کجا پیش می رود. اگر همه چیز مانند حالا تداوم داشته باشد، امسال را با افزایش ۰% و ۳% صادرات به پایان خواهیم رساند.»

لونا گفت، در آگوست ۲۰۲۰ با کاهشی که در صادرات به چین در ابتدای سال رخ داد، اکوادور صادراتش را بین آسیا، US و اروپا با نسبت ۳۰%-۳۰%-۳۰% تقسیم کرد و این وضعیت ایده آلی بود.

 

افزایش تولید میگو اکوادور 2020

 

او گفت: «این یعنی، اگر کسی میگو بیشتری بخواهد باید قیمت را افزایش دهد تا آن را به دست بیاورد. و اگر کسی اصلا میگو را نخواهد هنوز سایر بازارهای قوی هستند که محصول را وارد کنند. این کار کمک کرد قیمت میگو سر استخر از آگوست بهتر شود.»

در وبیناری که اخیرا در خصوص تولید و بازارهای میگو برگزار شد، شرکت کنندگان گفتند کاهش کلی تولید که در ۲۰۲۰ رخ داد به اندازه ای که انتظار می رفت بزرگ نبود.

هرچند، رابینز مکینتاش معاون ارشد CP فودز غول محصولات کشاورزی پیش بینی می کند تولید اکواور با ۸% کاهش به ۵۴۰,۰۰۰ تن خواهد رسید. در ادامه می توانید مطالب بیشتری از پیش بینی CP فودز را بیابید.

کاهش تولید در اندونزی، بدون ارتباط به کووید

سایر کارشناسان در این وبینار چشم انداز خود را بر مبنای عملکرد خود در اندونزی، ویتنام و هند بیان می کنند. هر کدام تولید و صادرات میگو را برای ۲۰۲۰ نزولی می بینند.

افزایش تولید میگو اکوادور 2020
تولید اندونزی برای “نیمسال” اول سال

 

هریس موهتادی رئیس بخش آبزی پروری اتحادیه شرکت های تولید خوراک حیوانات در اندونزی گفت، او انتظار دارد تولید ۲۰۲۰ کاهش ۶% یا ۷% سال-به-سال را تجربه کند. طبق برآورد او، تولید ۲۰۱۹ به ۳۵۰,۰۰۰ رسید و صادرات نیز از ۲۰۰,۰۰۰ تن عبور کرد.

اگر حجم تولید ۶% افت کند و صادرات با همان نسبت تولید ثابت بماند، تولید اندونزی به ۳۲۹,۰۰۰ تن و صادرات به ۱۹۰,۰۰۰ تن می رسد.

موهتادی افزود، در این کشور قرنطینه شدید به اجرا درنیامد و هیچ تأثیرات جدی حاصل از پاندمی کووید-۱۹ مشاهده نشد. «تولید امسال اندکی کاهش خواهد یافت، اما در واقع دلیل آن بیشتر شیوع بیماری میگو است تا کووید-۱۹.»

اندونزی عمدتا وانامی تولید می کند (۸۶% کل حجم، بقیه به میگو ببری سیاه تعلق دارد). محقق شدن برخی برآوردهای تولید که ارقام ۶۰۰,۰۰۰ تن یا بیشتر را نشان می دهند بسیار بعید به نظر می رسند. داده های مصرف خوراک این ارقام را تأیید نمی کنند.

او یادآور شد، گزارش اخیر مقامات چینی مبنی بر مثبت شدن تست ویروس کرونا از نمونه های سطح بیرونی بسته بندی محموله ماهی منجمد از مبدأ مدان اندونزی هیچ تأثیری روی صادرات میگو نداشته است.

چین در سال ۲۰۱۹، تنها ۶% صادرات اندونزی را جذب کرد. این رقم برای US 65% و برای ژاپن ۱۴% بود.

افزایش تولید میگو اکوادور 2020

  • اواسط مارس تا آوریل: مرحله اول قرنطینه ملایم. واسطه ها از این فرصت استفاده کرده و قیمت را کاهش دادند
  • فروش شتابزده مزرعه داران- تقریبا ۳ هفته
  • بخصوص در مناطق دورافتاده با زیرساخت محدود، افت ۲۰-۲۵ درصدی قیمت ها
  • نرمال شدن قیمت های سر مزرعه در ماه می

اوایل بحران کووید-۱۹ “قرنطینه ملایم” توسط دولت به اجرا درآمد که- مانند بقیه نقاط- باعث فروش شتابزده و کاهش قیمت ها شد. هرچند این وضعیت به سرعت ثبات پیدا کرد و این بهبود شرایط یعنی مزرعه داران خوشحالند که می توانند استخرها را در سطح معمول ذخیره سازی کنند.

بنابراین برای “نیمسال” دوم ۲۰۲۰ مزرعه داران شاهد تقاضا خوبی از سوی فرآوران خواهند بود، چرا که موجودی مواد اولیه پاسخگوی ظرفیت بسته بندی نیست. به این ترتیب قیمت ها رشد می کنند، اما شیوع بیماری لکه سفید- ویروس عفونی myonecrosis- و بیماری مدفوع سفید سرعت تولید را کاهش خواهد داد.

 

کاهش ۹% برای ویتنام، که کاملا جبران می شود

طبق پیش بینی ها ، ویتنام در سال ۲۰۲۰ کاهش ۹% و حجمی معادل ۵۷۰,۰۰۰ تن را تجربه خواهد کرد.

انتظار می رود تولید ویتنام به دلیل تأثیر کووید در ۲۰۲۰ کاهش یابد، اما در ۲۰۲۱ بهبود خواهد داشت و تا ۲۰۲۵ رشد ثابتی را حفظ خواهد کرد

افزایش تولید میگو اکوادور 2020

به گفته یک کارشناس ، ویتنام با مشتریان متنوع از جمله صادرکنندگانی بود که کمترین آسیب را متحمل شد.

انتظار میرود تولید در سال ۲۰۲۱ به سطح ۲۰۱۹ یعنی ۶۳۰,۰۰۰ تن برسد و این بازگشت از نیمه دوم سال آغاز شود؛ دلیل آن “شوک عرضه” برای صادرکنندگان رقیب و کاهش موجودی تاجران اصلی خواهد بود.

همچنین برآورد شده تا ۲۰۲۵ این کشور هر ساله شاهد رشد ۳% خواهد بود و تا آن زمان تولید ویتنام به ۷۳۰,۰۰۰ تن می رسد.  روند تقویت مزارع، افزایش پشتیبانی از سوی فرآوران برای تأمین مالی و دریافت گواهی و تقاضا برای محصولاتی با ارزش بالاتر این حجم تولید را امکان پذیر می سازد و نیاز به یکپارچگی بیشتر بین فرآور و مزرعه دار را برمی انگیزد.

کووید-۱۹ از سرعت تولید میگو ویتنام کاست و کاهش قیمت جهانی باعث شد مزرعه داران در ذخیره سازی محتاط عمل کنند.  در هفت ماه اول ۲۰۲۰، تولید تقریبا ۱۵% کاهش یافت و به همین دلیل انتظار می رود از ماه جولای به بعد روند معکوس آغاز شود.

مصرف داخلی نیز در نتیجه از رونق افتادن گردشگری ۲۶% کاهش داشت. اما تقاضا برای صادرات ثابت مانده است (ویتنام برای تأمین بخش خرده فروشی در موقعیت خوبی قرار دارد). واردات از هند برای صادرات مجدد ۱۱% افزایش داشت و شرکت های بسته بندی ویتنامی “با کاهش موجودی روبرو شدند”.

ویتنام از وضعیتی که کووید-۱۹ در بازار ایجاد کرده و تولید میگو را کاهش داده و بازار داخل را از رونق انداخته است، در حال بازگشت است.

افزایش تولید میگو اکوادور 2020

جهت مطالعه بخش دوم مقاله بالا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

کارشناس اکوادوری پیش بینی می کند تولید میگو در ۲۰۲۰ افزایش خواهد داشت، برخلاف روند آسیا (بخش دوم)