تازه‌ها

آخرین مطالب

صادرات قزل‌آلا ترکیه در ۲۰۲۱ با ۱۳۲% افزایش به ۱۳۰ میلیون دلار بالغ گشت

پرورش قزل‌آلا در ترکیه

قزل‌آلا-ترکیهسالمون پرورش یافته در ترکیه

صادرات گونه‌های سالمون در ترکیه با ۱۳۲ درصد افزایش در ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته به رکورد ۱۳۰ میلیون دلار دست یافت.

قزل‌آلا رنگین‌کمان در مزارع دریای سیاه پرورش می‌یابد و به عنوان “سالمون ترکیه” به بازار عرضه می‌شود. این گونه در صنعت آبزی‌پروری ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته نشریه دیلی صباح، صادرات این محصول در ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۶ میلیون دلار بود و در ۲۰۲۱ به ۱۳۰ میلیون دلار رسید. حجم صادرات نیز با رشد ۸۵ درصدی از ۱۲,۰۰۰ تن به ۲۲,۸۰۰ تن افزایش یافت.

میانگین قیمت ‌”سالمون ترکیه” در سال ۲۰۲۰ کیلویی ۴/۵۶ دلار بود. در ۲۰۲۱  با افزایش ۲۵ درصدی کیلویی ۵/۷۲ دلار مبادله شد.

در این دوره، سهم منطقه دریای اژه از کل صادرات سالمون کشور افزایش یافت. صادرات از طریق اتحادیه صادرکنندگان دریای اژه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیون دلار عنوان شد. این رقم با افزایش ۱۱۱ درصدی در ۲۰۲۱ به ۴۳ میلیون دلار رسید.

آفوق آتکان دمیر عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان محصولات شیلات و دام اژه به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت محصول “سالمون ترکیه” بطور خاص در دریای سیاه یافت می‌شود و پرورش این ماهی که از پنج سال قبل آغاز شد، هر سال رو به افزایش است. هدفی که برای ۲۰۲۲ درنظر گرفته شده تولید ۶۰,۰۰۰ تن ازین محصول است.

دمیر گفت، ترکیه در ابتدای مسیر تولید سالمون قرار دارد و تولید آن افزایش بیشتری خواهد داشت. “سالمون ترکیه” در کنار محصولات نروژ و شیلی در بازار جهان جایگاه خود را یافته است.

او با اشاره به اینکه سالمون ترکیه به لحاظ ارزش غذایی تفاوتی با محصولات تولید نروژ و شیلی ندارد گفت، آنها انتظار دارند درآمد امسال به ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

روسیه در صادرات ۲۰۲۱ پیشتاز بود، اما در عین حال تولیدکنندگان ترکیه نیز به ایالات متحده، کشورهای اروپایی، ژاپن و سایر کشورهای شرق دور صادرات داشتند.

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک قزل‌آلا پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک قزل‌آلا پرورشی بتا