تازه‌ها

آخرین مطالب

قزل‌آلا

قدیمی‌ترین تولیدکننده قزل‌آلا در اسکاتلند درصدد ساماندهی مدرن برای رشد است

مزرعه ماهی کیمز در آرگیل اسکاتلند

قزل‌آلا-در-اسکاتلند

شرکت پرورش ماهی کِیمز، قدیمی‌ترین شرکت قز‌ل‌آلا با مالکیت خانوادگی محسوب می‌شود که بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه در ۵۰ سال اخیر را برنامه‌ریزی می‌کند و به دنبال مدرن‌سازی سیستم‌های بسته در مزرعه است.

نیل منچستر که اخیرا به عنوان مدیر عامل شرکت منصوب شده گفت، بعد از چند دهه رشد تدریجی کیمز درنظر دارد تولید را در مدت پنج سال دو برابر افزایش داده و به ۶,۰۰۰ تن برساند.

«ما تقریبا در سال ۳,۰۰۰ تن محصول تولید می‌کنیم و هدف ما افزایش دو برابری آن در مدت پنج سال است که البته رقم آن ممکن است  تغییر کند.»  منچستر از هندریکس ژنتیکس به این شرکت پیوسته است. او به مدت شش سال و نیم مدیر بخش آبزی‌پروری ژنتیکس بود.

شرکت فرآوری هلندی فیشر سیفود همکاری با کیمز برای توزیع قزل‌آلا پولادسر این شرکت را تأیید کرد و به این ترتیب یک کانال جدید در بازارهای شمال اروپا برای کیمز فراهم شد. فیشر دارای سازماندهی انحصاری است و ماهی فرآوری شده کیمز را در همان روز یا روز بعد از تحویل گرفتن، به مشتریان عرضه می‌کند.

کیمز عمدتا در آرگیل و جزیره اسکای قزل‌آلا پولادسر پرورش می‌دهد. میراث این شرکت شامل طراحی پرکاربردترین قفس آب شیرین جهان است.

قزل‌آلا-در-اسکاتلندبارج خوراک در مزرعه ماهی کیمز در آب‌های جزیره اسکای.

 

تقریبا ۸۰% ماهی کیمز از طریق خدمات غذایی و خرده‌فروشی‌ها در بریتانیا به فروش می‌رسد، فروشگاه‌هایی مانند Waitrose & Partners، J Sainsbury و محصولات دودی در فروشگاه‌هایWM Morrison  و Lidl. شرکت با طرح‌های افزایش ۲۰% سهم صادرات به اروپا، US و آسیا در حال توسعه راه‌های جدید برای افزایش تولید است.

منچستر گفت: « در اسکاتلند دسترسی به سایت، چالشی است که در مسیر توسعه ماهیان استخوانی قرار دارد و صنعت سالمون به خوبی با آن روبرو می‌شود. در حال حاضر نمونه‌های بسیاری از آن وجود دارد. مثلا شرکت ارگانیک سی  هاروست که مجوز دو سایت را دریافت کرد، اما سایت سوم پذیرفته نشد و این امر روی برنامه‌های تولید آینده آنها تأثیر بسیاری برجای می‌گذارد.»

او در ادامه افزود: «ما علاقمند به یافتن سایت‌های جدید هستیم، اما با مقررات فعلی روند آن کُند و بسیار پر هزینه است. اگر سایت‌های جدید در دسترسی باشند، باید با شرکت‌های تولید سالمون بر سر فضا رقابت کنیم. به همین دلیل ما تکنولوژی‌های جدید و رویکردهای نوآورانه‌تر را جستجو می‌کنیم.»

هنگامی که اسمولت قزل‌الا رنگین‌کمان وارد قفس‌های دریایی می‌شود نام آن به قزل‌آلا پولادسر تغییر می‌کند. وزن این ماهی از ۵۰۰ گرم به ۴ کیلوگرم (وزن لاشه) در هنگام برداشت می‌رسد.

قزل‌آلا-در-اسکاتلندشرکت پرورش ماهی کیمز توسط استوارت کَنون (در تصویر) در ۱۹۷۲ بنیان‌گذاری شد.

 

هزینه بالا و نیازهای زیرساختی مانع از توسعه کیمز در سیستم‌های مداربسته در خشکی (RAS) و پن‌های دور از ساحل می‌شود. هرچند به گفته منچستر، سیستم‌های بسته می‌توانند امکان افزایش تولید با هزینه پایین‌تر بدون پیشروی به مکان‌های جدید، را فراهم کنند.

«قفس‌های بسته که تکامل‌یافته قفس‌های باز هستند از بهترین ویژگی‌های سیستم‌ها در خشکی استفاده می‌کنند و به نظر من آینده واقعی دارند. تصور می‌کنم برای ما این روش بهترین گزینه برای توسعه محسوب می‌شود. به عبارت ساده، هزینه این روش از RAS در خشکی بسیار کمتر اما از قفس سنتی باز بیشتر است. اگر با مجوز فعلی بتوانیم تناژ بیشتری تولید کنیم، این کار اقتصادی است.»

به اعتقاد او در ‌”تئوری” دو برابر کردن تولید تنها با افزایش تراکم در سایت‌های فعلی امکان‌پذیر است.

قزل‌آلا-در-اسکاتلنداستوارت کنون (سمت چپ) و نیل منچستر (سمت راست).

 

«واضح است که این کار به مشارکت کامل با SEPA [سازمان محافظت از محیط‌زیست اسکاتلند] نیاز دارد. اما به نظر من قفس‌های بسته در نروژ در سطح وسیعی برای کنترل شپش دریایی بکار می‌روند که آب آن از بخش عمیق دریا تأمین می‌شود. ما این فرصت را داریم که پساب را فیلتر کنیم و با سیستم‌های موجود تا ۹۰% مواد جامد معلق را از آب جدا می‌سازیم. به این طریق نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست را برطرف می‌کنیم.»

این شرکت گزینه‌های متنوعی را در نظر دارد. «قفس بسته می‌تواند از کیسه‌های ساده PVC در اطراف قفس تا قفس‌های تخم‌مرغی شکل پیچیده‌تر تغییر کند. اما ما هنوز در حال بررسی گزینه‌ها هستیم و روی تکنولوژی خاصی متمرکز نشده‌ایم.»

شرکت به طراحی یا ساخت راه‌حل‌ها اقدام نمی‌کند. برعکس پن‌های دریایی مخصوص خودش را تولید می‌کند. «ما به طراحان و سازندگان متخصص اعتماد داریم. تا جایی که می‌دانیم، این سازندگان  در حال حاضر همگی در نروژ مستقر هستند. البته اگر این تکنولوژی توسعه یافته و در سطح وسیعی مورد پذیرش واقع شود، برای صنعت ساخت قفس اسکاتلند نیز فرصت تولید پدید می‌آید.»

قزل‌آلا-در-اسکاتلندقزل‌آلا شرکت کیمز

 

منچستر گفت، شرکت انتظار دارد توسعه یابد و در عین حال به طور کلی تحت مالکیت خانواده باقی بماند و به روش سنتی رشد ارگانیک خود از طریق کانال‌های مالی نرمال ادامه دهد.

تمرکز روی پولادسر

طرح‌های توسعه دست در دست تمرکز دوباره روی قزل‌آلا پولادسر دارد، یعنی گونه‌ای که کیمز به مدت ۵۰ سال تولید آن را امتحان و تست کرده است.

«در طی ۵۰ سال گذشته شرکت با فعالیت‌های مختلفی سروکار داشته است. قزل‌الا همیشه ستون فقرات تولید بوده است. هرچند شرکت در سطح گسترده‌ای به تولید سالمون و هالیبوت در قفس نیز می‌پردازد. اما به طور مؤثر تنها روی این گونه [پولادسر] متمرکز خواهیم بود.»

پولادسر بافت بسیار متفاوت و مزه سالمون را دارد با طعم دودی. به گفته او، شناخت این محصول در بازار رو به افزایش است و تمرکز شرکت روی این بیزینس می‌تواند به بازدهی و سودآوری کمک کند.

«اعتقاد قوی نسبت به کیفیت این محصول وجود دارد، این امر در موافقت شرکت‌هایی مانند فیشر به چشم می‌خورد. ما متوجه شدیم به موازات سالمون برای آن [قزل‌آلا] نیز بازار قطعی وجود دارد. با افزایش شناخت این محصول، تقاضا برای آن نیز بالا می‌رود.»

قزل‌آلا-در-اسکاتلنداسمولت قزل‌آلا رنگین‌کمان با استفاده از یک هلی‌کوپتر به پن‌ها منتقل می‌شود تا در وقت صرفه‌جویی شده و مرگ و میر کاهش یابد.

 

ثابت ماندن تولید قزل‌آلا در کشورهای اصلی تولیدکننده یعنی نروژ و شیلی، بار تولید را به سالمون آتلانتیک منتقل می‌کند و همچنین فرصت‌هایی را در بازار پدید می‌آورد. طبق اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) ملل متحد، تولید قزل‌آلا رنگین‌کمان در شیلی در ۲۰۱۲ با ۲۵۴,۰۰۰ تن به اوج خود رسید و بعد در ۲۰۱۷ تا ۷۷,۰۰۰ تن افت کرد. در این بین تولید سالانه نروژ نیز در محدود ۶۰,۰۰۰-۸۵,۰۰۰ قرار دارد (نمودار را ببینید).

تولید قزل‌آلا نروژ، شیلی و بریتانیا

قزل‌آلا-در-اسکاتلند

منچستر افزود: «در شیلی، تولیدکنندگان  بیشتر روی تولید سالمون متمرکزند. در نروژ نیز تولید قزل‌آلا کاهش یافته است. اما شاهد افزایش تقاضا هستیم و اعتقاد داریم بازار بزرگی برای آن وجود دارد که می‌توانیم آن را توسعه دهیم.»

منچستر تصدیق می‌کند که تولیدکنندگان نروژی نسبت به تولیدکنندگان بریتانیایی هنوز از مزیت هزینه (پایین) برخوردارند. طبق داده‌های فائو تولید قزل‌آلا رنگین‌کمان در بریتانیا در سال ۲۰۱۹ تنها به ۱۲,۰۰۰ تن رسید. بخش عمده این ماهی در آب شیرین پرورش می‌یابد.

 

واردات قزل‌آلا رنگین‌کمان نروژ در EU

تازه یا سرد، با سر و آبشش، شکم‌خالی

یا بدون سر، بدون آبشش و شکم‌خالی

قزل‌آلا-در-اسکاتلند

«مقدار قزل‌آلا آب شیرین که در اسکاتلند تولید می‌شود واقعا بسیار پایین است. تنها دو شرکت تولیدکننده وجود دارد. بنابراین تأکید ما روی کیفیت است و آن نیز از طریق برند شناخته می‌شود. ما یک محصول کالایی تولید نمی‌کنیم. قطعا ما تولیدکننده‌ای با پایین‌ترین هزینه‌ها نیستیم، اما قیمت‌های بالای محصول به دلیل کیفیت خوب، عملیات را توجیه می‌کند.»

به گفته او، کیمز با عرضه ثابت هفتگی محصول در سراسر سال، با فعالان بزرگ‌تر رقابت دارد؛  و شرکت این ویژگی را قربانی توسعه نمی‌کند. «اداره یک سایت جدید که سه یا چهار ماه از سال امکان برداشت از آن وجود دارد مناسب ما نیست.»

قزل‌آلا-در-اسکاتلندتخم قزل‌آلای رنگین‌کمان در شرکت پرورش ماهی کیمز

 

او افزود، رشد نژادی از تخم‌های قزل‌آلا که مختص شرکت است اجازه می‌دهد کیمز عملکرد خود را بهینه سازد، چرا که این نژاد برای شرایط محلی پرورش می‌یابد. «ما به تخم‌های وارداتی متکی نیستیم.»

 

کووید، برگزیت

منچستر زمانی در شرکت منصوب شد که کیمز از بحران کووید خارج شده بود. این بحران به تعطیلی رستوران منجر شد و به فروش محصول آسیب زد، برگزیت نیز همچنین.

«ما در شرایطی از بحران کووید خارج شدیم که به دلیل هزینه‌های بالا صادرات آسیب دیده بود. تا جایی که به تأثیر برگزیت مربوط می‌شود، این اتفاق در این مرحله روی صادرات تأثیری نداشت. می‌بینیم که در پسا-کووید بازار US دوباره بازگشایی می‌شود و هزینه حمل و نقل هوای دوباره به سطح نرمال بازمی‌گردد.»

چنانچه چشم‌اندازها نشان می‌دهند، شرکت اشتیاق زیادی برای قزل‌آلا پولادسر در آسیا و همچنین US و اروپا می‌بیند. این زمان خوبی برای کار کردن در یک شرکت کوچک خانوادگی است، که منچستر به عنوان مدیرعامل در سال آینده آن را اداره خواهد کرد. مسئولیت این جایگاه از کنون که قرار است به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شود، به او واگذار می‌شود.

به نظر می‌رسد شرکت از تجربه قبلی منچستر در زمینه برخورد با جمعیت‌های محلی توانمند و حساس به محیط‌زیست بهره‌مند می‌شود. فعالیت‌های پرورش ماهی  که قرار است توسعه یابد مورد حمایت همه مردم محلی نیست.

منچستر افزود: «من می‌توانم تمام ارزش‌های اصلی [کیمز] را درک کنم. حفظ خصلت‌های شرکت و ریشه‌دار کردن آن‌ها برای پنجاه سال بعدی یک هدف شخصی بسیار مهم محسوب می‌شود. در یک عملیات تیمی نسبتا کوچک مانند کیمز رسیدن به این هدف آسان‌تر است.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا