تازه‌ها

آخرین مطالب

اندونزی-آبزی-پروری

صادرات اندونزی در ۲۰۲۱ رشد ۸% را تجربه می‌کند، اتحادیه اروپا مشتاق توافقات تجاری با این کشور

اندونزی-آبزی-پروریغرفه اندونزی در نمایشگاه Conxemar 2021

 

نوویتا ساری رایزن تجاری سفارت اندونزی در مادرید اسپانیا گفت، قرار است صادرات میگو اندونزی تا پایان ۲۰۲۱، ۸% رشد سال-به-سال را تجربه کند و به بیش از ۲۵۰,۰۰۰ تن برسد.

ساری در نمایشگاه Conxemar 2021 که ۵-۷ اکتبر در ویگو اسپانیا برگزار شد گفت: «دولت اندونزی برنامه‌های مختلفی را برای ارتقاء تولید میگو راه‌اندازی می‌کند. این کار با افزایش استفاده از زمین و تضمین توسعه مزارع از جمله استخرهای میگو انجام خواهد شد.»

همانطور که قبلا نیز گزارش شد، دولت اندونزی در حال گسترش برنامه سرمایه‌گذاری ملی روی میگو به ارزش ۵ تریلیون روپیه (۳۵۲ میلیون دلار) بوده و هدفش رسیدن به ۲ میلیون تن تولید میگو است.

«از طریق این برنامه ما در نظر داریم به رشد بیشتر صادرات میگو در سال‌های آینده دست پیدا کنیم.»

به گفته هارو راهایو مدیر بخش آبزی‌پروری در وزارت امور دریایی و شیلات، اندونزی در حال حاضر ۸۰۰,۰۰۰ تن میگو تولید می‌کند. هرچند صاحب‌نظران دیگر- مانند رابینز مکینتاش معاون اجرایی شرکت تروئین پوکپاند فودز– تولید ۲۰۲۰ اندونزی را ۳۳۰,۰۰۰ تن تخمین می‌زنند.

اندونزی

به طور کلی این کشور در جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۰، ۲۳۹,۰۰۰ تن محصول صادر کرد که ۱۵% بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود. طبق داده‌های بخش رقابت تولید دریایی و شیلات اندونزی، وانامی ۷۵% و میگو ببری سیاه ۱۶% و میگو وحشی صید شده ۹% کل تولید را تشکیل می‌دهند.

ساری افزود، ارزش صادرات میگو اندونزی در سال ۲۰۲۰ به ۱/۷۳ میلیارد دلار بالغ شد که ۸/۸% ارزش واردات این محصول در جهان محسوب می‌شود.

«پاندمی در تجارت جهانی وقفه ایجاد کرد، از جمله تجارت محصولات آبزیان که نسبت به ۲۰۱۹ کاهش ۷% داشت. هرچند، صادرات سیفود اندونزی روند مثبتی نشان داد و موفق شد با ارتقاء دو رتبه در بین صادرکنندگان برتر سیفود جهان در ۲۰۲۰ به جایگاه هشتم صعود کند.»

هنوز چالش‌های زیادی به لحاظ نوآوری، تکنولوژی و درمان بیماری‌های میگو و اقدامات ایمنی پیش روی این صنعت قرار دارد.

پاندمی با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید برای جلوگیری از شیوع ویروس و افزایش قابل توجه هزینه‌ها، صادرات به بازارهای اصلی اندونزی با مشکل مواجه ساخت.

 

اندونزی و ادامه گفتگوهای IEU-CEPA

از زمان اجرای توافق مشارکت اقتصادی جامع در سال ۲۰۱۶ بین اندونزی و EU (IEU CEPA)، ۱۱ دور مذاکرات برگزار شده و آخرین گفتگوها در سپتامبر امسال به اجرا درآمد.

ساری افزود، به نظر می‌رسد تا اتمام گفتگوها راه زیادی باقی مانده است، با اینحال EU به امضاء قرارداد تجاری در اولین فرصت، متعهد است.

«توافق تجاری با EU به معنی افزایش صادرات به این بازار و جذب سرمایه است که می‌تواند به بهبود وضعیت بعد از کووید کمک کند و از توسعه شیلات و آبزی‌پروری اندونزی که مدت‌هاست منتظر آن هستیم با قدرت پشتیبانی نماید.»

به طور کلی وزارت تجارت اندونزی در نظر دارد ۱۱ توافق تجاری بین‌المللی با کشورهای مختلف را به اتمام برساند و IEU CEPA بزرگ‌ترین برنامه این وزارتخانه است. توازن تجاری اندونزی در ۲۰۲۰ مازاد تولید به ارزش ۲۱/۷ میلیارد دلار را به ثبت رساند که بالاترین رقم از ۲۰۱۲ است. US، هند و فیلیپین شرکای اصلی تجاری این کشور را تشکیل می‌دهند.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا