تازه‌ها

آخرین مطالب

لجن حاصل از پرورش قزل‌آلا کود مناسبی برای کشت کاهو است

آکواپونیکس، قزل‌آلا و کاهو

محققان نروژی سیستم آکواپونیکس مجزا برای پرورش قزل‌آلا و کاهو را آزمایش می‌کنند.

قزل‌آلا-کاهو-کود آکواپونیکس از تلفیق پرورش ماهی با سبزیجات در یک سیستم تشکیل شده که مواد غذایی برای گیاهان از ماهی تأمین می‌شود. پیاده‌سازی این روش در ابتدا آسان به نظر می‌رسد، اما در عمل هنوز به طور کامل موفقیت‌آمیز نبوده و نیازمند استفاده از تکنولوژی‌ها و پرنسل بسیار ماهر است.

اما در تئوری گفته می‌شود پسماند تولید شده از فعالیت آبزی‌پروری دارای مواد معدنی و کودهای ارگانیک با ارزش بسیار بالا برای استفاده در کشاورزی است که نباید دور ریخته شود. آنچه اتفاق می‌افتد این است، همانطور که محققان دانشگاه آگدر در نروژ پیشنهاد داده‌اند مزرعه‌داران باید از مزیت جداسازی این دو سیستم استفاده کنند.

در آزمایشی در مقیاس کوچک محققان نشان دادند که امکان پرورش کاهو در یک سیستم هیدروپونیکس با استفاده از لجن تصفیه شده استخر قزل‌آلا قهوه‌ای، تا جایی که در معرض هضم هوازی قرار بگیرد، وجود دارد.

 نتایجی که محققان به آن دست یافتند نشان می‌دهد ۹۰% لجن استخر را می‌توان بعد از تصفیه بازیافت کرد تا بازدهی خوبی از کاهو حاصل شود. این بازدهی می‌تواند در سطحی مشابه استفاده از کودهای استاندارد باشد.

محققان تأکید می‌کنند، بعد از پنج هفته رشد، ۹۰% کاهو برداشت شده به سایز تجاری ۱۵۰ گرمی رسیده و یا از آن هم فراتر رفته است.

به لحاظ منیزیم و منگنز، مشخص شده مقدار این مواد در برگ‌های کاهو که با کود حاصل از لجن پرورش ماهی رشد کرده‌اند کمتر از کاهو کشت شده با کودهای مرسوم است.

محققان یادآور می‌شوند، مصرف آب برای هر کیلوگرم کاهو پرورش یافته در این سیستم ۷/۳ لیتر بوده و این مقدار به طور ‌”پایداری” کمتر از آب مصرفی در کشت مرسوم کاهو است.

از سوی دیگر، در کاهو پرورش یافته با لجن تصفیه شده میزان کادمیوم، سرب و روی نزدیک به حداکثر غلظت مجاز است که نشان می‌دهد هنگامی که هدف، پرورش سبزیجات برای مصرف انسان است، سطح فلزات سنگین باید کنترل شوند.

محققان تجزیه هوازی لجن را برای هر دو سیستم آکواپونیکس تلفیقی و سیستم هیدروپونیکس در آکواپونیکس مجزا توصیه می‌کنند.

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای