تازه‌ها

آخرین مطالب

رشد-شدید-جلبک-های-مضر

کنترل جلبک های مضر در مزارع پرورش میگو

عوامل رشد شدید جلبک های مضر

رشد-شدید-جلبک-های-مضر

در حوضچه های پرورش میگو رشد شدید جلبک ها دلایل متنوعی دارد. این وضعیت ممکن است به دلیل مدیریت ضعیف خوراک و تجمع باقیمانده مواد غذایی در بستر حوضچه، مدفوع میگو در کل دوره پرورش و بستر آلوده استخر به دلیل روند ناصحیح ساخت حوضچه باشد. همچنین تغییر ناگهانی آب و هوا در حوضچه پرورش که بین آفتاب گرم و باران بدون توقف بسیار سریع تغییر می کند.

باران مداوم موجب کاهش سریع شوری در حوضچه پرورش میگو می شود و در این وضعیت سطح آب طبقه بندی می گردد تا بهترین شرایط برای رشد جلبک های مضر ایجاد شود. در این وضعیت در سطح حوضچه لایه ای سبز رنگ تشکیل خواهد شد.

این لایه در زیر نور آفتاب گرم و شدید، روی سطح آب و در امتداد جریان باد شناور می گردد. استقرار هوای گرم به مدت طولانی همراه با رعد و برق ناگهانی به سرعت عوامل محیطی حوضچه پرورش میگو را تغییر می دهد. در نتیجه، روند تجزیه مواد آلی در حوضچه افزایش می یابد و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای تسهیل شکوفایی جلبک های مضر تولید می گردد.

جهت مشاهده اینفوگراف مرتبط با کنترل رشد شدید جلبک در مزارع میگو بر روی لینک زیر کلیک نمایید 

کنترل رشد شدید جلبک در مزارع میگو

تکنیک های کنترل شکوفایی جلبکی

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، پرورش دهندگان باید راه حل هایی برای غلبه و جلوگیری از شکوفایی جلبک های سمی در استخرهای پرورش میگو داشته باشند. شرایط لازم برای رشد جلبک ها مواد مغذی موجود در آب و نور است. بنابراین، نظارت مستمر بر روی رنگ آب و کاهش مواد مغذی در آب روشی برای محدود کردن رشد بیش از حد جلبک هاست.

برخی تکنیک های مفید برای جلوگیری از رشد جلبک های مضر شامل حذف جلبک های مرده و تعویض آب در صورت تصفیه در حوضچه رسوب می باشد. این روش ها به کاهش تراکم جلبک در حوضچه های پرورش میگو کمک شایانی می نمایند.

در عین حال، کنترل غذادهی و اصلاح غالبیت جلبکی توسط پروبیوتیک ها با تخمیر ملاس (پس از ۳ تا ۶ ساعت انکوبه شبانه) ضروری است. تیمار جلبک در طول شب با استفاده از آهک با دوز مجاز کمتر از ۲۰ کیلوگرم برای هر ۱۰۰۰ متر مکعب آب صورت می گیرد. توصیه می گردد پس از عملیات آهک پاشی، به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب آب، ۲۰ کیلوگرم زئولیت به حوضچه اضافه کنید، لجن و گل و لای ایجاد شده را از طریق سیفون منظم بستر حوضچه خارج نمایید.

به خصوص برای رشد سیانوباکتری ها در حوضچه، یکی از موثرترین روش ها افزایش شوری از طریق تأمین آب دریا یا افزودن نمک به آب با مقدار ۱۰ کیلوگرم در هر ۱۰۰۰ متر مکعب (به صورت آویزان به کت واک یا هواده های پروانه ای) است.

تکنیک دیگر برای کنترل جلبک، ذخیره سازی ماهی تیلاپیا به همراه میگو در حوضچه پرورش است. تیلاپیا اغلب در سطح میانی و پایینی آب حوضچه پرورش زیست می نماید. این ماهی می تواند ۳۰-۶۰ درصد از پروتئین موجود در جلبک ها، به ویژه سیانوباکتری ها و جلبک های سبز را هضم کند و به تثبیت کیفیت آب در حوضچه کمک می نماید.

استفاده از جلبک کش ها در حوضچه پرورش میگو توصیه نمی گردد زیرا مواد شیمیایی موجب تجزیه سلول ها و آزاد شدن سموم در آب می شوند که در نهایت منجر به از بین رفتن میگو خواهد شد. از طرفی فسفر موجود در آب را می توان با استفاده از مواد افزودنی شیمیایی مانند آلوم بافر شده (سولفات آلومینیوم همراه با سدیم آلومینات به نسبت ۲: ۱) غیرفعال یا بلوکه نمود.

آلوم می تواند در آب فلاک های رسوب شونده تشکیل دهد و فسفر را از ستون آب خارج کند زیرا ته نشین می شود. بعلاوه، همانطور که آلوم رسوبات بستر را می پوشاند، با فسفرهای آزاد شده از رسوبات پیوند برقرار نموده و از انتشار آنها به ستون آب جلوگیری می نماید، بنابراین این ماده غذایی به راحتی در دسترس جلبک ها نیست.

علاوه بر این، برخی از روش های پیشگیری از جلبک های مضر شامل موارد زیر می باشد:

  • پرورش دهندگان نباید از فسفات برای کنترل رنگ آب استخرهای میگو استفاده کنند زیرا موجب شکوفایی سیانوفیت ها خواهد شد.
  • توصیه می گردد قبل از ذخیره سازی، آماده سازی حوضچه را به صورت اصولی انجام دهید، جلبک های موجود در خاک بستر را از بین ببرید و از گرفتن آب از منابع دارای شکوفایی جلبکی خودداری کنید.
  • در همان زمان، پرورش دهندگان باید به طور منظم از زنجیره های فلزی استفاده کنند تا گاز نیتروژن تجمع یافته در بستر حوضچه پرورش آزاد شود. ایجاد زنجیره فلزی در بستر شرایطی را که باعث می شود جلبک ها به شدت رشد کنند از بین می برد.
  • توصیه می گردد هر روز با دقت از حوضچه های پرورش بازدید کنید تا ظهور سیانوباکتری ها را در اولین فرصت تشخیص دهید. با انجام این کار، فرآیند های درمان جلبک ها آسان تر و سریعتر صورت می گیرد.
  • به منظور مدیریت دینوفلاژله ها، پرورش دهندگان نباید از منابع آبی دارای شکوفایی جلبکی برای پرورش میگو استفاده نمایند. اگر منابع آبی شکوفایی جلبکی دارند، تعویض آب حوضچه نیز توصیه نمی شود.

جهت مشاهده مقاله مرتبط با تکنیک های پرورش میگو بر روی لینک زیر کلیک نمایید 

مدیریت مزارع میگو در فصل بیکاری