تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری آب شیرین در اروپا

آبزی‌پروری آب شیرین، پنجمین حوزه فراموش‌شده در اروپا

آبزی‌پروری آب شیرین در اروپا

بخش آبزی‌پروری آب شیرین در اروپا پنجمین حوزه در صنعت تولید آبزی ‌پروری است و نقش مهمی در تأمین مواد غذایی و ایجاد اشتغال دارد. با اینحال این صنعت چندان به رسمیت شناخته نمی‌شود.

آبزی‌پروری آب شیرین در اروپاقزل‌آلا رنگین‌کمان ۶۰ درصد تولید آبزی‌پروری آب شیرین EU را تشکیل می‌دهد

 

گزارش تازه‌ای که از سوی خدمات نظارت بر بازار شیلات و آبزی‌پروری اروپا منتشر شده، نگاهی به توسعه آبزی‌پروری آب شیرین در EU در طی ۲۰ سال گذشته دارد. این گزارش نمای کلی از وضعیت فعلی این صنعت را ارائه داده است. همچنین نقش آن را در این منطقه بررسی نموده و چالش‌های اصلی و فرصت‌های رشد آن را به اختصار بیان کرده است.

در گزارش آمده: «هرچند آبزی‌پروری آب شیرین به لحاظ حجم ۲۰ درصد تولید آبزی‌پروری را در EU تشکیل می‌دهد، با اینحال هنوز پتانسیل زیادی برای رشد پایدار تولید و ارتقاء امنیت غذایی وجود دارد.»

این گزارش همچنین یادآوری می‌کند، صنعت آبزی‌پروری آب شیرین در EU با محدودیت‌های متعددی مواجه است، از جمله کمبود سرمایه‌گذاری و نوآوری، تنوع پایین محصولات در بازار، فصلی بودن بسیار زیاد غذاهای سنتی کپور، مقررات زیست‌محیطی سخت، افزایش بروکراسی و تغییرات آب و هوایی.

در گزارش ذکر شده: «اهمیت صنعت آبزی‌پروری آب شیرین در اروپا دست‌کم گرفته می‌شود. دلیل آن پوشش‌دهی ضعیف سیستم‌های جمع‌آوری داده‌ها و درک پایین از نقش آبزی‌پروری آب شیرین در تأمین غذا و فرصت‌های اشتغال و در عین حال حفظ چشم‌انداز اروپا و میراث فرهنگی آن است.»

این بخش که قزل‌آلا ۶۰ درصد و کپور معمولی تنها ۲۳ درصد تولید آن را تشکیل می‌دهند، شامل دامنه وسیعی از متدهای تولید است، از تولید گسترده در استخر گرفته تا سیستم‌های مداربسته (RAS).

«هرچند متد پرورش گسترده، خدمات اجتماعی-اقتصادی برای جوامع محلی فراهم می‌آورد، مناطقی با اهمیت زیست‌محیطی و سنت‌ها را حفظ می‌کند و میراث فرهنگی تولید و مصرف ماهی را محفوظ می‌دارد، اما متد نوآورانه متراکم، بازدهی بالاتر به همراه دارد و در عین حال تأثیرات زیست‌محیطی را کنترل می‌کند.»

در حالیکه برای قزل‌آلا تمایل به سیستم‌های پرورش متراکم است، کپور در سطح وسیعی با روش گسترده و با تکنیک‌های سنتی پرورش می‌یابد.

«هرچند تولید کپور در دهه گذشته رشدی نداشته، این ماهی همچنان نقش مهمی در شرق اروپا برعهده دارد به طوری که تعطیلات مذهبی در این منطقه بدون کپور قابل تصور نیست. در طی این روزها (عمدتا کریسمس و عید پاک) تقاضا برای کپور که به شکل تازه یا حتی زنده خریداری می‌شود دارای اهمیت است. پس اینطور تصور می‌شود که این ماهی یک محصول مختص جشن (با مصرف فصلی) است و برای مصرف روزانه چندان در دسترس نیست.»

آبزی‌پروری آب شیرین در اروپایک مزرعه کپور در جمهوری چک

 

«قزل‌آلا برخلاف کپور، دارای تصویر قوی از یک محصول با دسترسی آسان است. استراتژی‌های متمایزکننده اجازه می‌دهند محصولات تازه‌ای به مصرف‌کنندگان ارائه شوند و با قیمت بالاتر نیز به فروش برسند.»

این گزارش استدلال می‌کند، رشد صنعت آبزی‌پروری آب شیرین در آینده، منوط به توانایی آن برای افزایش پایدار تولید از طریق راه‌حل‌های مناسب و نوآورانه خواهد بود.

«این امر می‌تواند برای مثال توسعه پایدار تولید ماهی به لحاظ زیست‌محیطی (مانند سیستم‌های آبزی‌پروری مداربسته کم‌مصرف)، آبزی‌پروری تلفیقی چندتغذیه‌ای و توسعه تولید گونه‌های جدید باشد. نوآوری در صنعت آبزی‌پروری آب شیرین در مراحل اولیه قرار دارد و باید تشویق و تقویت شود.»

در ادامه گزارش آمده: «پذیرش راه‌حل‌های نوآورانه در این صنعت، باید با مقررات مقتضی، روش‌های ساده‌سازی شده و دسترسی بیشتر به بودجه امکان‌پذیر شود. رشد آن در آینده منوط به استراتژی‌های ارتقاء یافته فرآوری و بازاریابی است تا محصولات متنوعی ارائه شوند که می‌توانند برای کپور فروش را خارج از فصل مرسوم بازاریابی تقویت کنند. همچنین تقاضا را برای ماهیان آب شیرین افزایش داده و مصرف گونه‌های جدید را ترویج نمایند. به رسمیت شناختن نقش صنعت آبزی‌پروری در اروپا باید در بستر پایش دقیق این صنعت (یعنی چارچوب انطباق یافته برای جمع‌آوری داده‌ها) و درک صحیحی از ویژگی‌های و مزیت‌های مرتبط با پرورش ماهی در استخر شکل بگیرد.»

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری آب شیرین در اتحادیه اروپا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

پتانسیل بزرگ آبزی‌پروری آب شیرین در اروپا