تازه‌ها

آخرین مطالب

اجتناب-صادرکنندگان-اروپایی-سیفود-از-بازار-چین

صادرکنندگان اروپایی سیفود به دلیل قیمت‌گذاری و مشکلات در دسترسی از تجارت با چین اجتناب می‌کنند

فاصله گیری صادرکنندگان اروپایی سیفود از بازار چین

اجتناب صادرکنندگان اروپایی سیفود از بازار چین

طبق مصاحبه‌ای که با تعداد زیادی از مدیران سیفود در نمایشگاه سیفود بارسلونا ۲۰۲۲ بعمل آمد، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه صادرکنندگان اروپایی از بازار چین فاصله می‌گیرند.

مشکلات در پشتیبانی در بنادر به دلیل سخت‌گیری در بازرسی‌های امنیت غذایی و خطر ممنوعیت تجارت با چین در صورت مشاهده علایمی از کووید-۱۹ در محصولات، برخی از عرضه‌کنندگان را نگران کرده و آنها را از ارسال محصول به چین منصرف ساخته است. سایرین نیز شاهد قیمت‌های بالاتر در بازار اروپا هستند.

بوریس میرچف مدیر فروش شرکت اوشن فرش سیفود در شهر هالیفکس استان نوا اسکوشیا کانادا گفت، تقاضا از سوی چین برای محصول لابستر شرکت همچنان قوی است، اما صادرات به چین امسال به دلیل مشکلات حاصل از پاکسازی بنادر چین، با کاهش قابل توجهی مواجه شد. میرچف افزود، لابستر شرکت عمدتا به سوی خریداران در اتحادیه اروپا، ایالت متحده و کانادا می‌رود. قیمت‌های داخلی در آمریکای شمالی حالا بهتر از قیمت‌های چین است. در حال حاضر با وضع انواع قرنطینه در ۴۰ شهر چین در ارتباط با شیوع کووید-۱۹، وضعیت در چین بیش از حد بی‌ثبات است.

«ما انتظار داریم چین امسال مقصد ۲۰ درصد صادرات ما باشد، در حالیکه سال گذشته و سال قبل از آن ۵۰ و ۶۰ درصد صادرات ما به چین اختصاص داشت.»

میرچف انتظار دارد شرکتش در درازمدت به سوی بازار چین بازگردد. این شرکت برای مشاهده علایمی از کاهش محدودیت‌ها مشکلات کووید و گمرک چین را پایش می‌کند.

میرچف گفت: «آنجا همیشه تقاضا وجود دارد.»

قرنطینه و محدودیت مرتبط با کووید-۱۹ در اغذیه‌فروشی‌ها به تقاضا از سوی بخش هتل/ رستوران/ کیترینگ (هورکا) چین آسیب می‌زند. این بخش نقش مهمی در بازار کلی سیفود چین نسبت اروپا برعهده دارد. در اروپا اثرگذاری خرده‌فروشی بیشتر است. علاوه بر نگرانی در خصوص قدرت خریداران داخلی، واحد پول کشور نیز در هفته‌های اخیر تحت فشار جدی قرار دارد. شاخص ترکیبی شانگهای در سه ماهه اول بیش از ۱۰ درصد کاهش داشت. سیاست‌گذاران چینی برای ۲۰۲۲ رشد GDP را ۵/۵ درنظر گرفته‌اند.

دس مور مالک شرکت بلس آیسل، پرورش دهنده و صادکننده اویستر سیفود در ایرلند ارسال محصول به چین را به دلیل مشکلات در گمرک متوقف کرد.

مور گفت: «به دلیل کووید و هزینه‌های حمل و نقل هوایی، به طور کلی تمایلی به ارائه خدمات به چین وجود ندارد. در دو سال گذشته مراوده با این کشور بیش از حد بلاتکلیف بود. پرورش صدف کوچک‌تر ۷۰ تا ۱۲۰ گرمی و ارسال آن به بازار پر رونق اروپا امکان‌پذیرتر است تا پرورش صدف ۱۲۰-۲۰۰ گرمی برای چین و بعد انتظار برای باز شدن بازار.»

به گفته آنیکا فردریکسبرگ مدیر فروش شرکت باکافراست، این بلاتکلیفی توسط صادرکنندگان سالمون نیز تجربه شد. این شرکت پرورش سالمون در جزایر فارو، در سال‌های اخیر صادرات قابل توجهی به چین داشته است.

فردریکسبرگ گفت: «لجستیک بسیار چالش‌برانگیز است. بنادر مقصد مرتب بسته و بازگشایی می‌شوند. در برخی موارد باری که به گوانگژو می‌رسد با کامیون راهی پکن می‌شود.»

به گفته فردریکسبرگ، چین با پتانسیل رشد بیشتر همچنان یک بازار استراتژیکی برای باکافراست محسوب می‌شود. لوگوی تاج این شرکت در بین مشتریان چین شناخته شده و هر چیزی که با خانواده سلطنتی مرتبط باشد مورد پذیرش طبقه متوسط رو به رشد است.

«مشتریان ممکن است اسم شرکت را ندانند اما خواستار “سالمون با نشان تاج” هستند.»

به گفته آلان پرایس مدیرعامل C&N چمبرز، هرچند بازرسی‌های بهداشتی در تجارت زنده سیفود وقفه ایجاد کرده، اما چین هنوز یک بازار قوی برای سخت‌پوستان و صدف منجمد از مبدأ UK است. این شرکت در شهر کیلکی در ایرلند شمالی خرچنگ قهوه‌ای، میگو اسکامپی و حلزون به خریداران در چین و اروپا صادر می‌کند.

«تقاضا برای سیفود وارداتی درون جعبه کادویی در بازار قوی است.»

به گفته پرایس، قیمت‌گذاری قوی در چین نیز روی خریداران اروپایی برای رقابت، فشار آورد. قیمت خرچنگ قهوه‌ای از کیلویی ۶/۰۰ دلار (۵/۷۵ یورو) در چهار سال قبل به کیلویی ۹/۰۰ دلار (۸/۶۵ یورو) در حال حاضر افزایش یافته است. در حالیکه او شاهد بود تقاضا از سوی چین بخشی از محصول را از اروپا جذب کرد، خریداران در پرتغال حالا به پرداخت برای قیمت‌های بالاتر تمایل دارند. بازگشایی صنعت گردشگری در اروپا به ویژه امسال، تقاضا برای کیترینگ را افزایش داده است.

«برخی مشتریان ما در جنوب اروپا، محصولات منجمد را به فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. پرتغال حالا تمایل دارد با قیمت‌های بالاتر خرید کند؛ آنها در گذشته شرایط چنین کاری را نداشتند.»

پرایس در شغل قبلی خود که به عنوان مدیر در شرکت راکبل شلفیش در دوبلین، تحت مالکیت خانواده‌اش کار می‌کرد، یک فهرست طولانی از تماس‌ها در چین را تهیه کرده بود. او می‌گوید هیچ مشکلی با بازرسی‌های کووید در محصولاتش نداشته است، زیرا خریداران چینی او فرایندهای جداسازی و قرنطینه را انجام می‌دهند.

قیمت‌گذاری قوی در چین که پرایس و سایر فروشندگان مشاهده کردند مورد تأیید داده‌های Bord Iascaigh Mhara (BIM)، گروه توسعه بازار سیفود ایرلند، قرار دارد. در گزارش سالانه تجارت سیفود منتشر شده از سوی BIM، افزایش ۲۰ درصدی سال-به-سال در قیمت‌ها برای صدف و سخت‌پوستان در ۲۰۲۱ با جزئیات مطرح شده است. افزایش تند قیمت سوخت دیزل  هزینه‌ها را برای شرکت‌های سیفود در ایرلند افزایش داده است. به گفته BIM، قیمت سوخت از زمان حمله روسیه به اوکراین ۱۵۰درصد افزایش یافته است.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا