تازه‌ها

آخرین مطالب

تولید قزل‌آلا رو به افزایش است

قزل‌آلا رنگین‌کمان گونه اصلی پرورشی است و در ۲۰۱۹ ، ۹۷% تولید قزل‌آلا به این گونه اختصاص داشت.

تولید قزل‌آلا افزایش

به گفته Eumofa، تولید قزل‌آلا رو به رشد است. در ۲۰۱۹، تولید جهانی قزل‌آلا بالغ بر ۹۳۹,۸۷۸ تن (فائو) بود که رشد ۲۱% را از سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. این امر در آخرین گزارش Eumofa (دیده‌بان بازار محصولات شیلات و آبزی‌پروری اروپا) درج شده است. قزل‌آلا رنگین‌کمان با ۹۷% تولید، گونه اصلی پرورشی را تشکیل می‌دهد.

تولید قزل‌آلا افزایشقزل‌آلا رنگین‌کمان

EU با ۱۸۳,۸۱۹ تن معادل ۲۰% تولید جهانی در سال ۲۰۱۹ دومین تولیدکننده بزرگ جهان است و بلافاصله بعد از ایران قرار دارد. تولید این کشور با ۲۰۶,۰۵۰ تن ۲% بیشتر از EU است. ترکیه، نروژ، شیلی و پرو سایر تولیدکنندگان اصلی را تشکیل می‌دهند. در EU این محصول اساسا در فرانسه، دانمارک، اسپانیا، لهستان و فنلاند تولید می‌شود. تقریبا دو-سوم تولید EU قزل‌آلا سایز پورشن (ماهی کامل با وزنی کمتر از ۵۰۰ گرم) و سایز متوسط (۶۴% در ۲۰۱۶ طبق داده‌های FEAP) و تقریبا یک-سوم قزل‌آلا سایز بزرگ (۳۶%) است.

تولید سایز پورشن که در ۲۰۱۴، ۷۲% بود کاهش یافته است. تولیدکنندگان اصلی این سایز در EU را ایتالیا، فرانسه، دانمارک، لهستان و اسپانیا تشکیل می‌دهند، با تولیدی بیش از ۱۳,۰۰۰ تن در هر کشور (۲۰۱۹). در ۲۰۲۰ نیمی از جریان تجارت قزل‌آلا در داخل EU به قزل‌آلا دودی و ۱۵% به پورشن اختصاص داشت. فروشندگان عمده قزل‌آلا پورشن در EU در ۲۰۲۰ دانمارک (۲۱ میلیون یورو)، اسپانیا (۱۶ میلیون یورو)، لهستان (۹ میلیون یورو) و خریداران این محصول آلمان (۲۳ میلیون یورو)، لهستان (۲۰ میلیون یورو)، فرانسه (۱۰ میلیون یورو) بودند.

کل مصرف قزل‌آلا در ۲۰۱۹ به ۲۰۸,۶۵۷ تن بالغ گشت. ۸۳% عرضه محصول از تولید EU و ۱۷% از واردات است (از ترکیه و نروژ). سهم اندکی (۶%) از محصول EU نیز صادر می‌شود و بخش عمده آن (۹۴%) به مصرف اتحادیه می‌رسد. آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان و فنلاند بازارهای اصلی قزل‌آلا در EU را تشکیل می‌دهند (در ۲۰۱۹ بین ۱۴,۰۰۰ تا ۷۳,۰۰۰ تن از مصرف ظاهری به این کشورها تعلق داشت).

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا