تازه‌ها

آخرین مطالب

چشم انداز ۲۰۲۱GOAL “سال بازگشت” برای تولید جهانی میگو (بخش اول)

GOAL  و تولید جهانی میگو

دهه قبل در حالی آغاز شد که تولید جهانی میگو در آستانه بهبود تأثیرات سندروم مرگ و میر زودهنگام (EMS) بود. دهه فعلی نیز به دلیل خسارات های کووید-۱۹ به نظر می رسد بازگشت دیگری در پیش دارد.

این پیام گوریان نیکولاج از رابوبانک بود که نتایج بررسی اتحادیه جهانی آبزی پروری (GAA) را در کنفرانس چشم انداز جهانی رهبری آبزی پروری (GOAL) 2020 بیان کرد. به دلیل پاندمی ویروس کرونا امسال GOAL به صورت آنلاین برگزار شد.

نتیجه آخر: طبق نظر پاسخ دهندگان در بررسی GAA، تولید جهانی میگو در ۲۰۱۹ با افزایش ۱/۵% کم و بیش به ۴ میلیون تن رسید. در انتهای ۲۰۲۰ تولید با افت ۱۰/۵% به کمی بیش از ۳/۵ میلیون تن خواهد رسید.

بعد در ۲۰۲۱ با افزایش ۸/۴% و نزدیک شدن به ۴ میلیون تن تولید شاهد بازگشت خوبی خواهیم بود.

 

پیش بینی کل تولید میگو: ۱۰% کاهش در ۲۰۲۰ انتظار می رود

تولید و پیش بینی کل میگو (وانامی و مونودون)

بیش بینی تولید جهانی میگو
LAM: آمریکای لاتین. ROW: سایر نقاط جهان

البته کاهش در تولید برای ۲۰۲۰ چندان تعجب آور نیست. کشورهای تولیدکننده اصلی مانند هند و ویتنام به دنبال کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ هستند. دلیل آن کاهش قیمت فروش مواد اولیه و متعاقبا دلسردی از ذخیره سازی و همچنین تأثیرات ویروس کرونا روی بازارها در EU و US است.

در بررسی GAA نظرات بسیاری از فعالان صنعت در کشورهای تولیدکننده جمع آوری شد. نیکولاج خاطرنشان کرد، اطلاعاتی که او ارائه می دهد ترکیبی از برآوردهای رابینز مکینتاش قائم مقام شرکت شاروئن پوکپاند فودز برای چین و اندونزی است. دریافت داده های مؤثق از این دو کشور دشوار است. مکینتاش قبلا این برآوردها را در وبینار میگو ارائه داده بود.

نیکولاج نتایج بررسی را برحسب منطقه بیان کرده است. تولیدکننده عمده در قاره آمریکا، اکوادور است که نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) آن برای سال ها تا ۲۰۱۸ تقریبا ۱۱% باقی ماند.

۲۰۱۹ سال بسیار قوی بود و پاسخ دهندگان به GAA معتقدند این کشور ترتیبی داد تا از کاهش تولید در ۲۰۲۰ اجتناب شود. از ترکیب پاسخ ها، پیش بینی می شود تولید ۲۰۲۰ با ۱/۴% افزایش به بالای ۶۰۰,۰۰۰ تن برسد و برای ۲۰۲۱ نیز ۱/۹% رشد دیگر اتفاق بیافتد.

پیش بینی تولید میگو وانامی اکوادور

میگو (پاسفید) وانامی آبزی پروری اکوادور، فائو

پیش بینی تولید جهانی میگو

 

به گفته شرکت کنندگان در این بررسی، مکزیک در سال ۲۰۱۸ تقریبا به ۱۶۰,۰۰۰ تن تولید دست یافت که این رقم به تولید سال ۲۰۱۹ نزدیک بود. برای سال ۲۰۲۰ افت ۱۰% در تولید و بازگشت اندکی در ۲۰۲۱ انتظار می رود.

پیش بینی تولید میگو وانامی مکزیک

میگو (پاسفید) وانامی آبزی پروری مکزیک

پیش بینی تولید جهانی میگو

 

یکی از جالب ترین نتایج از بررسی برزیل به دست آمد. تولید این کشور با CAGR معادل -۱/۴% رو به کاهش است، اما پاسخ دهندگان جهش ۳۳% تا بیش از ۸۰,۰۰۰ تن را برای آن تصور می کنند.

آنها همچنین معتقدند تولیدکنندگان برزیلی تولید را در سال ۲۰۲۰ نیز تا ۹۰,۰۰۰ تن افزایش می دهند و در ۲۰۲۱ نیز از مرز ۱۰۰,۰۰۰ تن عبور خواهد کرد. نیکولاج در این خصوص گفت: «این انتظارات واقعا خوش بینانه است و کسانی که به نظرسنجی پاسخ دادند ژنتیک بهتر، خوراک بهتر و حتی تأمین بودجه را به عنوان نیرو محرکه رشد مطرح کردند.»

پیش بینی تولید میگو وانامی برزیل

میگو (پاسفید) وانامی آبزی پروری برزیل، فائو

پیش بینی تولید جهانی میگو

 

سایر تولیدکنندگان قاره آمریکا- هندوراس، پرو، نیکاراگوئه، گواتمالا و غیره- همگی در دوره ۲۰۱۸-۲۰۲۱ تولید نسبتا ثابتی خواهند داشت. به این ترتیب تصویر کلی قاره آمریکا به این شکل خواهد بود:

پیش بینی تولید میگو وانامی قاره آمریکا

میگو (پاسفید) وانامی آبزی پروری قاره آمریکا، فائو

پیش بینی تولید جهانی میگو

 

هند در سال ۲۰۱۲ به لحاظ رشد تولید وانامی جهش بزرگی را تجربه کرد، اما به نظر می رسد در سال ۲۰۱۹ رشد ۱۷/۶% سال به سال را به ثبت رسانده است.

پاسخ دهندگان به بررسی GAA انتظار دارند در سال ۲۰۲۰ شاهد افت ۲۶/۵% تا کمتر از ۶۰۰,۰۰۰ تن باشند و در ۲۰۲۱ تنها ۴/۳% رشد را تجربه کنند. «این یکی از شدیدترین موارد کاهش تولید در صنعت میگو بود که تاکنون دیده ایم. قرنطینه در این کشور سخت بود و کمبود لارو وجود داشت. فرآوران نیز کم و بیش نمی تواند برای مدتی صادرات داشته باشند.»

پیش بینی تولید میگو هند

میگو آبزی پروری هند، فائو

پیش بینی تولید جهانی میگو

 

جهت مطالعه بخش دوم مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

چشم انداز GOAL: 2021  “سال بازگشت” برای تولید جهانی میگو