تازه‌ها

آخرین مطالب

اتلاف-سرمایه-مزارع-میگو-اکوادور

چشم انداز جهانی بازار میگو (بخش دوم)

تولید آبزی پروری میگو برحسب مناطق جهان (۲۰۰۰-۲۰۲۱)

داده های فائو و GOAL

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

هرچند  هیچ تضمین قطعی برای مجموعه داده های مکینتاش وجود ندارد، اما او معتقد است حجمی که GAA یا فائو پیش بینی کردند در جهان تولید نمی شود. او مجموعه مختلفی از منابع و گاهی هم قضاوت را بکار می گیرد. «آنچه من واقعا سعی دارم درک کنم حرکات صعودی و نزولی است نه مقدار دقیق تولید.»

حتی شخص کهنه کاری مانند مکینتاش در صنعت میگو که دارای ۴۰ سال تجربه در آمریکای لاتین و  آسیاست نیز گاهی ممکن است متعجب شود. دو سال قبل، مکینتاش در شمال چین  “از وجود یک منطقه بسیار گسترده آگاه شد که می توانست بیش از ۲۰۰,۰۰۰ تن انواع مختلف سخت پوستان را تولید کند.”

«در بیشتر موارد، این منطقه از محدوده دید من خارج بودند.» پس می توان نتیجه گرفت که ارقام واقعی در چین صحیح یا نزدیک به آمار صحیح هستند، “تولید تنها به میگو پنائیده اختصاص ندارد.”

داده های چین احتمالا شامل تمام انواع میگو است، که تنها وانامی (پنائیده) قلمداد می شود. به همین دلیل ارقام [چین] تا این اندازه بزرگ است.

«آمار دولتی برای برخی کشورها قابل باور نیست. آمار دولتی تایلند، مالزی، فیلیپین، هند و اکوادور صحیح و بر مبنای سیستم های واقعی است که داده ها را جمع آوری و گزارش می کند.»

سال گذشته مکینتاش سعی کرد مقایسه ای انجام دهد تا صحت ارقام پایین خود را بررسی کند. او مجموع واردات در US، چین، ژاپن، اروپا و هر کشور دیگری که در دسترس بود را حساب کرد و بعد آمار مصرف داخلی و تولید میگو را به آن افزود تا نتایج را مقایسه کند. «در کمال تعجب دیدم ارقام من حداکثر ۵% اختلاف با آمار تجارت جهانی میگو و میزان مصرف شده داشت.»

 

مراکز اصلی تولید وانامی خسارت زیادی متحمل شدند

در حالیکه ویتنام و تایلند چندان آسیبی از کووید-۱۹ ندیدند و تنها با “مشکلات خفیف لجستیکی” روبرو شدند، دو مرکز  بزرگ تولید وانامی دنیا (اکوادور و هند) خسارت زیادی را متحمل شدند.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

او گفت، تأثیر واقعی  “مشکلات جدی” حاصل از کووید-۱۹ در اکوادور و هند به شکل محسوسی به قوت خود باقی مانده است.

در ماه جولای کاهش صادرات اکوادور با ۲۱% سال-به-سال به ۴۴,۵۹۳ تن رسید و در ماه آگوست احتمالا افت بیشتری را تجربه خواهد کرد. اما الزاما به این معنی نیست که تولید به اندازه این دو ماه کاهش خواهد داشت. حتی با وجود مشکلاتی در بازار چین، تولید ژانویه تا جولای با ۳۹۲,۳۵۵ تن ۸% افزایش داشت.

 

صادرات میگو اکوادور، جولای ۲۰۲۰

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

صادرات میگو اکوادور، ژانویه-جولای ۲۰۲۰

 

در واسط ماه جولای چین مانع از صادرات بزرگ ترین صادرکننده اکوادوری یعنی شرکت سانتا پریسیلا و همچنین شرکت های Empacadora Del Pacifico و Empacreci شد. این تصمیم در پی مشاهده علائمی از ویروس کرونا در یکی از کانتینرهای شرکت اول و همچنین در بسته بندی دو شرکت دیگر اتخاذ شد. چین ماه گذشته با توافقی که به امضاء دو کشور رسید، ممنوعیت این شرکت ها را لغو کرد.

با کاهش تقاضا از سوی چین، اکوادور روی بازار US متمرکز شد. در ماه جولای صادرات به US با افزایش ۱۲۰% به ۱۵,۳۳۱ تن و فروش به چین با کاهش ۷۶% سال-به-سال به ۸,۶۹۲ تن رسید. بخش عمده میگویی که وارد US می شود محصول بدون سر است در حالیکه چین میگو با سر را ترجیح می دهد.

 

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

مکینتاش ادامه داد: «اکوادور تغییر مسیری بیشتری به سوی ایالات متحده را در پیش گرفته است. در نتیجه تولید مزرعه آنقدر که در صادراتش به لحاظ وزن ظاهر خواهد شد، کاهش پیدا نمی کند. زیرا مثلا ۲۰-۳۰% آن ممکن است میگو بدون سر باشد، در حالیکه سابقا با سر بود. بنابراین وزن صادرات نسبت به گذشته کمتر به نظر می رسد.»

مزرعه داران در اکوادور با تراکم کمتر ذخیره سازی می کنند، اما تصمیم دارند با میگو بزرگ تر آن را جبران کنند.

جهت مطالعه بخش سوم مقاله “چشم انداز جهانی بازار میگو” بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

چشم انداز جهانی بازار میگو (بخش سوم)