تازه‌ها

آخرین مطالب

چشم انداز جهانی بازار میگو (بخش سوم)

چشم انداز تولید میگو در هند

به گفته مکینتاش اکوادور خسارت زیادی متحمل شده اما به نظر می رسد بدترین شرایط را از سر گذرانده است. در حالیکه هند همچنان با مشکلات جدی روبروست.

جیم گالکین مدیرعامل و بنیان گذار گروه سیام  نیز موافق است که تولید هند در ۲۰۲۰ تا حدود قابل توجهی کاهش خواهد داشت.

«تولید می تواند تا  ۲۰-۳۰% کاهش یابد. ما شاهد یک افت بزرگ در هند هستیم. اما باید منتظر ماند و دید؛ وضعیت بسیار مبهم است.»

علاوه بر تأثیرات دشواری های لجستیکی روی حمل خوراک و میگو مولد به سراسر کشور، مشکل نیروی کار در کارخانه ها نیز وجود دارد، چرا که موارد ابتلاء به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است.

به گفته گالکین با “افزایش سریع موارد ابتلاء” برخی کارخانه ها با ۳۰-۵۰% ظرفیت خود فعالیت می کنند و برخی دیگر نیز تعطیل شده اند.

مزرعه داران به دلیل محدودیت  در جابجایی مولد، قادر نبودند به پست لارو دست پیدا کنند. پس به دلیل وجود ابهام در بازارها ذخیره سازی  را با احتیاط انجام دادند، با وجود اینکه “کاهش شدید قیمت” به دلیل پاندمی که در مارس و آوریل انتظار می رفت، اتفاق نیفتاد.

«به این ترتیب آنها جنبه فیزیکی پاندمی را داشتند و بعد بازاریابی و درک آنچه در قیمت گذاری داشت اتفاق می افتاد باعث شد مزرعه داران تمایلی به ذخیره سازی نداشته باشند.»

با نگاهی به صادرات هند در ماه می ، که آخرین داده های موجود است، اثر پاندمی را می توان دید.

صادرات در ماه مارس با ۲۳% کاهش سال-به-سال ۳۵,۹۲۶ تن و در ماه آوریل با کاهش ۲۶% سال-به-سال ۳۱,۸۰۰ تن بود. در ماه می با ۴۸,۴۱۱ تن تا حدودی بهبود داشت اما باز هم ۱۰% کمتر از سال قبل بود.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

ویلم واندر پیجل تحلیلگر صنعت میگو و بنیانگذار  “Shrimp Insights” در طی وبینار گفت، برای کل سال ۲۰۲۰ احتمالا هند آن اندازه که مردم انتظار دارند کاهش تولید نخواهد داشت.

بعد از قرنطینه سخت اولیه واردات عظیم میگو مولد در هند تقویت شد. «واردات مولد بیش از آن چیزی بود که برای یک چرخه جدید تولید مورد نیاز است.»

سپس با مشکلات بیماری و سایر معضلات ،شرایط برای مزرعه داران بدتر شد، یعنی ذخیره سازی  “در مقیاس کامل” انجام نشد. “آنها هنوز ذخیره سازی می کردند.”

به گفته واندر پیجل در آندرا پرادش قیمت ها برای میگو سایز کوچک روند نزولی دارد و دلیل آن برداشت های زودهنگام به دلیل بیماری است. «من فکر می کنم آنچه الان به دلیل بیماری شاهد اتفاق افتادنش هستیم، این است که بسیاری از مزرعه داران زودهنگام برداشت می کنند. پس مقدار زیادی محصول در سایز کوچک داریم که باعث کاهش قیمت ها برای سایزهای کوچک تر می شود.»

هر چند قیمت ها  “واقعا در هند چندان بد نیستند”. داده های پرتال قیمت که در زیر مشاهده می کنید. این گفته را تأیید می کنند.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

«پس مزرعه داران ممکن است به ذخیره سازی آخرین کراپ امسال قبل از فصل زمستان نیز تشویق شوند. هرچند این کراپ در داده های سال بعد منعکس می شوند.»

 

 “جعبه های سیاه” در چین، جنوب شرق آسیا

به گفته مکینتاش و گالکین در وبینار، پیش بینی دقیق تولید چین و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار دشوار است.

مکینتاش گفت: «آمار و ارقام چین همیشه مانند یک جعبه سیاه بوده است.»

شما می توانید ۵۰۰,۰۰۰ تن پیش بینی مکینتاش برای ۲۰۲۰ را “بعلاوه و منهای” ۲۰% کنید.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

به اعتقاد گالکین، هر چند این صنعت  “تقریبا شفاف” است، چین سابقا ۱ میلیون تن میگو تولید داشت و سطح فعلی از شفافیت به دور است. «برخی می گویند تولید تقریبا نیم میلیون است، اما پذیرش این ادعا نیز دشوار است.»

به گفته او، تعیین تولید اندونزی نیز به همان اندازه دشوار است. تلاش برای تخمین دقیق تولید میگو در اندونزی به اندازه چین سخت است.

اندونزی بزرگ ترین مجمع الجزایر محسوب می شود و دارای پنج جزیره اصلی و ۳۰ گروه جزیره ای کوچک تر می باشد. این کشور در کل از ۱۷,۵۰۸ جزیره تشکیل شده که هر کدام دارای تقریبا ۶,۰۰۰ ساکن است. جمع آوری داده های دقیق و متمرکز از هر نوعی ، کار مشکلیست.

مکینتاش و CP Foods برای اندونزی کاهش ۳% و ۳۱۰,۰۰۰ تن تولید (۳۰,۰۰۰ تن آن میگو ببری سیاه) برآورد می کنند. اما پیش بینی گالکین با خوش بینی بیشتری همراه است. البته نه به اندازه دولت این کشور که رقمی معادل ۸۰۰,۰۰۰ تا ۹۰۰,۰۰۰ تن را ارائه می دهد.

گالکین گفت: «این آمار واقعا در هیچ سطحی برای من یا هر شخص دیگری در این بیزنس معنا ندارد.»

 

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

او افزود: «شما باید با ۱۰ نفر صحبت کنید و بعد میانگین ارقام را به دست بیاورید تا به یک ایده برسید.»

بازه ای که گالکین از تولید اندونزی در نظر دارد بین ۴۰۰,۰۰۰-۵۰۰,۰۰۰ تن است و این رقم می تواند در ۲۰۲۰ افزایش اندکی داشته باشد. «اندونزی به میزان قابل توجهی سرگرم تأمین خرده فروشی ایالات متحده است. پس به نظر من قیمت مزرعه داران پایین تر از سال گذشته است، اما شاید برای آنها تا اندازه ای کافی باشد که به پرورش  ادامه دهند.»

همان قدر که اطلاع از تولید در اندونزی سخت است، درک تأثیر واقعیت پاندمی ویروس کرونا در این کشور نیز دشوار است.

طبق آخرین داده های منتشر شده از سوی این کشور در ۱۴ سپتامبر، اندونزی ۲۲۲,۰۰۰ مورد ابتلاء به ویروس کرونا و ۸,۸۴۱ مورد فوت را گزارش داده است.

به اعتقاد گالکین، به نظر نمی رسدکه دولت  “اصلا” شیوع بیماری را تحت کنترل داشته باشد. هرچند در سیاست دولت به جای کنترل پاندمی از طریق قرنطینه، “ایجاد ایمنی جمعی” در پیش گرفته شده است، اما صنعت سیفود آسیب شدیدی را متحمل نشد.

شرکت Panca Mitra Multiperdana (PMMP) در جاوه شرقی با مشکلاتی در کارخانه های منطقه سیتوبوندو و بوندووسو مواجه شد. از این شرکت به دلیل بالا بود موارد ابتلاء خواسته شد فعالیت های خود را متوقف کند.

«من نمی دانم آنها شرایط را تحت کنترل دارند یا خیر، اما چیزی در خصوص ابتلاء تعداد کثیری از کارگران در کارخانه ها نشنیده ام. مطمئنم مواردی وجود دارد، زیرا بیماری در اندونزی در حال گسترش است، اما تأثیر مشهودی روی این بیزنس نداشته است. پس تولید تداوم دارد. فرآوران تقریبا با ظرفیت کامل خود فعالیت می کنند. پس در طی پاندمی اوضاع اندونزی مرتب است.»

 

ویتنام به خوبی عمل می کند

طبق اظهارات گالکین، ویتنام بسیار زودهنگام قرنطینه را اِعمال کرد و از شیوع ویروس از مرز چین جلوگیری نمود.

پیش بینی او در خصوص تولید ویتنام نسبت به مکینتاش با خوش بینی بیشتری همراه است و تولیدی معادل ۷۵۰,۰۰۰ تن را برای این کشور برآورد می کند که ۴۸۰,۰۰۰-۵۰۰,۰۰۰ تن آن را وانامی و ۲۰۰,۰۰۰-۲۵۰,۰۰۰ تن را میگو ببری سیاه تشکیل می دهد.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

«در واقع [تولید] می تواند امسال در ویتنام اندکی افزایش یابد… فکر نمی کنم آنها به لحاظ فیزیکی آسیبی از پاندمی دیده باشند.»

به گفته او، کارخانه ای در ویتنام با ظرفیت پایین فعالیت نمی کند و یا مشکلی در زمینه لجستیک برای حمل و نقل مولد و خوراک در سراسر کشور- چنانچه در هند می بینیم- وجود ندارد.

گالکین افزود، قیمت مواد اولیه کاهش سال-به-سال داشته و مزرعه داران تمایلی به تکثیر ندارند. هرچند قیمت ها برای لارو “به اندازه کافی مناسب” هستند که اجازه دهند تولید ۳-۵% افزایش یابد یا حداقل در سطح قبل باقی بماند.

در خصوص تایلند، گالکین معتقد است تولید به لحاظ تناژ ناخالص تفاوتی اساسی با سال قبل نخواهد داشت. شاید به لحاظ سایز محصول متفاوت باشد اما تولید از ابتدای سال تاکنون تفاوت زیادی با ۲۰۱۹ نداشته است.

گالکین افزود: «مگر اینکه قیمت مواد اولیه با افزایش قابل توجهی همراه باشد و مزرعه داران برای پرورش میگو انگیزه بیشتری پیدا کنند، در این صورت شاید تولید مشابه سال قبل باشد.»

مکینتاش برای تایلند کاهش تولید تا ۲۰,۰۰۰ تن و رسیدن تولید میگو به  ۲۷۰,۰۰۰ تن را پیش بینی می کند.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

جهت مطالعه بخش دوم مقاله “چشم انداز جهانی بازار میگو” بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

چشم انداز جهانی بازار میگو (بخش دوم)