تازه‌ها

آخرین مطالب

فروش سیفود در بریتانیا به دلیل تورم بی‌سابقه کاهش یافت

کاهش فروش سیفود در بریتانیا

کاهش فروش سیفود در بریتانیا

طبق اعلام شرکت تحقیقات کانتار، فروش سیفود در فروشگاه‌های مواد غذایی در بریتانیا در سه ماهه منتهی به ۲۰ مارس کاهش ۸/۳ درصدی داشت و دلیل اصلی آن تأثیرات افزایش قیمت حاصل از تورم است.

هرچند، فروش در بخش خرده‌فروشی سیفود نسبت به گوشت قرمز و مرغ قوی است و نسبت به همین دوره در ۲۰۲۱ رشد ۵/۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های جدید منتشر شده توسط کانتار، تورم ماهانه بخش مواد غذایی به ۵/۹ درصد رسید این رقم از دسامبر ۲۰۱۱ بالاترین رکورد محسوب می‌شود. به دلیل جنگ در اوکراین فشارهای تورمی اخیر تشدید شده و نتیجه آن کاهش ۵/۹ درصدی فروش مواد غذایی در سه ماهه منتهی به ۱۷ آوریل است.

فراسر مک‌کِویت مدیر بخش بینش خرده‌فروشی و مصرف‌کننده در کانتار گفت: «در حال حاضر یک خانواده متوسط در طی سال با افزایش بالقوه هزینه‌ها معادل ۲۷۱ پوند [۳۴۱ دلار، ۳۲۲ یورو] مواجه خواهند بود. بخش عمده این افزایش به مایحتاج ضروری روزمره اختصاص دارد که کاهش آنها با فشرده شدن بودجه دشوار خواهد بود. ما به وضوح شاهد پرواز قیمت‌ها و مراقبت خریداران از پول‌هایشان هستیم.»

بیشترین کاهش خرید در دسته‌بندی‌های فرعی سیفود به این شرح است: در آرد سوخاری (کاهش ۱۵/۱ درصدی)، نان زده (کاهش ۱۵/۲ درصدی)، دودی (کاهش ۱۲/۶ درصدی)، صدف (کاهش ۱۱/۳ درصدی) و طبیعی (کاهش ۱۱/۲ درصدی). ماهی طعم دار شده تنها کالایی بود که افزایش فروش را تجربه کرد، ۴/۳ درصد نسبت به همین دوره در ۲۰۲۱ و ۱۴/۴ نسبت به ۲۰۲۰.

سیفود سرد عملکرد بهتری نسبت به گوشت و مرغ گرم داشت که فروش آنها در سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته با افت ۱۳/۱ همراه بود. به گفته کانتار، سرعت تورم پروتئین در بازار برای گوشت گوسفند با ۹/۳ درصد از گوساله با ۶/۷ درصد سبقت گرفت.

به گفته کانتار، فروش گوشت قرمز و مرغ کاهش می‌یابد زیرا مردم بریتانیا راحت‌ترند که در رستوران‌ها غذا بخورند و به محل کار خود بازگردند، پس اتکاء به غذای خانگی کاهش پیدا می‌کند. تعداد مراجعات به فروشگاه‌های مواد غذایی برای خرید مرغ و گوشت نسبت به سال گذشته ۹/۸ درصد و سایز سبدهای خرید نیز ۷ درصد کاهش داشت.

مک‌کویت گفت: «انتظار می‌رفت که فروش‌ها نسبت به سال گذشته که هنوز محدودیت‌ها برقرار بود کاهش داشته باشد. در حالیکه امسال تعداد مراجعات به فروشگاه ثابت مانده، اما مردم به اندازه سال گذشته خرید نمی‌کنند و میانگین سایز سبد خرید آنها ۴/۵ درصد کاهش داشته است.»

فروش‌های آنلاین فروشگاه‌ها در سه ماهه اول سال تقریبا ۱۵ درصد کمتر بود.

مک‌کویت افزود: «خریدهای آنلاین در حالی ثابت مانده که حالا ضرورت کمتری برای آن احساس می‌شود. اعتماد خریدار نسبت به خروج از منزل و رفتن به فروشگاه بیشتر شده و نسبت به سال گذشته خانواده‌ها به تعداد نیم میلیون کمتر خرید اینترنتی خرید دارند.»

سطح محصولاتی که به واسطه تبلیغات خریداری می‌شوند در Q1 با ۲/۷ درصد کاهش به ۲۷/۳ درصد رسید، چرا که فروشگاه‌ها استراتژی کاهش قیمت روزانه را در پیش گرفته‌اند.

«خرده‌فروشی‌های بزرگ نگرانی‌های خریداران را درک می‌کند؛ فروشگاه آسدا خط (تخفیف) “فقط ملزومات” خود را راه‌اندازی کرد، موریسونس اعلام کرد قیمت بسیاری اقلام مصرفی روزانه را کاهش می‌دهد و تسکو نیز از طریق استراتژی کارت باشگاه امکان صرفه‌جویی در هزینه مشتریان را فراهم می‌کند.»

کانتار دریافت، مردم بریتانیا بیش از پیش از مراکز دارای تخفیف خرید می‌کنند. خرده‌فروشی آلدی در سه ماه منتهی به ۱۷ آوریل با افزایش ۴/۲ در ارزش فروش، سریع‌ترین رشد فروش را به نمایش گذاشت. فروشگاه لیدل ۴ درصد افزایش فروش داشت.

مک‌کویت گفت: «در ۱۲ هفته گذشته نسبت به سال قبل، بیش از یک میلیون مشتری بیشتر به آلدی و لیدل مراجعه کردند. در مجموع این دو فروشگاه دارای تخفیف، ۱۵/۴ درصد بازار را به خود اختصاص دادند که از ۵/۵ درصد دهه قبل بالاتر است.»

تسکو علاوه بر اینکه تخفیف می‌دهد، تنها خرده‌فروشی سیفود بود که در سه ماه اول سهم خود از بازار را افزایش داد و با رشد ۰/۳، ۲۷/۳ درصد کل فروش‌های مواد غذایی را به دست آورد. فروشگاه سینزبوریز ۱۵ درصد بازار را در اختیار دارد، آسدا با ۱۴ درصد و موریسونس با ۹/۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته مک‌کویت، جنگ در اوکراین آگاهی عمومی نسبت به فشار‌های موجود روی عرضه را افزایش داد. به همین دلیل مصرف‌کنندگان با ذخیره کردن اجناس، خود را برای دسترسی محدود و قیمت‌های بالاتر آماده می‌کنند. مثلا تعدادی از فروشگاه‌ها اخیرا محدودیت‌هایی برای خرید روغن خوراک‌پزی قرار دادند چرا که گمان می‌رود مصرف‌کنندگان کابینت‌های خود را از روغن پر کنند.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا