تازه‌ها

آخرین مطالب

کووید-19-آبزی-پروری

پنج راه برای تاب آوری مزارع آبزی پروری در دوران کووید-۱۹

آبزی پروری و کووید-۱۹

در این مقاله پنج نکته مطرح شده که به متصدیان آبزی پروری کمک می کنند در دوره پاندمی کووید-۱۹ سرپا بمانند. در این دوره تقاضا تغییر کرده، محدودیت های پیچیده ای برای حمل و نقل اِعمال شده و محصولی که به فروش نرفته در مزرعه به تغذیه نیاز داشته است.

کووید-19-آبزی-پروری
اندور لینگانگ یکی از تهیه کنندگان این مقاله به همراه KH یانگ از بخش بازاریابی امپرور مارین در مالزی

 

این نکات بر اساس تفکرات سه کارشناس سیفود ارائه می شود: اریک ویس رئیس هیئت مدیره بخش ماهیان استخوانی از شرکت نشنال آکواکالچر (NAQUA) در عربستان و مدیر قبلی مزرعه سوکلا در شرکت اپن بلو در پاناما؛ اندور لینگانگ، مشاور آبزی پروری در آکواگرو اینترنشنال دارای بیش از ۵۰ سال سابقه مدیریتی و مشاوره در مزارع ماهیان استخوانی در قاره آمریکا، آسیا و استرالیا؛ و توماس سومر مدیر بخش مواد غذایی در شرکت یورو گروپ فار ایست، دفتر خرید شرکت خرده فروشی COOP (سوئیس) در هنگ کنگ.

لینگانگ توضیح می دهد: «بحران مالی جهانی (GFC) در ۲۰۰۸ به شرکت های آبزی پروری ضربه سختی زد، اما خسارت آن در مقایسه با پیامدهای پاندمی کووید-۱۹، کمرنگ است. شرکت هایی که توانستند در GFC دوام بیاورند قدم های موثری برداشتند تا در این بیزینس باقی بمانند و روش اداره مزارع و فروش محصولات خود را تغییر دادند.» حالا نیز به اقدامات مشابهی نیاز است.

 

کاهش محدودیت های سایز ماهی

تاکنون، در بازارهای صادرات مانند اروپا و آمریکای شمالی اقلام سیفود تازه بر اساس سایزهای معینی به فروش می رسید: سایز ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرمی برای سی بریم سرطلایی، ۴۰۰ الی ۴۵۰ گرمی برای سی بس اروپایی و ۶۰۰ الی ۸۰۰ گرمی برای تیلاپیای فیله ای. چه اتفاقی می افتد اگر مزرعه داران مجبور شوند باری را عرضه کننده که خارج از این سایزهاست؟

در طی پاندمی کرونا، ما شاهد بودیم این محدودیت های سایز باعث شد ماهی با عجله کشتار شود تا هزینه های خوراک آن کاهش یابد. با سرازیر شدن ماهی در بازار، بسیاری از مزرعه داران آسیب دیدند و حجم های بزرگی از محصول را زیر قیمت بازار به فروش رسانند.

به گفته لینگانگ یک راه عملی برای خریداران عمده و فروشگاه های خرده فروشی در بازارهای صادرات، برداشتن محدودیت های سایز و برای مزرعه داران توسعه خطوط تولید محصول به شکل فیله و سایر انواع برش هاست.

«به این ترتیب مزرعه دار می تواند محصول را بدون توجه به سایز بفروشد و متصدیان مزرعه با پایین نگه داشتن قیمت ها و ارائه سیفود ارزان به مصرف کننده، سود خود را به دست می آورند.»

گزینه دیگر برای مزرعه داران هدف قرار دادن بازارهای دیگر مانند چین است که به طور کلی سخت گیری برای سایز وجود ندارد. در چین تقریبا برای هر سایزی از سیفود بازار وجود دارد. ماهی گروپر و اسنپر کوچک با وزن ۵۰۰ گرمی به عنوان ماهی ” سایز بشقابی یک نفره” به فروش می رسد. ماهی بزرگ تر تا ۵ کیلوگرم به عنوان ماهی “سایز بوفه ای” دسته بندی می شود و حتی سود بالاتری در هر کیلوگرم به همراه دارد.

 

تنوع بخشیدن به گونه های تولیدشده

بیشتر متصدیان آبزی پروری تنها یک گونه را در مزارع خود تولید می کنند. در اتحادیه اروپا (EU) آبزی پروری در سطح وسیعی تک گونه ای است؛ که در آن تولیدکنندگان یکی از گونه های سالمون، سی بس، سی بریم، قزل آلا و یا سایر محصولات درآمدزا را پرورش می دهند.

هنگامی که قیمت های بازار نوسان دارند و یا بیماری مختص یک گونه شایع می شود روش پرورش تک گونه ای می  تواند یک استراتژی پرخطر باشد. در طی سال ها ما شاهد روی دادن این اتفاق برای میگو و سالمون بوده ایم. در حال حاضر با تعطیلی رستوران ها در سراسر جهان، قیمت سالمون افت قابل توجهی را تجربه کرد. برعکس، قیمت محصولاتی که اساسا در کانال های خرده فروشی عرضه می شوند ثابت مانده است.

تنوع بخشیدن به گونه ها، با پرورش چندگونه ای به طور همزمان به مزرعه داران ماهی این امکان را می دهد تا قابلیت رقابت خود را در بازار جهانی سیفود ارتقاء دهند و تولید مزرعه را به پایداری، انعطاف پذیری و خودکفایی بالاتری برسانند، بخصوص زمانی که تمرکز روی گونه های بومی است. برای تنوع بخشیدن به گونه ها بهترین گزینه  ها ماهی بومی، حلزون، خیار دریایی و حتی علف دریایی است.

اریک ویس توضیح می دهد: «این گونه های بومی اغلب در بازار داخلی فروش بهتری داشته و از مزرعه داران در مقابل نوسان قیمت خاص یک گونه محافظت می کند.»

کووید-19-آبزی-پروری
اریک ویس در حال بررسی یک مزرعه آبزی پروری دور از ساحل

 

 تمرکز روی بازار داخلی در دوران کووید-۱۹

در پی انتشار گسترده کووید-۱۹، تجارت سخت تر و محدودیت در سفر باعث پیچیدگی و گرانی بیشتر واردات و صادرات سیفود شده است. فلایت رادار ۲۴ (سایت نمایش اطلاعات پرواز) برآورد می کند در مارس ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته، پروازها در جهان بیش از ۵۰ درصد کاهش داشتند.

با کمتر شدن تعداد کشتی ها و هواپیماها که کشورها و قاره ها را به هم متصل می سازند، قیمت پروازها افزایش یافته است، حتی در شرایطی که ارزش عمده فروشی و خرده فروشی سیفود مرتبا کاهش می یابد. حمل و نقل قابل اطمینان زمینی دچار مشکل شده، چرا که نقاط بازرسی و مناطق ترخیص زمان حمل را بسیار افزایش دادند. نتیجه آن چیست؟ کاهش سود مزرعه دار.

یک راه حل هوشمندانه تجاری برای تولیدکنندگان سیفود صادرات-محور، تأمین بازارهای داخلی است. مخارج کلی کمتر قیمت های پایین تر را جبران می کند. ارائه خدمات آنلاین تحویل محصول- حتی مستقیم به مشتری- تقاضا مستمر و امنیت غذایی محلی را تضمین خواهد کرد.

ویس ادامه داد: «تولید سیفود برای بازار داخلی ارزان تر و اغلب با خطر کمتری همراه است. بعلاوه تولید مواد غذایی برای مردم هموطن بسیار خوشایند و با ارزش تر است.»

 

تضمین بسته بندی بهداشتی و قابلیت ردیابی

کشورهای واردکننده و مصرف کنندگان سیفود حالا بیشتر از همیشه مراقبند که تضمین شود مواد غذایی عاری از بیماری کووید-۱۹ است. می دانیم که کووید-۱۹ و سایر بیماری های حیوانات ممکن است از طریق جابجایی نادرست مواد غذایی منتقل شود. در چین، بعد از آنکه مقامات در جولای ۲۰۲۰، کووید-۱۹ را در سالمون وارداتی ردیابی نمودند، تقاضا برای سالمون شیلی  “عملا تا صفر” کاهش یافت.

مورد دیگر مشاهده ویروس در میگو اکوادوری بود. این در حالیست که برخی کارشناسان حوزه سلامت می گویند هیچ شواهدی وجود ندارد که به طور دقیق نشان دهد ماده غذایی می تواند ویروس را منتقل کند. در ماه سپتامبر بود که چین تصریح کرد، واردکنندگان چینی باید از واردات مواد غذایی از کشورهایی با تعداد بالای موارد ابتلا به کووید-۱۹ اجتناب کنند.

بسیاری از خریداران و مصرف کننده تمایلی به خرید بسیاری از محصولات وارداتی سیفود ندارد. حتی با قیمت های پایین تر، به دلیل نگرانی از سلامت غذایی، تقاضا برای آن کاهش یافت.

ویس در ادامه می گوید: «برچسب گذاری سیفود و قابلیت ردیابی به دولت ها، واردکنندگان و مصرف کنندگان “آرامش خاطر” می دهد و در بحران کووید-۱۹ این مقوله، مهم ترین فاکتور است؛ چرا که قابلیت ردیابی قوی تضمین می کند محصولات از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مهم تر از آن، محصول برای خوردن سالم است.»

فرآوری، بسته بندی و درزگیری سیفود تازه نگرانی از احتمال آلودگی محصول را بسیار کاهش می دهد. درزگیری صحیح مانع از ورود ویروس، باکتری و پاتوژن ها و آلودگی فیله سالمون و تون می شود و اطمینان مصرف کننده را بسیار تقویت می کند. تولیدکنندگان بزرگ آبزی پروری به جای اتکاء به واسطه ها برای تضمین سلامت محصول، باید این کار را در شرکت خودشان انجام دهند.

افزایش استفاده از پلاستیک یکبار مصرف به دلیل نگرانی از سلامت در تمام بازارها را می توان با بیوپلاستیک هایی از جنس جلبک و علف دریایی جبران کرد. متصدیان آبزی پروری با تفکر سریع و بینش گسترده، می توانند این مواد را پرورش داده و به محافظت از محیط زیست کمک کنند.

کووید-19-آبزی-پروری

توماس سومر در حال بازدید از پروژه توسعه شیلات در فیلیپین

 

انجماد محصول

در گزارش تازه ای از نیلسن آمده، در ایالات متحده به تنهایی در فاصله مارس تا می ۲۰۲۰ فروش سیفود منجمد ۵۰/۸ درصد، سیفود تازه تنها ۲۶/۳ درصد و سیفود قابل نگهداری در دمای محیط ۵۹/۴ جهش داشته است.

ویس اعتقاد راسخی به مزیت های ماهی منجمد دارد و با شعار  “محصول تازه منجمد شده همیشه از محصول تازه، تازه تر است” از استدلال های خود پشتیبانی می کند. به نظر او تعداد کمی از مردم واقعا تفاوت بین ماهی با کیفیت منجمد و ماهی تازه را احساس می کنند، در حالیکه تولید ماهی منجمد مزیت های بسیاری دارد. فروش یک محصول منجمد ارزان تر است. همچنین لجستیک ساده تر و ماندگاری محصول بیشتر است و نوسان قیمت بسیار کاهش می یابد.

در خرده فروشی هایی که در طی پاندمی کووید-۱۹ فعال هستند، ماهی منجمد بیشترین فروش را دارد. برای فروش خوب در فروشگاه  ها، مزرعه داران باید روی کیفیت محصول متمرکز شوند و این را بدانند که خرده فروشان تمایل دارند برای قیمت های پایین چانه بزنند.

توماس سومر با او موافق است: «در سوئیس، قرنطینه به دلیل کووید-۱۹ روی فروش محصولات منجمد سیفود تأثیر مثبت داشته است. افراد بیشتری در خانه آشپزی می کنند تا نیاز به خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض خطر به حداقل برسد. رستوران ها تعطیل و تردد در مرزهای بین المللی کمتر شده است، بنابراین مردم در حال ذخیره سازی مواد غذایی خوب هستند.»

 

به مزرعه دار بودن خود افتخار کنید

در دوران کووید-۱۹ راه های مطمئن کمی برای تضمین سود وجود دارد، حتی برای صنایعی که محصولات و خدمات ضروری ارائه می دهند. با اینحال گردانندگان آبزی پروری بابت تأمین مهم ترین نیاز بشر یعنی مواد غذایی باید به خود افتخار کنند.

لینگانگ افزود: «تاکتیک های عملی که کمک می کنند مزرعه داران در پاندمی کووید-۱۹ دوام بیاورند شامل این موارد است: تعطیلی هچری تولید بچه ماهی تا زمان مورد نیاز، فعالیت نرسری با تراکم پایین، محدود کردن غذادهی و کاهش موقت تعداد کارکنان به عنوان آخرین چاره.»

با رعایت این نکات و جستجوی راه هایی برای تحویل محصولاتی سالم و با کیفیت بالا به کسانی که بسیار به آن نیاز دارند، مزرعه داران می توانند کسب و کار خود را از غرق شدن نجات دهند و وظیفه خود را در کمک به بشریت در این بزرگ ترین چالش طبیعی قرن به انجام برسانند. به یاد داشته باشید زمانی که شنا کردن سخت می شود، افراد سرسخت می توانند به شنا ادامه دهند.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با نقش پاندمی کرونا بر صنعت آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

شیلات، آبزی پروری و کرونا