تازه‌ها

آخرین مطالب

میگو ویتنام

ویتنام در خصوص کمبود میگو در Q4 هشدار داد، چشم‌انداز کوتاه مدت شفاف نیست

طبق آخرین اطلاعات از یک منبع خبری در کشور ویتنام، قیمت میگو سر مزرعه بی‌ثبات به نظر می‌رسد و علت آن اجرای قرنطینه در مناطق اصلی تولید یعنی استان‌های کامائو و باک لیئو و وقفه در کار شرکت‌هاست.

میگو ویتنام

او با قدردانی از واکنش سریع دولت و انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان سیفود ویتنام (VASEP) گفت، تا حدودی ثبات به صنعت میگو بازگردانده شده است.

«قیمت میگو هنوز در سطح پایینی قرار دارد، اما مزرعه‌داران وحشت‌زده نشده و دیگر برداشت‌های شتابزده در حجم انبوه ندارد.»

نمودار زیر نشان می‌دهد قیمت سر مزرعه چقدر کاهش داشته است. این نمودار علایمی از رشد قیمت که ظاهرا از هفته ۳۳ آغاز می‌شود را نشان نمی‌دهد.

 قیمت سر مزرعه میگو وانامی ویتنام، سایز ۸۰

میگو-ویتنام

او نمونه‌هایی را بیان کرد که مؤید رشد قیمت‌ها برای سایزهای بزرگ‌تر تنها به میزان ۱% یا ۲% هستند: در هفته ۳۳، سایز ۴۰ کیلویی ۱۱۴,۰۰۰ تا ۱۱۶,۰۰۰ دانگ ، سایز ۵۰ کیلویی ۱۰۱,۰۰۰ تا ۱۰۲,۰۰۰ دانگ و سایز ۶۰ کیلویی ۹۴,۰۰۰ تا ۹۵,۰۰۰ دانگ.

قیمت سایزهای ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ در هفته ۳۳ به ترتیب با کیلویی ۸۲,۰۰۰، ۷۶,۰۰۰ و ۷۰,۰۰۰ دانگ نسبت به هفته قبل ثابت باقی ماندند.

این منبع توضیح داد: «مقامات محلی شرایط مساعدی برای برداشت و انتقال ماده اولیه میگو فراهم کردند. نمایندگان آن در مناطق اطراف می‌گردند و میگو را از مزرعه‌دار خریده و به کارخانه‌های فرآوری منتقل می‌کنند.»

جابجایی بین استان‌ها حالا با سرعت بیشتری امکان‌پذیر است، یعنی کارخانه‌ها می‌توانند مواد اولیه را از سایر استان‌ها تهیه کنند و نمایندگان می‌توانند محصول را برای آنها ارسال نمایند. «این حرکت مساعد همچنین کمک می‌کند نهاده‌ها- مانند خوراک، مواد شیمیایی، پست‌لارو- سریع‌تر به دست مزرعه‌دار برسد و مزرعه‌دار هرچه زودتر برای کراپ بعدی ذخیره‌سازی کند.»

با اینحال او هشدار می‌دهد که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ احتمال کمبود قابل توجه ماده اولیه میگو وجود دارد. مزرعه‌دارانی که شاهد کاهش درآمدشان بوده‌اند، نگران تقاضای پایین در جهان و سایر اقدامات در مقابله با ویروس کرونا هستند.

بسیاری از آنها ذخیره‌سازی را کاهش داده و یا دسته‌جمعی آن را متوقف کردند تا ببیند بازار چگونه حرکت می‌کند و آیا قیمت‌ها بهبودی قابل توجهی خواهند داشت. «به طور ویژه کمبود سایزهای بزرگ بسیار بدیهی است، زیرا اگر مزرعه‌دار همین حالا به سرعت ذخیره‌سازی کند، باز هم زمان کافی برای رسیدن میگو به سایزهای بزرگ نخواهد داشت.»

برای رسیدن به میگو سایز ۲۰-۳۰ به چهار یا پنج ماه زمان نیاز است.

هو کوک لاک رئیس هیئت مدیره شرکت فرآوری و صادرات فیمکس ون با بیان اینکه VASEP نیز در این خصوص هشدار داده‌ گفت: «در سه ماهه چهارم امسال کمبود جدی ماده اولیه اتفاق خواهد افتاد و قیمت مصرف‌کننده رشد تندی را تجربه خواهد کرد، بخصوص برای میگوهای سایز بزرگ.»

دفتر گروه کانادایی سیام، عرضه‌کننده میگو در ویتنام نیز موافق این گفته است: «در ماه‌های آینده، عرضه‌ها از سوی ویتنام مطمئنا کمتر خواهد بود، البته اگر خیلی ناکافی نباشد.»

«این یک پیش‌بینی ساده است: اکثر کشورهای عرضه‌کننده میگو هنوز درگیر کووید هستند و عرضه کاهش خواهد داشت. از سوی دیگر کشورهای مصرف‌کننده مانند US، EU و کانادا همگی در حال بازگشت به شرایط عادی هستند و تقاضا افزایش خواهد داشت. پس شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود و من دلیلی نمی‌بینم که قیمت‌ها رشد نکنند.»

هرچند او اعتقادی ندارد که رونق تجارت این محصول آغاز شده است. در ۲۴ آگوست او گفت، اکثر کارخانه‌ها هنوز از ارائه قیمت برای تجارت خودداری می‌کنند و تنها به سفارشات کوچک با قیمت نقدی رسیدگی می‌کنند و به مشتریان دایمی خود محصول می‌فروشند.

یکی از مدیران شرکت گفت: «به دلیل سیاست ۳TC و IR2P (یک مسیر، دو مکان) کارخانه‌های فعال هنوز هزینه‌های بسیار بالایی را تحمل می‌کنند. در صدر آنها، ظرفیت تولید است که شاید به ۲۰% یا ۳۰% رسیده باشد و تاریخ ارسال بار قابل پیش‌بینی نیست. در این شرایط ویتنام چگونه می‌تواند با سایر کشورهای تولیدکننده رقابت کند؟»

این منبع تأیید کرد که به دلیل افزایش هزینه‌های مواد اولیه قیمت‌ها بالا رفته‌اند. «تا جایی که ما می‌دانیم، کارگرانی که در کارخانه‌ها مشمول قانون ۳TC نیستند حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. این بارِ هزینه‌ها برای کارخانه سنگین است.»

کامائو از قرنطینه خارج و مجددا وارد قرنطینه شد

یک منبع خبری از ویتنام گفت، بسیاری از کارخانه‌ها بین ۳۰% تا ۴۰% از نیروی کار خود را واکسینه کرده‌اند.

استان کامائو از قرنطینه سخت ‌”۳TC ” خارج شد. کارخانه‌های فرآوری در این استان درخواست کردند کارگران را در سایت در قرنطینه نگهدارند تا فعال باقی بمانند. به گفته دفتر سیام، در ۲۴ آگوست بعد از مشاهده موارد ویروس کرونا در یک کارخانه میگو، این استان قرنطینه شد. این اتفاق مورد تأیید منبع خبری ما نیز قرار گرفت. استان کامائو دوباره مشمول قانون قرنطینه ۳TC شده است.

استان باک لیئو نیز به نظر می‌رسید در آستانه ورود به این شرایط باشد، اما هنوز مشمول این قانون نشده است.

«استان‌های سوک ترانگ و هائو گیانگ در حال پیاده‌سازی مقررات “منطقه سبز” هستند تا به تولید و تجارت ادامه دهند. کارخانه‌ها می‌توانند به تدریج تعداد کارگران و ظرفیت تولید را در آینده افزایش دهند. به این ترتیب آنها می‌توانند پروسه جمع‌آوری میگو از مزرعه‌داران و همچنین فرآوری سفارشات معلق مانده را تقویت کرده و محصول را برای مشتریان بارگیری کنند.»

او افزود، مشتریان باید انتظار تأخیر از سوی شرکت‌های بسته‌بندی را داشته باشند.

ویتنام تولیدکننده کلیدی محصولات میگو با ارزش افزوده است که در سطح وسیعی محصولات غذایی اسنک را برای جشن کریسمس در اروپا و US عرضه می‌کند. این منبع یادآور شد، کارخانه‌هایی که این نوع محصولات را تولید می‌کنند به نیروی کار زیادی نیاز دارند. پس به نظر می‌رسد دسترسی به این محصولات در سطح پایین و قیمت‌ها در سطح بالا باقی بمانند.