تازه‌ها

آخرین مطالب

واقعیت‌هایی در دفاع از آبزی‌پروری: این صنعت سوءتغذیه را در فقیرترین کشورها کاهش می‌دهد

واقعیت‌هایی در دفاع از آبزی‌پروری

۱% افزایش در تولید آبزی‌پروری در کشورهای فقیر مصرف غذاهای دریایی را ۰/۹% ارتقاء می‌دهد.

واقعیت‌هایی در دفاع از آبزی‌پروری

این تصور وجود دارد که آبزی‌پروری اغلب در کشورهای فقیر زمینه‌ای فراهم می‌کند تا غذای مصرف‌کنندگان در کشورهای ثروتمند تأمین شود. زیرا فرض بر این است که رشد سریع تولید به موازات توسعه تجارت بین‌المللی محصولات آبزیان در حرکت است.

این نتیجه‌گیری‌ها بیشتر شهودی محسوب می‌شوند تا مبتنی بر شواهد علمی و هدف از بیان آنها زیر سوال بردن مشروعیت پتانسیل این فعالیت برای بهبود دسترسی محلی به ماهی و تضمین امنیت غذایی است.

این نتیجه‌گیری ممکن است برای پذیرش حوزه‌های مختلف چندان صحیح نباشد. زیرا واقعیت این است که هرچند توزیع رشد این صنعت به طور غیریکنواخت در جهان اتفاق می‌افتد، اما تحلیل داده‌ها در ۱۶۳ کشور نشان می‌دهد توسعه این صنعت در تأمین امنیت غذایی جهان سهیم است.

در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه فلوریدا به اجرا درآمد، و در مجله علمی “امنیت جهانی غذا” منتشر شد، این روایت پرکاربرد را به چالش می‌کشد که می‌گوید، تولید غذاهای دریایی قابلیت پایداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نابرابری را ترویج می‌کند.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، در این مطالعه با کمک داده‌ها ثابت شده آبزی‌پروری دسترسی به مواد غذایی برای طبقات متوسط و پایین را در ۱۰ کشور تولیدکننده بزرگ و در حال توسعه تسهیل نموده است. این مطالعه نشان می‌دهد صنعت پرورش ماهی نسبت به صید سهم پایین‌تری در صادرات داشته و قیمت محصولات آن نیز کمتر است.

طبق داده‌های ارائه شده در مطالعه، ۱% افزایش در تولید آبزی‌پروری در کشورهای در حال توسعه به معنی ۰/۹% افزایش در سرانه مصرف است. این نتایج به همراه سایر یافته‌ها ثابت می‌کنند مصرف غذاهای دریایی با توسعه آبزی‌پروری محلی در بین نیازمندان افزایش یافته است.

ازینرو، مثلا گونه‌های کم‌هزینه آب شیرین دسترسی و توانایی خرید بیشتر غذاهای دریایی را برای طبقه سطح پایین در بنگلادش تسهیل می‌کنند.

نتایج حاکی از آن است که سه کشور تولیدکننده بزرگ آبزی‌پروری در جهان در بین چهار کشور پرجمعیت قرار دارند، و از این ایده پشتیبانی می‌کند که عملیات آبزی‌پروری در سطح کشوری مواد غذایی را فراهم می‌آورد.

محققان ارتباط مثبتی را بین کشورهای توسعه‌دهنده تولید آبزی‌پروری مشاهده می‌کنند. آنها دریافتند سرانه مصرف در این کشورها نسبتا افزایش یافته است.

چنانچه مؤلفان این مقاله نیز اشاره می‌کنند، در تلاش‌های جهانی برای تغییر مسیر به سوی رژیم‌های غذایی سازگار با محیط‌زیست و در عین حال رسیدن به اهداف امنیت غذایی، آبزی‌پروری بسیار ضروری خواهد بود.

با کاهش تولید صید و خطراتی که تغییر اقلیم متوجه این صنعت می‌سازد، لازم است آبزی‌پروری ترویج شود، بخصوص در مناطقی با نرخ بالای سوءتغذیه و عدم امنیت غذایی مانند جنوب صحرای آفریقا که دسترسی به محصولات دریایی محدود است.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای