تازه‌ها

آخرین مطالب

سلول-بنیان-ماهی

سالمون، قزل‌آلا و کپور سوار بر امواج موفقیت سیفود سلول بنیان

در طی سه سال گذشته بخش تولید گوشت سلول بنیان رشد عظیمی را تجربه کرده و افزایش سرعت آن تداوم دارد. شرکت بلو بیوساینسس در برلین در حال افزایش تولید پر طرفدارترین گونه‌های خوراکی در جهان یعنی سالمون آتلانتیک، قزل‌آلا رنگین‌کمان و کپور است. دکتر سباستین راکرس از بنیان‌گذاران شرکت و مدیر ارشد علوم در خصوص چگونگی بهینه کردن رده‌های سلولی برای تولید امگا ۳، چربی و مواد غذایی ممتاز در عرصه سیفود سلول بنیان توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

هدف شرکت بلو ساینسس تولید نوع دیگری از مواد غذایی پایدار با هزینه‌های رقابتی است که نه فقط در خدمت اقلیت ممتاز باشد، بلکه تأمین پروتئین حیوانی در سطح وسیع در آینده را تضمین می‌کند و در آن دخیل است.

او می‌گوید: «دامنه محصولات ما در آینده هم محصولات هیبریدی ماهی سلول بنیان را شامل می‌شود و هم پروتئین‌های گیاهی را. این محصولات به شکل کوفته ماهی یا استیک ماهی و همچنین محصول با ساختار فیله ماهی به خوبی مورد پسند مردم قرار خواهد گرفت. تولید محصولات بدون ساختار یا هیبریدی آسان‌تر از قطعات تعریف شده‌ای مانند استیک یا فیله ماهی است. به این دلیل که چنین محصول نیازمند انواع سلول‌های تعریف‌شده هستند مانند سلول‌های عضله، سلول‌های چربی، سلول‌های بافت همبند و رشد ۳D تا مشابه محصولی اصلی باشد.»

سلول-بنیان-ماهیتصویری از آزمایشگاه بلو بیو ساینسس که یک محفظه برودنی و نمونه سلولی در حال خروج از آن را نشان می‌دهد.

 

«اگر شما گوشت قرمز سلول بنیان را با ماهی سلول بنیان مقایسه کنید، مزیت‌های محصول ماهی را درمی‌یابید: می‌توان آن را در دماهای پایین‌تر تولید کرد و به اکسیژن کمتری نیاز دارد که برای تولید در مقیاس بزرگ سودآور است. همچنین پیچیدگی کمتری در ساختار آن وجود دارد که برای توسعه محصول حائز اهمیت است.»

 

تکثیر سلول‌ها

شرکت بلو بیوساینسس در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند از تکنولوژی‌های اختصاصی و رده‌های سلولی غیر-GMO نامیرا برای تولید استفاده کند. سلول‌های یک رده می‌توانند در دفعات بسیار بدون نیاز به بافت‌برداری (بیوپسی) جدید تکثیر شوند که برای بالا بردن مقیاس پروسه تولید ضروریست.

به گفته راکرس، پایه هر رده سلولی یک بافت‌برداری از ماهی زنده است که برای آن، ماهی الزاما نمی‌میرد. بلو بیوساینسس رده‌های مختلف سلولی را از بافت‌های ماهی بالغ ساخته که ما نمونه‌هایی با بهترین ویژگی و پرسرعت‌ترین رشد را برای تولید محصولات ماهی سلول بنیان انتخاب می‌کنیم.

او افزود: «توده سلولی در راکتور زیستی رشد می‌کند و بعد برداشت شده و برای توسعه محصول نهایی فرآوری می‌شود. به عنوان بخشی از این فضای در حال تکامل، ما می‌خواهیم کل جامعه پیشرفت کند. به همین دلیل به دنبال همکاری فشرده با سایر شرکت‌ها هستیم.»

 

افزایش سرعت فعالیت سلول بنیان

راکرس معتقد است، پذیرش محصولات ماهی سلول بنیان در بین مصرف‌کنندگان در مدت پنج سال، بسیار بالاتر خواهد بود. چرا که رشد تقاضا برای محصولاتی که به شیوه پایدار تولید می‌شوند، تداوم خواهد داشت.

سلول-بنیان-ماهیمحصول ماهی با کیفیت بالا و پایدار در کشت سلولی، دارای ارزش غذایی بالا و طعم ممتازی است.

 

«تا آن زمان ما به عنوان عرضه‌کننده محصولات هیبریدی ترکیب شده از اجزاء سلولی و پروتئین‌های گیاهی به رستوران‌ها سهم قابل توجهی از بازار به دست می‌آوریم و اولین فیله سلول بنیان خالص ما راهی بازار خواهد شد.»

او تأکید می‌کند، در سه سال گذشته فضای محصولات سلول بنیان رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. صدور اولین مجوز قانونی برای کِشت گوشت مرغ در سنگاپور نمونه‌ای از آن است.

راکرس در ادامه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر بیش از ۸۰ استارت‌آپ در حال کار روی توسعه گوشت و سیفود کِشت شده هستند و بیشتر و بیشتر وارد این فضا می‌شوند، از جمله شرکت‌های علوم زیستی چند ملیتی که واحدهای بیزینس مختص تأمین شرکت‌های تولیدکننده پروتئین سلول بنیان را تأسیس می‌کنند.

سرمایه‌گذاران نیز یادگیری در این عرصه و ارزیابی پتانسیل این تکنولوژی و فرصت بزرگ بازار آن را آغاز کرده‌اند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری به سرعت رشد می‌کند و از میلیون به میلیارد می‌رسد. این امر در پیشرفت علم و توسعه مقیاس بسیار مفید است. ما یک بازار با رشد سریع را مشاهده می‌کنیم، چرا که آینده به محصولات ساخته شده در یک اقتصاد گردشی تعلق دارد.»

 

تولید پایدار

ماهی سلول بنیان به لحاظ فنی مشابه ماهی تولید شده در روش‌های مرسوم است، فقط به جای کشتار یک ماهی کامل، گوشت ماهی واقعی از رده‌های سلولی ماهی تولید می‌شود.

در بسیاری از مناطق جهان، ماهی یک منبع پروتئین با مصرف بسیار گسترده است. در این بین با افزایش تقاضای حاصل از رشد جمعیت، ذخایر به دلیل صید بی‌رویه رو به کاهش گذاشته و یا استفاده از آنها به حداکثر ظرفیت رسیده است.

«این محصول عاری از نگهدارنده، آنتی‌بیوتیک، سرب و محصولات سایر حیوانات به غیر از ماهی خالص است. ازینرو برای مصرف‌کنندگانی که یک سبک زندگی آگاهانه و پایدار را دنبال می‌کنند یک گزینه جایگزین خواهد بود.»

بعلاوه، برای افراد گیاه‌خوار و نیمه-گیاه‌خوار که به دلایل اخلاقی یا زیست‌محیطی از محصولات حیوانی اجتناب می‌کنند، ماهی سلول بنیان می‌تواند یک منبع پروتئین جایگزین باشد.

 

سودجویی در صنعت سیفود

«آلودگی زیست‌محیطی و همچنین صید ناخواسته، غیرعمدی، گزارش نشده و استفاده نشده در شیلات بعلاوه نیاز رو به رشد به درمان‌های دارویی در مقیاس گسترده در آبزی‌پروری متراکم در طولانی مدت گزینه‌های غیرپایدار محسوب می‌شوند.»

سلول-بنیان-ماهیتیم تحقیقات در بلو بیوساینسس در حال بهینه کردن رده‌های سلولی برای محصولات آینده هستند.

 

به گفته راکرس، دو تریلیون ماهی در سال ۲۰۱۸ توسط انسان کشته شدند. هنگام جابجایی ماهیان خفه می‌شوند و یا توسط بقیه ماهیان در تورها مجروح شده و می‌میرند. کشتار ماهیان نیز به شکل غیرقابل تصوری ظالمانه است. ماهی سلول بنیان یک راه‌حل مناسب برای این چالش‌هاست.

 

پدیده صید و رها کردن

فعالان در سراسر این صنعت در حال همکاری برای توسعه رنگ، طعم، بافت و پروفایل غذایی ایده‌آل برای گزینه‌های جایگزین سیفود هستند.

در ماه ژوئن صنایع پروتئین کانادا پروژه‌ای را با مدرسه جدید مواد غذایی و پروتئین‌های زنده راه‌اندازی کرد تا محصولات سیفود گیاهی را توسعه دهند.

در این بین شرکت فینلس فودز، پیشتاز عرصه کشت سلولی سیفود اخیرا مجموعه محصولات خود را گسترش داده تا ماهی تون با مبنای گیاهی را نیز شامل شود.

بعلاوه سیفود با کشت سلولی برای ‌”رشد قابل توجه” در آسیا آماده شده است.

آوریل گذشته، شرکت بلونالو جهت تسریع استراتژی توسعه بازار برای تنوع غذایی جدید در منطقه، همکاری با شرکت تای یونیون و میتسوبیشی را آغاز کرد.