تازه‌ها

آخرین مطالب

طوفانی از فاکتورهایی که بازارهای میگو را تا ۲۰۲۲ با کمبود مواجه می‌سازند

کمبود-میگو-در-بازارهای-جهانی

به گفته اعضای پانل در آخرین وبینار، طوفانی از فاکتورها ترکیب شدند تا بگویند بازارهای کلیدی جهانی برای میگو پرورشی احتمالا برای آنچه از ۲۰۲۱ باقی مانده دچار کمبود محصول می‌شوند.

این وبینار با موضوع ‌”بازارهای میگو پرورشی: چشم‌انداز تابستان و فراتر از آن” در ۲۶ می به صورت رایگان منتشر شد. می‌توانید در صفحه مربوطه به کل آن دسترسی داشته باشید.

اعضاء پانل خاطرنشان کردند که US و EU در تأمین محصول با دشواری‌هایی روبرو شدند.

جف سداکا مدیرعامل شرکت سانیوال سیفود، واردکننده میگو در US و بخشی از شرکت چینی محصولات آبزیان زانجیانگ گولیان گفت: «آنچه الان شاهد آن هستیم کمبود واقعی و قابل توجه اقلام زیادیست که بسیاری از آنها در US کالاهای اساسی محسوب می‌شوند. این امر نیرو محرکه قیمت‌گذاری بوده و این واقعیت را بیان می‌کند که برای اولین بار در ۱۳ یا ۱۴ ماه گذشته ما انبارهایی داریم که با ورود کانتینرها با ما تماس می‌گیرند. من به طور ویژه درباره سردخانه‌های بندر صحبت می‌کنم که قبلا نمی‌توانستند پاسخگوی تجارت ما باشند. ما مجبور شدیم محموله‌های خود را به داخل منتقل کنیم. به نظر نمی‌رسد در چند ماه آینده شاهد هیچ وقفه قابل توجهی باشیم.»

از نظر سداکا این طوفان از سه فاکتور تشکیل می‌شود: معضل کووید-۱۹ در کشورهای عرضه‌کننده، اختلال در حمل دریایی و هوایی و جهش تقاضا در تابستان به دلیل بازگشت بخش خدمات غذایی از سطح صفر.

«خدمات غذایی دچار رشد انفجاری شده است. ما به نوعی انتظار آن را داشتیم، اما تصور اولیه ما این بود که با آغاز به کار مجدد رستوران‌ها در ایالت‌های شمالی تجارت بهتر خواهد شد. بسیاری [واردکنندگان] با پیش‌بینی بازگشایی مشاغل ذخیره‌سازی بیشتری را آغاز کردند.»

او در ادامه افزود: «در عوض، آنچه می‌بینیم بازگشایی دسته‌جمعی در تمام ایالت‌هاست. در سراسر ۲۰۲۰، اکثر واردکنندگان الگوهای خرید خود را به نوعی تغییر دادند که به تقاضای رو به رشد خرده‌فروشی پاسخ دهند.

متعاقبا، حالا ما با کمبود محصول برای خدمات غذایی روبرو هستیم. قیمت‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند که در برخی مواقع به یک دلار در هر پوند می‌رسد. برای اکثر مشتریان کم و بیش یک دیدگاه کوتاه-مدت وجود دارد. عکس‌العملی که با آن روبرو می‌شوند این است: “وای خدای من، قیمت‌ها دیوانه شده‌اند”. اما در واقع، قیمت‌ها به سطحی بازگشته‌اند که کاملا نرمال است.»

اعضای پانل معتقدند، هند در ۲۰۲۱ آسیب زیادی را از ویروس کرونا متحمل شد. در حالیکه برداشت‌های میگو ادامه دارد، بخش فرآوری و تدارکات حمل و نقل به تدریج کار را متوقف کرده‌اند.

سایر کشورهای تولیدکننده نیز آسیب دیده‌اند، شاید در سطح خفیف‌تر، اما در این کشور دسترسی (به محصول) رو به کاهش است.

سداکا افزود: «ما از مرحله‌ای که با محصول زیادی مواجه بودیم و سردخانه‌ها پر بودند به مرحله‌ای رسیدیم که از عهده سفارشات برنمی‌آییم. حتی برای سفارش‌هایی که محصول را خریده‌ایم، محصول هنوز ارسال نشده و یا به دلیل مشکل در ارسال کانتینر، با تأخیر از راه می‌رسد.»

جیم گالکین بنیان‌گذاری شرکت سیام، عرضه‌کننده سیفود منجمد در تایلند، این توصیف از شرایط US را تأیید کرد و پیش‌بینی می‌کند سایر بازارها نیز اگر هنوز این شرایط را تجربه نکرده‌ باشند، به زودی شاهد وضعیت مشابه خواهند.

«کانادا که به لحاظ واکسیناسیون، اندکی عقب‌تر [از US] است، رونق تابستان را از دست خواهد داد. EU نیز بازگشایی‌ها را آغاز کرده، این محصول در این منطقه، بیشتر کالای مورد استفاده در خدمات غذایی محسوب می‌شود تا خرده‌فروشی. هرچند خرده‌فروشی همیشه قوی بوده است. به این ترتیب افزایش عظیمی در تقاضا رخ خواهد داد.»

سوفیا بالود سردبیر سیفود TIP، تحلیلگر بازار اروپا یادآور شد، بازارهای EU به تازگی بازگشایی‌ها را آغاز کرده‌اند، اما او اطمینان دارد ماه‌های گرم تابستان تمایل قوی به غذا خوردن در خارج از خانه و بازگشت صنعت توریسم را به همراه خواهد داشت.

تداوم مشکلات عرضه میگو

گالکین و سداکا با قاطعیت انتظار دارند مشکلات عرضه برای ایام باقیمانده از سال همچنان به قوت خود باقی بمانند.

گالکین گفت: «به لحاظ شیوع کووید، هند با یک فاجعه روبروست. هیچ نور امیدی در انتهای این تونل نیست. واکسیناسیون هنوز فراگیر نشده و اوضاع وخیم است.»

در هند محصول قبلا برداشت شده، و در سایه وجود تمام انواع مشکلات مربوط به سلامت و عرضه، نگرانی در خصوص فروش هر چه زودتر محصول وجود دارد. این محصول که مقصد آن خدمات غذایی در اروپا و US است، به طور معمول سابقا برای رشد بیشتر در استخرها باقی می‌ماندند.

«پس قرار است با حجم زیادی میگو کوچک‌تر برای خرده‌فروشی روبرو شویم. نمی‌دانم امسال زمانی که انتظار می‌رود میگو بزرگ‌تر برداشت شود چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر من دچار کمبود خواهیم شد. مشکل ارسال بار نیز یک‌شبه حل نمی‌شود.»

او با بیان اینکه دفتر شرکت سیام در چین شاهد بوده قیمت برخی مسیرهای حمل بار از ۸,۰۰۰ دلار برای هر کانتینر به ۱۶,۰۰۰ دلار رسیده این اتفاق را ‌”دیوانه‌کننده” نامید و افزود: «ازدحام زیادی در بنادر برای سردخانه‌ها وجود دارد و کمبود کانتینر نیز معضل دیگریست. خطوط ارسال بار کانتینرهای بیشتری دارند و کشتی نیز در دسترس است، آنها می‌خواهند پول بیشتری بگیرند. پس به نفع آنها نیست که با کار پوچی مانند افزایش حمل و نقل، به بقیه لطف کنند.»

طبق برآورد او مشکل حمل بار تا پایان ۲۰۲۱ باقی می‌ماند هرچند در این خصوص نمی‌تواند مطمئن باشد.

«در چند ماه آینده این مشکل برطرف نمی‌شود و در تابستان نیز بدتر خواهد شد، چرا که ارسال بار به US، کانادا و EU با افزایش همراه است. من از الان تا ۱ ژانویه احتمالی برای ضعیف شدن بازار نمی‌بینم. در سه ماهه اول ۲۰۲۲ نیز اگر ضعفی در بازار رخ دهد، بسیار تعجب‌ می‌کنم.»

الگوی جدید مصرف

در اواخر ۲۰۱۹، کنفرانس رهبری چشم‌انداز جهانی آبزی‌پروری در چنای هند برگزار شد. سخنرانان درباره اهمیت بازاریابی میگو صحبت کردند و در تلاش بودند حداکثر ارزش این کار را در سایه افزایش تولید جهانی نشان دهند؛ در آن زمان این نگرانی وجود داشت که قیمت‌های پایین ‌”وضعیت نرمال جدید” را رقم بزند.

حالا، آن شرایط گذشته است و اعضاء پانل اتفاق نظر دارند که جهش مصرف مشاهده شده در ۲۰۲۰ احتمالا کاهش نخواهد داشت. این جهش مصرف با رشد فروش محصول در خرده‌فروشی‌ها برای مشتریانی که سیفود را در خانه تهیه می‌کردند نمودار شد.

سداکا گفت: «به نظر من در نهایت شاهد بازگشت خدمات غذایی به سطح نرمال خواهیم بود خرده‌فروشی نیز قرار نیست کل افزایش تجارت خود در دوره کووید را از دست بدهند. دسته‌ای از افراد هستند که هرگز میگو یا ماهی را در خانه طبخ نمی‌کردند و حالا آن را یاد گرفته‌اند. برای میلیون‌ها میلیون نفر، سیفود به یک گزینه برای آشپزی در خانه تبدیل شده که قبلا نبوده است.»

گالکین معتقد است: «همه چیز دستخوش تغییر شده و برای همیشه تغییر کرده‌اند. فروش سیفود در خرده‌فروشی هرگز به سطح قبل از پاندمی برنمی‌گردد. مردم عادت کردند سیفود بخصوص میگو و سایر محصولات را بخرند. نه، البته زمانی که همه چیز به شرایط نرمال بازگرد، این سطح از خرده‌فروشی حفظ نخواهد شد، اما هرگز تا سطح قبل از پاندمی نیز کاهش نخواهد داشت.»

جهت مشاهده صفحه خوراک میگو پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

صفحه محصولات خوراک میگو بتا