تازه‌ها

آخرین مطالب

فائو برای افزایش امنیت غذایی در عراق تلاش می‌کند

فائو برای افزایش امنیت غذایی در عراق

پروژه‌های فائو با ایجاد بستر رشد، به احیاء تولید محصولات کشاورزی و دام و همچنین اشتغال‌زایی کمک می‌کند.

واقعیت‌های کلیدی

جنگ‌های پی‌درپی، آشوب‌های مردمی و سال‌ها تحریم اقتصادی تولید کشاورزی را در عراق از رونق انداخته است و مزرعه‌داران با کمبود بذر با کیفیت و کود مواجه هستند. دامداران نیز مجبور به فروش یا رها کردن حیوانات خود شدند. برخی از آنها شاهد از بین رفتن گله و دام‌های خود در نتیجه بیماری بوده‌اند. قیمت بالای مواد غذایی مانع از آن شده که بسیاری از مردم فقیر عراق سهمیه غذای دولتی خود را با مواد غذایی تازه و مغذی تکمیل نمایند.

با بدتر شدن شرایط امنیت غذایی، بار تعداد زیادی از آوارگان داخلی (IDP) به جوامع میزبان تحمیل می‌شود، به ویژه آنکه تعداد زیادی از آنها به شهرهای اقلیم کردستان عراق گریخته‌اند. در طی سال‌ها فائو در عراق تلاش نموده بخش‌های کشاورزی، سلامت حیوانات و منابع آبی را تقویت کند. مردم عراق نیز به لحاظ تخصص فنی، ظرفیت‌سازی و همچنین تأمین نهاده‌های ضروری از پروژه‌های فائو بهره‌مند شده‌اند. برنامه‌های کمک‌های فوری ما روی فراهم کردن پشتیبانی از معیشت خانواده‌ها در زمان بحرانی متمرکز است، خانواده‌هایی که از درگیری‌های مستمر آسیب جدی دیده‌اند.

احیاء صنعت بذرگیری

بعد از جنگ سال ۲۰۰۳، فائو برای احیاء صنعت بذر در عراق دست به اقدام فوری زد. با همکاری دولت عراق تمرکز ما روی کمک به ترمیم زیرساخت‌های آسیب‌دیده، برنامه‌های آموزشی داخلی و خارجی برای مردم در رشته‌های اصلی صنعت بذر و بازبینی سیاست و قوانین داخلی قرار گرفت.

فائو همچنین تجهیزات ضروری (ابزارهای فرآوری، تجهیزات کشاورزی، ماشین‌های فرآوری بذر، تجهیزات تست بذر) را فراهم کرد، به ساخت لابراتوار تست بذر و گلخانه‌ها کمک کرد و در پایگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به همکاری در بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده پرداخت.

سیاست ملی بذر عراق و قانون بذر که توسط فائو تهیه شد مورد پذیرش دولت عراق قرار گرفته است و طرح اولیه‌ای برای توسعه صنعت بذر در کشور فراهم آمده است. به این ترتیب توان وزارت کشاورزی عراق برای طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی استراتژی‌های مقتضی در حوزه کشاورزی بهبود می‌یابد.

امروزه بذر محصولات اصلی با کیفیت بالا در دسترس مزرعه‌داران عراقی قرار دارد، و آنها از تجهیزاتی که فائو در مراکز تحقیقات عراق برای بهبود محصول، تکثیر بذر و کنترل کیفیت فراهم کرده بهره‌مند می‌شوند. تلاش برای افزایش تولید و بازدهی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ روند صعودی در پیش گرفته است.

ترویج تکنیک‌های کارآمد پرورش گاو

ما با مؤسسات دولتی و تولیدکنندگان همکاری داریم تا به واسطه معرفی تکنیک‌های نوآورانه پرورش گاو و برپایی مراکز جمع‌آوری شیر، تولید و بازدهی افزایش یابد. سامان‌دهی مزرعه‌داران در انجمن‌های مرتبط با این مراکز یک حرکتی‌ست که مرتبا به کاهش خسارت و تضمین کیفیت بهتر و توسعه فرصت‌های بازاریابی کمک می‌کند. به واسطه این پروژه‌ها ما به ترویج اشتغال‌زایی در زنجیره ارزش لبنیات- تولید، فرآوری، توزیع- در مناطق روستایی و شهری می‌پردازیم.

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در کشور این بود که آغاز مجدد فعالیت لقاح مصنوعی کامل را در عراق تضمین کنیم، این کار با واردات گاوهایی با نژاد خالص هلشتاین از استرالیا انجام شد. از اواسط ۲۰۰۹ تا ابتدای ۲۰۱۰ بیش از ۲۲۰,۰۰۰ پایوت اسپرم منجمد تولید شد. در ۲۰۱۴، نمونه‌های ذخیره شده به ۴۴۰,۰۰۰ واحد رسید، بعلاوه تعدادی که به طور رایگان در بین گاوداران توزیع شد.

ترویج تولید ماهی

در این زمینه، ما با شرکاء خود همکاری داشتیم تا به سراغ شیلات بروند و تولید و پرورش ماهی را از سر بگیرند. در این راستا، فائو پیش‌نویس قانونی در خصوص شیلات و آبزی‌پروری را آماده کرد و دو مرکز را احداث نمود، یکی برای اصلاح نژاد و تحقیقات ژنتیکی و دیگری برای پرورش ماهی و هچری.

قفس‌های ماهی در سدهای الکوت و الهندیه نصب و به همراه تعدادی از تجهیزات و مواد برای تکمیل سیستم مداربسته به وزارت کشاورزی عراق تحویل داده شدند. به این ترتیب عرضه ماهی انگشت‌قد به طور مداوم تضمین می‌شود.

یک مرکز تحقیقات در هویزه و دو دفتر در سد الکوت و الهندیه ساخته شده است.

به پشتیبانی مستمر فائو نیاز است

در طی ۲۰۱۴، فائو با توسعه استراتژی‌ها و سیاست‌های کشاورزی بلندمدت به عراق کمک کرد. بعلاوه ما به جوامع میزبان در عراق و کردستان کمک کردیم تا به ۲ میلیون نفری که از ژانویه ۲۰۱۴ آواره شده بودند سر و سامان دهند.

کمک‌های ضروری فائو روی فراهم کردن پشتیبانی از معیشت ۴۳,۰۰۰ خانواده (۲۵۸,۰۰۰ نفر) متمرکز است که از درگیری‌های مداوم آسیب جدی دیده‌اند. بیش از ۲۲۵,۰۰۰ نفر (۳۷,۵۰۰ خانواده) در حال حاضر تحت کمک‌های فوری کشاورزی و حمایت معیشتی قرار دارند که بخشی از طرح پاسخ استراتژیکی است. این طرح با ۱۴.۷ میلیون دلار از سوی عربستان تأمین مالی می‌شود.

برای کمک مستمر به خانواده‌های مزرعه‌دار، بخصوص در تولید محصولات کشاورزی و دام به مساعدت و بودجه بیشتری نیاز است تا آسیب به منابع غذایی، درآمدی و استخدامی کاهش یابد. این خسارت‌ها در پی تشدید درگیری‌های اخیر در بخش وسیعی از کشور به بار آمده است.

 

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا