تازه‌ها

آخرین مطالب

با افزایش مصرف و شهرنشینی، بازارهای سیفود خاورمیانه و آفریقا در آستانه رشد قرار دارند

آینده بازار سیفود خاورمینه و آفریقا

سیفود-آفریقا-خاورمیانهطبق برآوردها، تقاضا برای محصولات سیفود در خاورمیانه و آفریقا به طور پیوسته رو به افزایش است و این روند احتمالا تا ۲۰۲۷ به قوت خود باقیست.

طبق این تحقیقات ، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار سیفود در این دو منطقه( خاورمیانه و آفریقا) از ۹/۳ میلیارد دلار (۷/۷ میلیارد یورو) در ۲۰۱۹ به ۱۰/۷ میلیارد دلار (۸/۹ میلیارد یورو) در شش سال بعد برسد.

رشد سرانه مصرف سیفود، افزایش تقاضا برای محصولات وارداتی و ظهور رستوران‌های مختص سیفود از جمله فاکتورهایی هستند که نیرو محرکه رشد بازار در این مناطق محسوب می‌شوند. تداوم رشد مصرف سیفود در این دو منطقه عامل اصلی توسعه خواهد بود.

«بهبود شرایط اقتصادی و رشد تدریجی سطح درآمدها نیز مکمل رشد بازار خواهند بود.»

بانک توسعه آفریقا رشد اقتصادی آفریقا برای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را ۳/۴ درصد برآورد کرده و برای ۲۰۲۱ نیز رشد ۳/۹ درصدی پیش‌بینی می‌کند. انتظار می‌رود این افزایش درآمدها رشد طبقه متوسط را به دنبال داشته باشد و این گروه درآمدی محصولات پریمیوم سیفود را ترجیح می‌دهند

همچنین گسترش شهرنشینی یکی از بزرگ‌ترین عوامل در رشد بازار سیفود هم در خاورمیانه و هم در آفریقاست. همچنین تقاضا نیز از عرضه سبقت گرفته که برای پر کردن این خلاء افزایش محصولات وارداتی را می‌طلبد. پیش‌بینی سایر نهادهای از جمله سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که در این گزارش منعکس شده نشان می‌دهد شهرنشینی یک عامل کلیدی در شکل‌دهی روند مصرف بخصوص در آفریقاست. OECD برآورد می‌کنند جمعیت شهری آفریقا از ۲۷ میلیون نفر در ۱۹۵۰ به ۵۶۷ میلیون نفر در ۲۰۱۵ افزایش داشته و این قاره سریع‌ترین رشد جمعیت شهری را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. OECD نیز پیش‌بینی می‌کند جمعیت آفریقا تا ۲۰۵۰ دو برابر شده و ۷۵ درصد این رشد ‌”جذب مناطق شهری می‌شوند.”

به گفته فائو در ‌گزارش وضعیت شیلات و آبزی‌پروری جهانی، نسخه ۲۰۲۰ رشد شهرنشینی ‌”ماهیت و وسعت مصرف ماهی در بسیاری از کشورها را شکل داده است.”

«ساکنان شهرها نوعا درآمد بیشتری به دست می‌آورند تا برای خرید پروتئین‌های حیوانی مانند ماهی هزینه کنند و در دفعات بیشتری، خارج از خانه غذا صرف می‌کنند. [بعلاوه] زیرساخت‌ها در مناطق شهری امکان نگهداری، توزیع، و بازاریابی ماهی و محصولات ماهی به شکل کارآمد را فراهم می‌آورند.»

افزایش تعداد خانواده‌ها با هزینه‌های اختیاری در آفریقا می‌تواند از رشد سریع‌تر در بازار مصرف منطقه پشتیبانی کند.  برآورد می‌شود تعداد شهروندان آفریقایی با توان صرف هزینه اختیاری روی سیفود به ۳۷۵ میلیون نفر یا ۳۴ درصد کل جمعیت قاره می‌رسد.

این جمعیت برای پاسخ به نیازشان بیش از پیش به محصولات وارداتی چشم دوخته‌اند. به گفته فائو، آفریقا در مواجهه با کاهش یا ثابت ماندن تولید داخلی ماهی و به دلیل تقاضای قوی برای گونه‌هایی که به شکل محلی تولید نمی‌شوند تا ۳۵ درصد ماهی مصرفی در این قاره را وارد می‌کند.

«ماهی وارداتی در آفریقا، عمدتا محصولات ارزان پلاژیک‌های کوچک و تیلاپیا، منبع غذایی مهمی را تشکیل می‌دهد بخصوص برای کسانی که به طیف محدودی از مواد غذایی اصلی دسترسی دارند.»

طبق اعلام فائو، در خاورمیانه عربستان در حال تبدیل شدن به یک فعال عمده در بازار سیفود منطقه است. واردات و صادرات ماهی و محصولات شیلات در عربستان در سال‌های اخیر روند صعودی در پیش گرفته است. فائو واردات سیفود در این کشور در ۲۰۱۵ را بالغ بر ۶۳۳/۱ میلیون دلار (۵۲۲/۲ میلیون یورو) برآورد می‌کند. در مقابل، صادرات آن ۱۰۰ میلیون دلار (۸۲/۴ میلیون یورو) بود.

در پی ادغام چهار شرکت و تقویت صنعت شیلات این کشور انتظار می‌رود تا ۲۰۳۵ تولید محصول سیفود عربستان به ۳۰۰,۰۰۰ تن برسد. به گفته وزارت محیط‌زیست، آب و کشاورزی عربستان، این ادغام‌ها شامل شرکت‌های آبزی‌پروری جازادکو، شیلات تبوک، مزارع آبزی‌پروری شرق، شرکت ثروات البحار با ارزش کلی ۵۰۰ میلیون ریال عربستان (۱۳۳/۲ میلیون دلار، ۱۰۹/۸ میلیون یورو) بوده و طراحی شد تا در نهایت «به واسطه مزارع یکپارچه و فعال یک شرکت برجسته جهانی در صنعت پرورش ماهی و میگو را ایجاد کنند.»

این شرکت جدید که به آن شرکت پیشرفته آبزی‌پروری می‌گویند و مراحل تکمیل آن در ژانویه گذشته با پایان رسید، در بخشی از بیانیه خود اظهار امیدواری کرده تا در اولین فاز به ۶۰,۰۰۰ تن، در فاز دوم به ۱۲۰,۰۰۰ تن و تا ۲۰۳۵ به ۳۰۰,۰۰۰ تن تولید سیفود دست یابد.