تازه‌ها

آخرین مطالب

رژیم-غذایی-مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ در رتبه اول بهترین رژیم غذایی جای گرفت

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

کارشناسان US نیوز و ولد ریپورت آن را انتخاب کردند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای مازارو

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای پنجمین سال متوالی جایگاه اول در رده‌بندی بهترین رژیم‌های غذایی ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای توسط کارشناسان US نیوز و ولد ریپورت به عنوان بهترین رژیم غذایی ۲۰۲۲ انتخاب شد. این رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، چربی‌های سالم، پروتئین کم‌چرب مانند آبزیان است و برای پنجمین سال متوالی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در جایگاه نخست قرار گرفت.

رژیم مدیترانه‌ای متشکل از غذاهای گیاهی با مقدار متعادلی از پروتئین کم‌چرب و چربی‌های سالم به عنوان آسان‌ترین برنامه برای دنبال کردن، بهترین رژیم غذایی گیاهی و بهترین برنامه برای سلامت قلب و دیابت در رتبه اول قرار گرفت.

رتبه‌بندی‌ها توسط گروهی از متخصصان حوزه تغذیه، سلامت قلب، دیابت و کاهش وزن تعیین شدند. در این رده‌بندی ۴۰ رژیم غذایی بر اساس سهولت پیاده‌سازی، پتانسیل کاهش وزن در کوتاه مدت و درازمدت و پتانسیل اثرگذاری روی برخی بیماری‌ها مورد آنالیز قرار گرفتند.

کارشناسان رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به دلیل متعادل بودن، سهولت حفظ آن در طی زمان و تنوع انواع غذاها، برگزیدند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل عادت‌های غذایی کشورهای مشرف به دریای مدیترانه است، یعنی جایی که مردمانش امید به زندگی طولانی‌تری دارند. اصول اساسی آن شامل مصرف سبزیجات با برگ‌های سبز، غلات کامل، حبوبات، گیاهان و ادویه‌هاست.

همچنین چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و مغزها به وفور در آن یافت می‌شود و مقدار کمی شراب نیز در آن وجود دارد که می‌تواند کلسترول خوب را برای سلامت قلب و مغز تأمین کند.

این عادت‌های غذایی با تقویت سلامت قلب و کاهش خطر دیابت و همچنین سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، فواید بسیاری به همراه دارد.

برنامه‌های غذایی سخت‌تر مانند رژیم کیتو و دوکان و ناشتایی متناوب به عنوان بدترین رژیم‌های غذایی سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند. دنبال کردن این برنامه‌ها در طی زمان دشوار است.

در شهر کیوجا- پایتخت ماهیگیری در دریای ادریاتیک- روز آغاز بکار شیلات عمومی در ۱۳ دسامبر جشن گرفته شد و امانوئل مازارو مدیر بازار عمده‌فروشی ماهی (و مدیر شرکت خدمات منطقه‌ای SST SPA) با اظهار رضایت و تحسین گفت: «رژیم غذایی مدیترانه‌ای مثالی از یک مقیاس جهانی از مصرف ماهی و آبزیان- بخصوص ماهیان پلاژیک- است و باید برای سلامت مصرف‌کنندگان ترویج و محافظت شود.

در سال ۲۰۲۱ به دفعات شنیدیم و خواندیم که برمبنای ایدئولوژی ماهی باید از میز غذای ما حذف شود. رژیم غذایی مدیترانه ماهی را به گوشت قرمز ترجیح می‌دهد. دریاها و بخصوص دریای آدریاتیک غنی از ماهیان پلاژیک است که از دیدگاه تغذیه به لحاظ داشتن امگا-۳ بالا از سایر گونه‌ها متمایز می‌شوند. در ۲۰۱۰ یونسکو رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به عنوان “میراث معنوی بشر” به رسمیت شناخت و در ایتالیا، یونان، مراکش، قبرس، کرواسی و پرتغال نیز مورد تصدیق قرار گرفت.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا