تازه‌ها

آخرین مطالب

تولید سی‌بس و سی‌بریم اسپانیا

صنعت سی‌بس و سی‌بریم با مشکلات هزینه‌های بالا روبروست

تولید سی‌بس و سی‌بریم اسپانیا

اتحادیه تولیدکنندگان آبزی‌پروری اسپانیا (APROMAR) انتظار دارد کل تولید سی‌بس و سی‌بریم از ۳۳,۵۵۶ تن در ۲۰۲۱ به ۳۷,۰۰۰ تن در ۲۰۲۲ افزایش یابد.

تولید سی‌بس و سی‌بریم اسپانیاکل تولید سی‌بس و بریم پرورشی اسپانیا از ۳۳,۵۵۶ تن سال گذشته با افزایش ۱۰% در ۲۰۲۲ به ۳۷,۰۰۰ تن بالغ می‌شود.

هرچند تأثیر پدیده‌های همزمان مانند طوفان گلوریا در اوایل ۲۰۲۰، بروز پاندمی و درگیری روسیه و اوکراین هزینه نهاده‌ها را با سرعت غیرمنتظره‌ای افزایش داد. این امر به طور قطع پایداری و رشد آتی صنعت آبزی‌پروری را در اسپانیا و سایر کشورهای EU تهدید می‌کند.

به این ترتیب، هرچند کل تولید آبزی‌پروری اسپانیا با ۱۳.۷% افزایش از ۵۱,۶۶۴ تن در ۲۰۲۰ به ۵۸,۷۶۱ تن در ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما انتظار می‌رود در ۲۰۲۲ تا ۵۴,۵۰۰ تن کاهش یابد.

تا پایان ۲۰۲۱، فعال‌سازی مجدد اقتصاد پسا-کووید افزایش قابل توجهی در هزینه تمام مواد اولیه و خدمات مورد نیاز برای عملیات‌های معمول بسیاری از صنایع از جمله آبزی‌پروری ایجاد خواهد کرد. جنگ در اوکراین باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شده است. افزایش ۱۰۰% سالانه در قیمت اکسیژن برای استخر و افزایش ۳۰% الی ۵۰% در قیمت خوراک در آبزی‌پروری اسپانیا رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است. هزینه انرژی نیز نسبت به ۲۰۲۱، ۲۵۰% و قیمت سوخت نیز ۲۰% افزایش داشت.

رشد قیمت‌ها برای مواد بسته‌بندی و حمل و نقل مانند پالت‌، کانتینر و برچسب نسبت به ۲۰۲۱ بیش از ۱۵% افزایش داشت. به همین ترتیب قیمت محصولات ایمنی زیستی نیز با رشد ۳۰% همراه بود. این امر قطعا روی آبزی‌پروری سی‌بس و سی‌بریم تأثیرگذار است. این گونه‌ها تقریبا ۷۰% کل تولید آبزی‌پروری اسپانیا را به خود اختصاص می‌دهد و برآورد شده تولید آنها در ۲۰۲۲ با افزایش همراه باشد.

تولید سی‌بس تا ۷% افزایش یافت

انتظار می‌رود تولید سی‌بس اسپانیا با یک افزایش ۶.۹% نسبت به ۲۰۲۱ در ۲۰۲۲ به ۲۵,۵۷۶ تن برسد. بالاترین سطح تولید در منطقه مورسیا است که ۳۰% کل تولید را به خود اختصاص می‌دهد. جزایر قناری، والنسیا و کاتالان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میانگین قیمت سی‌بس پرورشی در اسپانیا در ۲۰۲۱ کیلویی ۴.۷۰ یورو و ۸.۵% بالاتر از میانگین قیمت سال گذشته بود.

طبق آمار Apromar، فائو و FEAP تولید آبزی‌پروری سی‌بس در اروپا و سایر نقاط مدیترانه در ۲۰۲۱، ۲۹۸,۰۸۳ تن و ۴.۴% بالاتر از سال قبل از آن است. در ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تولید با ۳.۷% افزایش به ۳۰۹,۲۲۶ تن برسد. کل ارزش برای فروش اول ۱.۴۹ میلیارد یورو است.

کشورهای اصلی تولیدکننده سی‌بس ، ترکیه با ۱۵۶,۰۰۰ تن تأمین کننده ۵۲.۳% کل حجم، یونان با ۵۴,۰۰۰ تن (۱۷.۶%)، مصر با ۳۵,۰۰۰ تن (۱۱.۴%) و اسپانیا با ۲۳,۹۲۴ تن (۸.۵%) هستند.

تولید سی‌بریم ۱۴% افزایش یافت

انتظار می‌رود تولید سی‌بریم اسپانیا تا پایان ۲۰۲۲ تا ۱۱,۰۰۰ تن افزایش یابد. این رقم ۱۴.۲ درصد بالاتر از ۹,۶۳۲ تن سال ۲۰۲۱ است. منطقه والنسیا با ۵۷% پیشتاز تولید است و بعد از آن مورسیا، آندولس و جزایر قناری در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تولید سی‌بریم نورس در اسپانیا در ۲۰۲۱، ۲۷ میلیون قطعه بود. هرچند، برآورد می‌شود این رقم با کاهش ۹% سال-به-سال در ۲۰۲۲ به ۲۴.۵ میلیون قطعه ماهی برسد. میانگین قیمت برای فروش ماهی پرورشی تولید اسپانیا در ۲۰۲۱ کیلویی ۴.۱۸ یورو و ۰.۵% پایین‌تر از میانگین قیمت سال گذشته (کیلویی ۴.۲ یورو) بود. کل ارزش ۹,۶۳۲ تن بس اسپانیا در بازار بالغ بر ۴۰.۳ میلیون یورو است.

ترکیه با ۱۳۵,۰۰۰ تن و ۴۱.۶% درصد تولید، یونان با ۷۳,۰۰۰ تن (۲۲.۷%)، مصر با ۳۶,۰۰۰ تن (۱۱.۲%)، تونس با ۱۶,۰۰۰ تن (۵%) و اسپانیا با ۹,۶۳۲ تن (۳%) کشورهای اصلی تولیدکننده بریم را تشکیل می‌دهند. سی‌بریم در کشورهای ایتالیا، کرواسی، مالت، اسرائیل، فرانسه، پرتغال، آلبانی، الجزیره، امارات متحده عربی، بوسنی و غیره نیز تولید می‌شود.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا