تازه‌ها

آخرین مطالب

کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به واردات سیفود1

اتحادیه اروپا با افزایش وابستگی به واردات، به پایین‌ترین سطح خودکفایی سیفود می‌رسد

واردات سیفود به اتحادیه اروپا

AIPCE پیش‌بینی می‌کند در ۲۰۲۲ کل عرضه سیفود با ۷ درصد کاهش به ۱۱.۶ میلیون تن برسد و واردات و تولید داخل کاهش بیشتری را تجربه کند.

کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به واردات سیفود1

وابستگی اتحادیه به واردات حالا بیش از ۷۰% کل نیاز آن به سیفود است.

طبق گزارش سالانه ماهیان استخوانی ازسوی اتحادیه فرآوران و تاجران ماهی اروپا (AIPCE-CEP)، سال‌های زیادیست که اتحادیه اروپا به واردات سیفود وابستگی بسیاری دارد و این وضعیت به رشد خود ادامه می‌دهد. در ۲۰۲۱ خودکفایی این منطقه به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید.

به گفته AIPCE، به دلیل کاهش صید EU و خروج بریتانیا از تجارت اتحادیه، تولید سیفود EU در ۲۰۲۱ کاهش یافت و خودکفایی به سطح بی‌سابقه ۳۵ درصدی رسید، در حالیکه میانگین ۱۰ ساله آن بالای ۴۲ درصد بود.

و امسال انتظار می‌رود نرخ خودکفایی سیفود EU به ۳۳ درصد برسد.

از کل ۱۲.۵ میلیون تن عرضه در ۲۰۲۱، ۹ میلیون تن معادل ۷۲ درصد وارداتی بود در حالیکه عرضه داخلی در EU به ۳.۵ میلیون تن کاهش یافت.

برای ۲۰۲۲، AIPCE افت ۷ درصدی و بالغ شدن کل عرضه به ۱۱.۶ میلیون تن و ضعیف شدن واردات و تولید داخل را پیش‌بینی می‌کند.

نمودار رشد

به گفته AIPCE، هرچند به نظر می‌رسد‌ پیامدهای شدید کووید-۱۹ در اروپا کاهش یافته، اما هنوز مشکلات زنجیره تأمین مانعی بر سر بازگشت به شرایط تجاری قبل از پاندمی است.

این فشارها حالا با افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی و سوخت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است. افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی مواد غذایی روی هزینه مواد اولیه و نهاده‌ها تأثیرگذار است.

تحریم‌های EU علیه روسیه نیز تأمین سیفود از روسیه را دشوارتر ساخته و فرآوران با دوره‌ای از نااطمینانی قابل توجه روبرو هستند که برنامه‌ریزی و تصمیم برای سرمایه‌گذاری را پیچیده می‌سازد.

در ۲۰۲۲، فرآوران با چالش‌های بیشتر حاصل از افزایش در قیمت سوخت، هزینه انرژی و نرخ تبادل ارز بین دلار و یورو مواجه خواهند شد.

مایک ترنهاوت کارشناس شیلات و تجارت در اتحادیه آبزیان هلند (Visfederatie) گفت: «تمام این مشکلات روی تأمین و دریافت مواد اولیه برای فرآوری و مصرف نهایی در EU تأثیرگذار است.»

واردات ضرویست

در این گزارش آمده، مصرف‌کنندگان بیشتری در اروپا به دنبال غذای سالم از منابع طبیعی بوده و این امر چشم‌انداز مثبتی را پیش روی صنعت سیفود قرار می‌دهد. اما آنالیز نشان می‌دهد واردات از خارج برای پاسخ به تقاضای مصرف‌کننده ضرویست.

سفید ماهیان بخصوص پولاک الاسکا (Alaska pollock) مثال خوبی است از وابستگی ۱۰۰ درصدی EU برای تأمین آن از ایالات متحده، چین و روسیه.

کل موجودی پولاک آلاسکا در EU در ۲۰۲۱- که از واردات تأمین شد- بالغ بر ۸۰۸,۰۰۰ تن بود. ایالات متحده ۳۸ درصد کل این حجم را به خود اختصاص داد و چین با ۳۵ درصد و روسیه با ۲۵ درصد رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

به گفته AIPCE-CEP، بیش از ۹۵ درصد پولاک وارداتی در چین از مبدأ روسیه تأمین می‌شود.

به همین ترتیب، EU برای روغن‌ماهی (cod) نیز وابستگی زیادی به سایر کشورها دارد و ۹۵ درصد نیازش را وارد می‌کند.

در ۲۰۲۱، EU تنها ۵ درصد معادل ۴۱,۰۰۰ تن از شیلات روغن‌ماهی را به خود اختصاص داد. ۸۵۰,۰۰۰ تن دیگر را عمدتا از نروژ، ایسلند و روسیه وارد کرد.

تورنهاوت گفت: «در بحث پولاک آلاسکا و روغن‌ماهی برای پاسخ به تقاضا به واردات نیاز داریم.»

با وضع تحریم‌های مختلف از سوی EU دو کشور بریتانیا و ایالات متحده جایگزین روسیه شدند. «این تغییر مبدأ برای تأمین محصول از قبل دیده شده است. اما برای پولاک آلاسکا، تهیه آن از کشورهایی به غیر از روسیه دشوار است.»

با وجود اتکاء به واردات، EU تصمیم دارد تولید داخل را افزایش دهد تا عرضه (داخلی) سیفود را به حداکثر برساند.

تورنهاوت گفت: «ما باید در راستای بهبود تولید شیلات و آبزی‌پروری در EU تلاش‌هایمان را افزایش دهیم، زیرا به مواد اولیه برای صنعت فرآوری نیاز داریم. همچنین باید افزایش رقابت برای واردات سیفود در سراسر جهان را در نظر داشته باشیم.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا