تازه‌ها

آخرین مطالب

استارت‌آپ‌های آبزی‌پروری 

تحول بنیادی افق های جدید در آبزی‌پروری (بخش اول)

گزینه‌های جدید از سوی استارت‌آپ‌های آبزی‌پروری 

پویایی دیگری که توسط چالش‌ها برای آبزی‌پروری سالمون آتلانتیک ایجاد می‌شود این است که استارت‌آپ‌های بیشتری گونه‌های جایگزین ارائه می‌دهند. بنابراین یک شرکتی که Devonian روی آن سرمایه‌گذاری کرده فینگر لیکس فیش است که با نام لوکال کوهو شناخته می‌شود و در شمال نیویورک سالمون کوهو پرورش دهد.

فینگر لیکس در اوبرن نیویورک در فضایی به مساحت ۴۳,۰۰۰ فوت مربع مزرعه RAS احداث نموده است و درنظر دارد کل ظرفیت خود را برای تولید ۲,۰۰۰ قطعه ماهی در هفته معادل ۴۵۰ تن در سال بکار بگیرد. در دو آبراهه آن- تانک‌هایی از آب اکسیژن‌دار شده که سالمون در آن زندگی می‌کند- ۶ فوت عمق، ۱۶ فوت پهنا و ۸۰ فوت طول دارد. کوهو با گرید سوشی از تخم‌های ارگانیک دارای گواهی متولد می‌شوند و تا زمان بلوغ در این مزرعه رشد می‌کنند.

این شرکت سالمون کوهو خود را بدون آنتی‌بیوتیک یا آفت‌کش یا آلاینده‌ها در آب پرورش می‌دهد و آنها را تا رسیدن به بلوغ در تانک‌ نگه می‌دارد. فیل گیبسون مدیرعامل فینگر لیکس می‌گوید: «این محیطی کاملا بسته و بدون امکان شیوع بیماری یا مشکلات ساختاری است. اما کوهو یک گونه متفاوت محسوب می‌شود پس در تضاد مستقیم با سالمون آتلانتیک نیست. بعلاوه، قیمت آن نیز بالاست، زیرا تکنولوژی RAS گران‌تر از پرورش ماهی در اقیانوس است.»

استارت‌آپ‌های آبزی‌پروری سیستم‌های بسته در شرکت هودسون ولی برای تولید قزل‌آلا پولادسر بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک یا آفت‌کش.

 

قزل‌آلا پولادسر جایگزین دیگر سالمون آتلانتیک است. شرکت هودسون ولی فیشریز این گونه را در یک سیستم RAS با ۵۴ تانک و ۳/۵ میلیون گالن آب در فضایی به وسعت ۱۶۰,۰۰۰ فوت مربع پرورش می‌دهد. ماهیان از مرحله تخم تا برداشت در مدت ۱۶ ماه در مزرعه رشد می‌کنند. شرکت تصمیم دارد هر سال بیش از ۲/۲ میلیون پوند محصول را به رستوران‌ها و توزیع‌کنندگان خرده‌فروشی در ساحل شرقی US عرضه کند.

کووید-۱۹ فعلا معاملات اساسی شرکت با رستوران‌ها را مختل کرده، اما هودسون ولی به سرعت به سراغ تجارت الکترونیک و بازارهای مزرعه‌داران محلی رفت تا تجارت خرده‌فروشی را تکمیل کند؛ این کانال فروش از پاندمی در امان مانده است. شرکت همچنین بر مزیت بسته بودن سیستم بسیار تأکید دارد.

جان ان‌جی مدیرعامل هودسون ولی گفت‌: «وقتی ما با چالش مواجه می‌شویم و هنگامی که مردم تصور می‌کنند ماهی وحشی صید شده سالم‌تراست، ما به آنها کمک می‌کنیم تا درک کنند که ماهی وحشی حاوی آلودگی‌هایی مانند فلزات سنگین و میکروپلاستیک است.»

استرالیز شرکت دیگریست که به جای سالمون، باراموندی پرورش می‌دهد. این شرکت کار را از استخر در خشکی آغاز کرده بعد بچه ماهی را به قفس های واقع در دریا در ویتنام منتقل می‌کند. باراموندی یک سفیدماهی با طعم ملایم است، اما جاش گلدمن بنیان‌گذار استرالیز این ماهی را “در واقع، سالمون گرمسیری” می‌نامند و می‌گوید باراموندی سریع‌ترین رشد را در بین گونه‌های پرورشی در جهان دارد.

استارت‌آپ‌های آبزی‌پروری شرکت چیکن آو دِسی متعهد شده که میگو پرورشی آن تا ۲۰۲۵ استانداردهای دیده‌بان سیفود اکواریوم خلیج مونتری را رعایت می‌کند.

 

میگو گونه مهم دیگریست که در استخرها پرورش می‌یابد. مثلا شرکت چیکن او دسی تحت مالکیت تای یونیون میگو پاسفید را در استخرهای آب شور واقع در نزدیکی اقیانوس در سراسر آسیا و آمریکای لاتین پرورش می‌دهد و سپس محصول را منجمد می‌کند. روکسان نانینگا مدیر پایداری شرکت در شهر ال سگوندو کالیفرنیا می‌گوید: «ما بزرگ‌ترین واردکننده میگو پرورشی هستیم.»

از دهه ۱۹۷۰ که این صنعت شکل گرفت، آبگیرها سایت‌های اصلی آبزی‌پروری بودند و بخشی از آن تحت پشتیبانی مؤسسات بزرگی مانند بنیاد راکفلر قرار داشت. متخصصان آبزی‌پروری دانش خود را از کشاورزی به پرورش در آب منتقل کردند. فرانک آچه، استاد شیلات و علوم آبزیان در دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «می‌توانستید ببینید که هواده‌ها سطح اکسیژن را در حوضچه‌ها کنترل می‌کنند و شما را قادر می‌ساختند تا تعداد زیادی از آبزیان را برای مدت طولانی‌تر زنده نگهدارید. به این ترتیب می‌توانستید یک مزرعه بسازید.»

علاوه بر RAS، تکنولوژی نسبتا جدیدی که به آن بایوفلاک می‌گویند نیز محیط استخر را بهبود می‌بخشد. بایوفلاک با ارزش افزوده به تولید خوراک پروتئین‌دار در سایت، با بالانس کردن کربن و نیتروژن در سیستم ، کیفیت آب را ارتقاء می‌دهد.

در چند دهه گذشته، استفاده از قفس در دریا برای پرورش ماهی رواج پیدا کرد. آچه می‌گوید: «توانایی ما برای محصور کردن ماهی در آب بسیار محدود بود، زیرا انجام این کار دشوار است. حالا این روش رو به گسترش است زیرا احداث استخر بسیار گران بوده و این کار از حصار توری هزینه بسیار بالاتری دارد. همچنین دیدن آنچه در آن منطقه از آب رخ می‌دهد دشوار است.»

آچه افزود: «هم در استخر و هم در اقیانوس به محض اینکه بتوانید این مزارع را راه‌اندازی کرده و بر آبزیان کنترل داشته باشید می‌توانید استفاده از کل دانش سیستم حاصل از علوم کشاورزی را آغاز کنید، از جمله اصلاح نژاد، تغذیه و کنترل بیماری. به عبارت دیگر، هدف نهایی به اندازه مرغداری مدرن پیچیده بود.»

بعد از مطالعه این مقاله پیشنهاد میکنیم از صفحه زیر در وبسایت بتا دیدن فرمایید

تحول بنیادی افق های جدید در آبزی‌پروری (بخش دوم)