تازه‌ها

آخرین مطالب

تحلیل بازار قزل آلا بتا

تحلیل بتا از بازار قزل آلا (۹۹/۵/۱۴)

بتا، کمپین قیمت عادلانه قزل آلا، بازار تهران

قزل-آلا

در ارتباط با شرایط بازار و قیمت ماهی قزل آلا، همانطور که مستحضر هستید  قیمت ماهی طی ماه های گذشته روند کاهشی داشته و عوامل گوناگونی مانند تورم و‌ کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و تولید بالای ماهی (بواسطه شرایط نسبتا مناسب ۲ سال گذشته که موجب افزایش تولید و‌ ورود افراد جدید به این صنعت گردید)، باعث کاهش مداوم قیمت ماهی گردید.

از طرفی هزینه نهاده های تولید نظیر بچه ماهی، خوراک، دارو و … به طور مستمر روند افزایشی داشته است و روز به روز همان سود ناچیز تولید و ‌پرورش ماهی کمتر و ‌کمتر شد و ضربه آخر را هم بیماری کرونا به بدنه صنعت آبزی پروری وارد نمود.

با تعطیلی رستوران ها، حذف مصرف ماهی در وعده ناهار ادارات، کاهش شدید مسافرت ها و به خصوص بهم خوردن بازار اسفند ماه و شب عید و همچنین بسته شدن مرزها و عدم صادرات ماهی، موجب کاهش سنگین خرید ماهی و ماندن ماهی در مزارع قزل آلا گردید.

لذا مجموعه اتفاقات مذکور اثر منفی خود را بر قیمت و بازار گذاشت، در حالیکه همه کالاها افزایش قیمت داشتند ولیکن شاید فقط ماهی قزل الا رشد قیمت نداشته و ‌حتی با کاهش قیمت نیز مواجه شده است.

لذا ما با توجه به مشکلات پرورش دهندگان و رصد دقیق بازار آبزیان، در اوایل تیرماه در کانال “اقتصاد آبزیان” پیشنهاد کاهش فروش ماهی به منظور افزایش قیمت ها را ارائه نمودیم ولیکن ساختار بازار ماهی و کم اطلاعی بعضی پرورش دهندگان و اجبار بعضی دیگر برای فروش ماهی و همچنین خرید بیش از اندازه توسط بعضی دلال ها و ماندن ماهی در بازار ، موجب برگشت دوباره قیمت ها گردید.

در چند وقت اخیر و به همت پرورش دهندگان و اتحادیه های کشوری و با توجه به زیان تعداد زیادی از مزارع پرورش قزل آلا، حرکت جمعی و مدیریت شده ای برای سر و سامان دادن به بازار ماهی و قیمت ها با عنوان “کمپین حمایت از قیمت عادلانه قزل آلا” صورت گرفته است که این اقدام باعث افزایش چند هزار تومانی قیمت ماهی شده و امیدواریم شرایط بازار به نحوی باشد که قیمت ها روند افزایشی داشته و شرایط بهتری برای پرورش دهندگان به وجود بیاید.

با توجه به اینکه روش های توزیع و فروش ماهی بسیار متنوع شده و مانند سالیان گذشته تمرکز فروش شهر تهران نیست، بسیاری از شهرهای بزرگ تبدیل به بازار مصرف شده اند.

همچنین در تهران نیز توزیع مستقیم توسط پرورش دهندگان تهران و استان های همجوار صورت می گیرد و فروشگاه های زنجیره ای نیز ماهی مورد نیاز  خود را از مراکز بسته بندی تهیه می کنند، این در حالی است که عموما واحد های بسته بندی ماهی را به صورت مستقیم از مزارع خریداری می کنند، لذا در کل جذابیت بازار تهران و بخصوص بازار بعثت روز به روز در حال کمرنگ شدن می باشد.

و با توجه به اینکه در بیشتر مواقع قیمت های بازار تهران پایین ترین قیمت در بین شهرهای مختلف می باشد، لذا همانگونه که قبلا هم در کانال اقتصاد آبزیان پیشنهاد گردید، در صورت امکان پرورش دهندگان محصول خود را به سایر شهرها و بازارها بفروشند. علاوه بر این گروه بتا برای جلوگیری از سوء استفاده برخی خریداران ماهی و در جهت حمایت از افزایش قیمت تا زمان بهبود شرایط بازار از اعلام قیمت بازار تهران در کانال خودداری می نماید.

از ابتدای راه اندازی کانال اقتصاد آبزیان خط مشی گروه بتا کمک به پرورش دهندگان ماهی بوده تا به آگاهی از قیمت ها و شرایط بازار تصمیم گیری مناسبی داشته باشند. در حال حاضر به علت تغییرات اساسی که در بازار و صنعت قزل آلا در حال وقوع  است، تمرکز گروه بتا و کانال اقتصاد آبزیان بر سودآوری و افزایش بهره وری در مزارع آبزی پروری قرار دارد، زیرا به اعتقاد ما افزایش بهره وری و مدیریت قیمت تمام شده، تنها راه برای ماندگاری در بازار و کسب سود به صورت پایدار و مطمئن می باشد.

در پایان ضمن حمایت از افزایش قیمت قزل آلا و کمپین حمایت از قیمت عادلانه قزل آلا ، تا اطلاع ثانوی از اعلام قیمت ماهی در بازار تهران خودداری نموده و همکارانی که به هر دلیل نیاز به قیمت ماهی در بازار بعثت دارند، می توانند با نصب نرم افزار بتا قیمت های روزانه را مشاهده نمایند.