تازه‌ها

آخرین مطالب

احیاء-استخرهای-سنتی-میگو

احیاء استخرهای سنتی میگو مجددا در آچه شرقی به اجرا درمی‌آید

احیاء استخرهای سنتی میگو

احیاء-استخرهای-سنتی-میگوخوشه مزارع پایدار میگو وانامی در روستای مانتانگ رایوک آچه شرقی

دولت مجددا در حال آماده کردن برنامه احیاء استخرهای سنتی میگو در آچه شرقی در سال آینده است. برنامه مشابهی با موفقیت در مانتانگ رایوک آچه شرقی به اجرا درآمد. در بیانیه رسمی تبه هارو راهایو، مدیرکل آبزی‌پروری در وزارت امور دریایی و شیلات (KKP) که روز شنبه به دست سردبیر نشریه رسید، آچه شرقی در استان آچه در اجرای برنامه فعالیت خوشه مزارع پایدار میگو وانامی در روستای مانتانگ رایوک موفق بود. بنابراین، آچه شرقی مجددا مشمول اجرای این برنامه است.

او با نام مستعار تبه در این بیانیه گفت: «ما توسعه و افزایش تولید میگو وانامی را مورد توجه قرار می‌دهیم. به همین منظور به توسعه این مناطق که در این برنامه موفق بوده و دارای پتانسیل هستند ادامه خواهیم داد.»

به گفته او، آچه شرقی به عنوان مکانی برای اجرای خوشه مزارع پایدار میگو وانامی، دارای شرایط طبیعی است که بسیار به این برنامه کمک می‌کند. کیفیت آب این نقطه بسیار خوب است و زمین‌های موجود از وسعت زیادی برخوردارند. علاقه عموم مردم به پرورش میگو وانامی هم زیاد است. بعلاوه، ۱۴ منطقه در این روستا دارای ۱۸ هزار هکتار استخر است. این امیدواری وجود دارد که چنین برنامه‌ای بتواند بهبود و رونق جوامع ساحلی را در پی داشته باشد، به این ترتیب اقتصاد آنها رشد می‌کند و سطح استاندارد زندگی افزایش می‌یابد.

تبه گفت: «اجرای این برنامه تلاشی از سوی KKP است تا مدلی برای خوشه مزارع پایدار میگو وانامی ایجاد کند که می‌تواند توسط جامعه و سرمایه‌گذاران تکرار شود. به این ترتیب تولید میگو تا ۲۰۲۴ تا ۲ میلیون تن افزایش خواهد داشت. با توجه به کلیه شرایط آچه شرقی، این منطقه بسیار مناسب است. به همین دلیل ما مجددا دست به توسعه این منطقه زدیم.»

به گفته تبه، موفقیت یک استخر توسط مزرعه‌دارانی تعیین می‌شود که آن را اداره می‌کنند. زیرا چنین کاری آسان نیست یا آنطور که تصور می‌شود آسان نیست. همکاری خوب بین همه عوامل مرتبط با یک استخر در این زمان عالیست.

«ما تنها از مناطقی پشتیبانی می‌کنیم که می‌خواهند روی افزایش تولید متمرکز شوند. و آچه شرقی یکی از این مناطق موفق است. برای همین با کمک هم از آنچه دولت مرکزی برای پیشرفت مزرعه‌‌داران بخصوص در آچه شرقی در اختیار ما گذاشته استفاده می‌کنیم.»

طبق داده‌های موجود، گروهی متشکل از ۱۳ پرورش دهنده ماهی به ریاست رحمت رایوک حالا می‌توانند از درآمد ماهانه معادل ۷/۹ میلیون روپیه برخوردار شوند. درآمد ماهانه استخرهای سنتی تنها ۴۳۵ هزار روپیه بود. KKP به واسطه مرکز آبزی‌پروری آب لب‌شور توسعه برنامه خوشه مزارع پایدار میگو وانامی را در پایا گاجا آچه شرقی به اتمام رساند. در این منطقه ۸ قطعه زمین هر کدام به مساحت ​​۳,۰۰۰ m۲ با تراکم ۲۴۰ هزار قطعه میگو و هدف ۲۷ تن تولید در هر کراپ درنظر گرفته شد.

حزب‌الله تایب نماینده آچه شرقی نیز از اقدامات ریاست آبزی‌پروری در KKP که در طرح استخرهای خوشه‌ای به مزرعه‌داران روستای پایا گاجا کمک کرده بود، تقدیر بعمل آورد. او امیدوار است تا حد توان این برنامه مثمر ثمر باشد.

حزب‌الله همچنین خوش‌بین است که این منطقه به مرکز تولید آبزی‌پروری بخصوص میگو تبدیل شود. «ما به سرعت تلاش می‌کنیم تا در اجرای این برنامه‌ها یک تیم اقدام سریع تشکیل دهیم. این کار برای بهبود اقتصاد جامعه بسیار خوب است. انرژی زیادی جذب می‌شود و چرخه اقتصاد به گردش درمی‌آید. اقتصاد منطقه نیز به شکل خودکار ارتقاء می‌یابد. آنچه داریم حفظ خواهد شد و در آینده نهایت تلاش خود را بکار می‌بندیم تا آن را گسترش دهیم.»

علاوه بر آنچه ذکر شد، KKP در قالب یک بسته حمایتی به ارزش ۵,۸۱۳,۸۰۳,۰۰۰ روپیه از برنامه خوشه مزارع پایدار میگو وانامی در روستای پایا گاجا در آچه شرقی پشتیبانی کرد. این حمایت از طریق مرکز آبزی‌پروری آب لب‌شور به اجرا درآمد که توسعه این برنامه را در پایا گاجا در ۸ قطعه زمین هر کدام به مساحت ۳,۰۰۰ m۲ با تراکم ذخیره‌سازی ۲۴۰ هزار قطعه میگو با هدف ۲۷ تن تولید در هر کراپ به اتمام رساند. ارزش تولید هر کراپ تقریبا ۱/۹ میلیارد روپیه معادل ۵/۸ میلیارد روپیه در سال است و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲/۵ میلیارد روپیه سودآوری به همراه داشته باشد (با فرض قیمت ۷۰ هزار روپیه برای هر کیلوگرم).

وزیر امور دریایی و شیلات گفت، در گذشته استخرها به شکل سنتی اداره می‌شدند. حالا از طریق برنامه KKP هر استخر به یک استخر مدل خوشه‌ای تبدیل شده که بازدهی بسیار بالاتری نسبت به گذشته و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد.

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک میگو پرورشی در وبسایت بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک میگو پرورشی بتا