تازه‌ها

آخرین مطالب

سالمون

صادرات سالمون نروژ دوباره اوج می گیرد

اوج گیری صادرات سالمون

به گفته شورای سیفود نروژ (NSC)، ماه گذشته نروژ ۱۱۱,۸۰۰ تن سالمون آتلانتیک صادر نمود. این رقم ۳% بیشتر از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ است.
بعد از کاهش صادرات در ماه جولای و آگوست، حجم ماه سپتامبر نقطه بازگشت محسوب می شود، هرچند قیمت ها اندکی پایین تر از سال قبل بودند.
ارزش صادرات ماه سپتامبر ۲% معادل ۱۰۵ میلیون کرون (£۸/۷m) بالاتر بود و به ۶/۱ میلیارد کرون بالغ گشت. میانگین قیمت ماهی کامل با کیلویی ۴۹/۵۴ کرون ۱% کاهش نسبت همین زمان در سال گذشته را نشان می دهد. صادرات سالمون نروژ در ۹ ماه اول سال ۸۰۰,۰۰۰ تن و به ارزش ۵۱/۸ میلیارد کرون بود.

درآمد پایین تر

حجم فروش مشابه ۹ ماه اول سال گذشته بود، اما ارزش صادرات ۳۶۳ میلیون کرون یا ۱% افت داشت. میانگین قیمت ماهی کامل تا این موقع از سال کیلویی ۵۹/۸۲ کرون است و نسبت به همین موقع در۲۰۱۹، کاهش ۰/۹% را نشان می دهد. لهستان، فرانسه و دانمارک بزرگ ترین واردکنندگان سالمون نروژی بشمار می آیند.

سالمون
پل اندال: ماهی بیشتری به کارخانه های فرآوری ثانویه می رود.

تغییر در بازارها

پل اندال تحلیلگر سیفود NSC توضیح داد: «پاندمی کووید-۱۹ به تغییر در صادرات به بازارها منتهی شد. به این ترتیب که بخش بزرگی از این سالمون مجددا به فروش می رسد، عمدتا به خرده فروشان در بازارهای دیگر.»

«لهستان بزرگ ترین بازار اینجاست و امسال سهم خود از حجم صادرات نروژ را از ۱۶% کل سالمون کامل به کمتر از ۱۸% افزایش داده است.»
اد امیل اینگبریگسن وزیر شیلات نروژ گفت، باعث خوشحالیست که صادرات سالمون در ماه سپتامبر افزایش یافته و حجم صادرات تاکنون در سطح همتراز سال گذشته قرار دارد.

«یک دلیل آن این است که مصرف کنندگان در زمان تعطیلی رستوران ها مصرف سالمون را متوقف نکردند، و فقط سالمون را به منازل و آشپزخانه ها انتقال دادند. ویروس کرونا علاوه بر چالش، فرصت های تازه ای برای سیفود نروژ فراهم کرد. این صنعت باید ازین فرصت ها درس بگیرد و در آینده آنها را بکار ببندد.»

جهش قزل آلا

حجم صادرات قزل آلا با افزایش در ماه سپتامبر نسبت به همین ماه در ۲۰۱۹، به ۷,۵۰۰ تن رسید. مانند سالمون، افزایش درآمد حاصل از قزل آلا کمتر از افزایش فروش آن بود.
ارزش صادرات با افزایش ۲۲% معادل ۶۷ میلیون کرون به ۳۷۰ میلیون کرون رسید.
حجم صادرات قزل آلا در ۹ ماهه اول سال با ۳۱% افزایش ۵۳,۰۰۰ تن بود. ارزش صادرات نیز در مقایسه با همین دوره در سال گذشته ۱۱% افزایش معادل ۲۸۰ میلیون کرون را تجربه کرد.

تضعیف کرون

به طور کلی صادرات سیفود صید شده و پرورشی نروژ در ۹ ماهه اول ۲۰۲۰ به ۷۶/۷ میلیارد کرون سرزد که ۶۲۳ میلیون کرون (۱%) بیشتر از همین دوره در سال قبل بود.

رنه لارسن مدیر اجرایی NSC گفت: «اینکه ما در تلاشیم به لحاظ ارزش صادرات در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار بگیریم به دلیل استارت قوی در آغاز سال، تضعیف کرون نروژ، حجم بالاتر صادرات و فرآوری محصولات است. تاکنون هرینگ، ماکرل و محصولات تولید شده از این گونه ها بیشترین افزایش ارزش را به خود اختصاص می دهند، در حالیکه ارزش صادرات سالمون، روغن ماهی خشک و نمک زده و میگو با کاهش همراه بوده است.»

جهت مشاهده مقالات مرتبط با تجارت و آبزی پروری سالمون بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

سالمون و بتا