تازه‌ها

آخرین مطالب

پرورش-میگو-تایلند

پنج راهکار مفید برای استفاده در صنعت پرورش میگو

مقدمه

آمریکایی ها  هر ساله میلیون ها پوند میگو می خورند، اما بسیاری از آنها نمی دانند که این موجودات خوشمزه در کجا و چه صورت تولید می گردند. بسیاری معتقدند که پرورش میگو مسیر درستی را در پیش گرفته است به گونه ای که در طول ۴۰ سال گذشته پرورش دهندگان و مهندسان متخصص، پایداری صنعت پرورش میگو را بهبود بخشیده اند. این پیشرفت ها در حوزه آبزی پروری با عنوان “بهترین راهکار” شناخته می شوند.

کشورهایی مانند تایلند به طور ویژه در زمینه پرورش میگو کمک شایانی به آبزی پروری پایدار کرده اند. در کشور تایلند اغلب مزارع میگو ابعاد کوچک و متوسط داشته و عمدتا توسط خانواده ها اداره می شوند. ارایه بهترین روش ها و راهکارهای آبزی پروری به خانواده های پرورش دهنده کمک می کند تا ثبات اقتصادی داشته باشند و آبزی پروری پایدار را بهبود بخشند. در اینجا ۵ راهکار مفید مورد استفاده در پرورش میگو ارایه می گردد:

نرسری خارجی

پرورش دهندگان میگو در مزارع دارای نرسری خارجی نظارت بیشتری بر مراحل لاروی میگو ها دارند. پیش از اینکه نرسری های خارجی توسعه یابد، پرورش دهنده میگوهای جوان را مستقیما در حوضچه های پرورش رها نموده و اگر یک بیماری وارد مزرعه می شد، کشاورزان به سرعت تمامی محصول خود را از دست می دادند.

با استفاده از نرسری خارجی، پرورش دهنده قادر به مراقبت از میگوهای جوان بوده و این امر موجب کاهش بیماری در مزرعه و بهبود عملکرد پرورش می شود. میگو ها در ۴۰ روز نخست زندگی آسیب پذیرند و کشاورزان با نگهداری آنها بیرون از حوضچه های بزرگ قادر به جلوگیری از گسترش میکروب های موجود در محیط اطرافشان هستند. این راهکار مفید موجب افزایش میزان بازماندگی میگو، پایداری مزارع و درآمد کشاورزان می شود. این عمل از اساسی ترین راهکار ها برای افزایش محصول میگو است و کشاورزانی که در مزرعه خود از نرسری خارجی بهره می برند، بسیار موفقتر بوده و مخاطرات احتمالی را به شدت کاهش می دهند.

 سیستم تخلیه مرکزی

کشاورزان به منظور جلوگیری از بیماری، متوجه اهمیت حفظ محیطی پاک و سالم برای پرورش شده اند. سیستم های تخلیه مرکزی رسوبات و مواد دفعی را از بستر حوضچه پرورش پاک می کند. کارگران مزرعه به منظور حذف مواد زائد چندین بار در روز سیستم تخلیه مرکزی را فعال نموده تا محیطی مناسب پرورش ایجاد نمایند. این تکنولوژی موجب حفظ کیفیت آب، بهبود بازماندگی و افزایش پایداری مزرعه میگو می شود. مزارع دارای تخلیه مرکزی نسبت به مزارع سنتی موفق تر و پایدارتر هستند.

 تورهای ضد شکارچی (خرچنگ و پرنده)

تور های ضد خرچنگ و ضد پرنده سیستم های محافظتی هستند که مزارع پرورش میگو را از ورود گونه های شکارچی حفظ می نماید. خرچنگ های موجود در آبراه های محلی می تواند زیرساخت های حوضچه پرورش را از بین ببرند، حامل بیماری باشند و در نهایت موجب برداشت اضطراری میگو قبل از رسیدن به سایز مطلوب شوند. علاوه بر این، پرندگان آبزی محلی می توانند میگو را شکار کنند. افزایش امنیت بیولوژیک مزارع میگو موجب بهبود سلامت میگو، کاهش شانس آسیب رسانی شکارچیان و کاهش تخریب زیرساخت های حوضچه پرورش می شود. مزارع دارای سیستم محافظتی قادر به بهبود نرخ بازماندگی و افزایش میزان برداشت نهایی هستند.

 هواده ها

سیستم هوادهی مزارع میگو معمولا شامل هواده های چرخان یا خطوط اکسیژن است که میزان اکسیژن محلول در آب حوضچه پرورش را افزایش می دهد. این تجهیزات برای مزارع پروش میگو بسیار ضروری است زیرا ما را قادر می سازد تا میگوی بیشتر با شرایط متراکم تر و کارآمد تر پرورش دهیم. استخرهای با سطوح بالای اکسیژن محلول موجب کاهش استرس میگو، کاهش خطر بیماری و افزایش نرخ رشد می شود. علاوه بر این، حوضچه هایی که از سیستم تخلیه مرکزی استفاده می کنند، از هواده های پارویی چرخان استفاده کرده تا ضایعات موجود در بستر در مرکز استخر تجمع یافته و توسط سیستم تخلیه خارج گردد. هواده ها موجب تقویت سلامت و رشد میگو می شوند.

 پوشش بستر استخر

استفاده از پوشش باعث کاهش فرسایش ساختار مزارع میگو می شود. این مسئله در مزارعی که سیستم های هوادهی آب را به گردش در می آورند بسیار چشمگیر خواهد بود. لازم به ذکر است حوضچه هایی که به طور کامل عایق بندی شده باشند موجب کاهش نفوذ آب به بستر و همچنین کاهش مقدار آب مورد نیاز برای پرورش میگو شوند. با این حال، پرورش دهندگان در استفاده از حوضچه های نیمه پوشیده یا کاملا پوشیده نظرات متفاوتی دارند. استخر های کاملا پوشیده ، میزان نفوذ آب به زمین را کاهش می دهند، اما حوضچه های نیمه پوشیده امکان تغذیه میگو از غذا های زنده و جلبک های وابسته به بستر را فراهم می کند که این امر موجب کاهش مقدار خوراک مورد نیاز برای رشد میگو می شود. با این حال تمامی پرورش دهندگان موافقند که استفاده از پوشش بستر باعث کاهش فرسایش دیواره ها، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و بهبود طول عمر حوضچه ها می شود.

 نتیجه گیری

این ۵ راهکار کمک می کند تا پرورش دهندگان میگو محصول بیشتر، کارآمد تر و به مراتب پایدار تری تولید نمایند. بسیاری از این مزارع توسط خانواده ها اداره می شود و استفاده از این راهکار های مفید کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد. علاوه بر این، راهکارهای ارایه شده سلامت و کیفیت میگو را بهبود بخشیده و منجر به تولید میگوی اعلا برای استفاده در سبد خوراکی انسان ها می شود. در انتها این ۵ راهکار با افزایش میزان بازماندگی میگو، تقلیل استفاده از منابع طبیعی و بهبود پایداری دراز مدت به پرورش دهندگان و سیاره ما کمک می نماید.

“جهت دریافت متن کامل این مقاله به صورت PDF بر روی لینک زیر کلیک نمایید”

پنج راهکار مفید برای استفاده در صنعت پرورش میگو