تازه‌ها

آخرین مطالب

میگو-پرورشی-گرمایش-جهانی

یافتن گونه‌های جدید که با گرمایش جهانی سازگارند، چهره جدیدی از “میگو پرورشی”

در بسیاری از نقاط، صیدِ ضعیف و آسیب به میگو پرورشی به دلیل گرمایش زمین در حال تبدیل شدن به یک مشکل است، اما از سوی دیگر این وضعیت باعث شده محققان به دنبال گونه‌های جدید پرورشی بگردند که با گرمایش زمین سازگار می‌شوند.

میگو پرورشی گرمایش جهانی

تجربه موفق پرورش “میگو ببری سبز”

مرکز فناوری شیلات استان کاناگاوا موفق شد نوعی میگو خوراکی را در آبزی‌پروری تولید کند و این امر به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شد.

این میگو که این بار با موفقیت پرورش یافت از خانواده شاه‌میگوها و موسوم به میگو ببری سبز است. محل اصلی زندگی آن مناطق جنوبی است اما بومی ژاپن نیز بشمار می‌آید و تصور می‌شود استان کاناگاوا زیستگاه تعداد کمی از آنها باشد.

میگو پرورشی گرمایش جهانیمیگو ببری سبز

 

این استان موفق شد ۵,۰۰۰ قطعه میگو کوچک را تا سایز رهاسازی در دریا پرورش دهد. به نظر می‌رسد تحقیقات برای تولید مصنوعی و پرورش این میگو از سال ۲۰۱۶ جریان داشته، اما به دلیل خطراتی مانند قارچ های خطرناک که لاروها را انگلی می‌کنند، به نتیجه رسیدن تحقیقات ۶ سال طول کشید. (اخبار تلویزیونی آساهی نیوز اعلام کرد: ‌”گشایشی در گرمایش زمین… موفقیت در تولید میگو مناسب برای آب‌های گرم”)

میگو ببری سبز مقاوم به دمای بالای آب

چرا تجربه پرورش میگو ببری سبز تاکنون ادامه یافت؟

در واقع به دلیل نگرانی از بالا رفتن دمای آب دریا در نتیجه گرمایش جهانی، ماهیان مختلف دیگر در کشور صید نمی‌شوند. این امر به طور طبیعی در استان کاناگاوا که مشرف به آب‌های غنی خلیج توکیو، خلیج ساگامی و اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد. این اقدام در پاسخ به گرمایش جهانی برای ماهیان (از جمله آبزی‌پروری) ضروری است.

میگو پرورشی گرمایش جهانی

در استان کیوشو تقاضای زیادی برای مواد اولیه برای میگو کبابی وجود دارد.

میگو ببری سبز که این بار با موفقیت پرورش یافت، در آب گرم دریا زندگی می‌کند. این میگو در طی دو سال تا ۳۰ cm رشد می‌کند و مزه گوشت آن با شاه‌میگو قابل مقایسه است.

علاوه بر اینکه می‌توان آن را حتی در دمای بالاتر آب دریا پرورش داد، این میگو با رشد سریع قیمت بالاتری دارد و به عنوان یک محصول ممتاز مورد توجه است. انتظار می‌رود این میگو در آینده به گونه اصلی آبزی‌پروری تبدیل شود.

 

آبزی‌پروری میگو “پاسفید”

علاوه بر این گونه، میگوهای ببری دیگری وجود دارند که با آب گرم سازگاری پیدا می‌کنند. این آبزیان نیز به شکل فعالی در سراسر جهان پرورش می‌یابند.

یکی از پرطرفدارترین گونه‌ها “میگو وانامی” است. هرچند میگو پاسفید بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است اما در سراسر جهان پرورش می‌یابد و به عنوان یک میگو ارزان پر طرفدار است.

میگو پرورشی گرمایش جهانیمیگو پاسفید بومی

در ژاپن میگو پاسفید در حجم‌های زیاد وارد می‌شود به عنوان یک میگو معمولی تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. اخیرا این گونه در ژاپن و در استان کاگوشیما پرورش می‌یابد. محصول غذایی که در داخل تولید می‌شود را می‌توان خام مصرف کرد و لذت بردن از جویدن آن و طعم قوی میگو جذاب است. این میگو ارزان است، اگر آن را یافتید، امتحان کنید!

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک میگو پرورشی در وبسایت بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک میگو پرورشی بتا