تازه‌ها

آخرین مطالب

تعیین هدف تولید ۶۹ میلیون تن سیفود تا ۲۰۲۵ و تعهد به احداث مراکز بیشتری دور از ساحل در چین

برنامه‌ پنج ساله تولید سیفود در چین

چین درنظر دارد در پانزدهیم برنامه پنج ساله خود با تولید سیفود تولید خوک را تحت‌الشعاع قرار دهد. این برنامه برای توسعه کشور بین ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ تنظیم شده است.

برنامه‌ پنج ساله تولید سیفود در چین

برنامه‌های پنج ساله چین شاخص‌هایی هستند از اینکه اولویت‌های دولت به لحاظ سیاست و تخصیص سوبسید به چه بخش‌هایی تعلق می‌گیرد. در برنامه پیش رو که در حال حاضر توسعه یافته، یک هدف بزرگ برای تولید سیفود داخلی درنظر گرفته شده است.

طبق سندی که از سوی شورای دولتی (کابینه چین) با عنوان ‌”اطلاعیه مدرن‌سازی کشاورزی چین در پانزدهیم برنامه پنج ساله” منتشر شد، تولید سیفود چینی- ترکیبی از تولید آبزی‌پروری و صید وحشی- در ۲۰۲۵ به ۶۹ میلیون تن خواهد رسید.

تولید کلی سیفود چین از ۶۴/۵ میلیون تن در ۲۰۱۷ به ۶۵/۴ میلیون تن در ۲۰۲۰ افزایش یافت. به گفته آژانس تحقیقات ژونگ شانگ چان یه، در شنژن که به نام مشاوره Ask CI فعالیت می‌کند، تولید سیفود چین در ۲۰۲۱ به ۶۵/۷ میلیون تن خواهد رسید و در ۲۰۲۲ تا ۶۶/۱ میلیون تن نیز افزایش خواهد یافت.

در سند پانزدهیم برنامه پنج ساله تولید سیفود در سطحی بالاتر از تولید خوک با حجم ۵۵ میلیون تن قرار خواهد گرفت. گوشت خوک در رژیم غذایی چینی‌ها پروتئین پایه محسوب می‌شود، بنابراین تحت‌الشعاع قرار گرفتن آن با سیفود دارای اهمیت نمادین است.

در سند شورای دولتی که ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ منتشر شد، سرمایه‌گذاری بیشتر در پایگاه‌های شیلات در آب‌های دور مقرر شده است؛ پایگاه‌های شیلات اصطلاحی است که برای بنادر شیلات و مراکز فرآوری ساخته شده در شرق آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه توسط چین بکار می‌رود.

این سند شورای دولتی اقدامات سخت‌تر زیست‌محیطی در زمینه آبزی‌پروری داخلی را ایجاب می‌کند و برنامه‌ریزی سختی را در “سیستم محافظت از تالاب‌های جزرومدی” تعیین می‌کند. منظور از این سیستم، اشاره به مزارع گسترده آبزی‌پروری است که در خط ساحلی بالا و پایین چین دیده می‌شود. همچنین فراخوانی برای توسعه‌”پرورش فراگیر برنج و ماهی”، “شیلات اکولوژیکی در سطح وسیع” و “آبزی‌پروری شور-قلیایی” و تعهد به “بهینه‌سازی طرح آبزی‌پروری سبز دور از ساحل” در آن دیده می‌شود که اشاره‌ایست به توسعه دریازی‌پروری داخلی در شرق و جنوب دریای چین.

 

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا