تازه‌ها

آخرین مطالب

بهترین راه برای شروع یک فصل جدید، خرید بهترین پست لارو

انتخاب پست لارو میگو

“هر چه را بکاری همان را درو می کنی”، این ضرب المثل در بسیاری از جنبه های زندگی صحت دارد. این عبارت در صنعت پرورش میگو نیز قابل استفاده است زیرا کیفیت پست لاروهایی که در مزرعه شما ذخیره می شوند تا حد زیادی موفقیت محصول نهایی را تعیین می کند. ما پیشنهاد می کنیم که با انجام موارد زیر، زمان و سرمایه خود را برای انتخاب با کیفیت ترین پست لارو صرف نمایید:

پست-لارو-با-کیفیت-میگو

 

  • پیشینه سوابق هچری های موفق منطقه را جویا شده و آنها را مورد بررسی قرار دهید. در رابطه با بازخورد کارایی و کیفیت پست لاروهای این هچری ها، از چندین پرورش دهنده که سابقه همکاری با آنها دارند، سوال بپرسید.
  • از لحاظ تجاری بهترین هچری را انتخاب نموده و پیش از شروع دوره پرورش مقدار لارو مورد نیاز خود را اعلام نمایید تا تأمین به موقع پست لاروها تضمین شود. به صورت تخصصی بر روی مقدار دقیق پست لارو و پارامترهای کیفی آب مورد نیاز در هنگام تحویل نهاده صحبت نمایید.
  • شخصا جهت خریداری پست لارو مراجعه کنید و کیفیت نهاده تولید شده را مورد بررسی قرار دهید. از پست لاروها نمونه گیری کنید و آنها را به دو آزمایشگاه مختلف ارسال نمایید تا در نهایت نتایجشان را با هم مقایسه کنید. گزارش های مربوط به کیفیت پست لارو را با توجه به طول پست لارو، تعداد خارهای پشتی، نسبت عضله به روده، تنوع سایز و غیره مطالعه کنید. اطمینان حاصل کنید که پست لاروهای شما عاری از تمامی پاتوژن های ذکر شده در لیست سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) هستند. امروزه بیماری انتروسیتوزون هپاتوپنائی (EHP) تهدیدی جدی برای صنعت پرورش میگو محسوب می شود. حتما اطمینان حاصل کنید که پست لاروهای خریداری شده عاری از بیماری EHP هستند.
  • تعداد پست لاروهای بسته بندی شده در هر کیسه را با توجه به سایز پست لارو و مدت زمان مورد نیاز برای انتقال آنها به مزرعه تعیین کنید. این اقدام به کاهش استرس پست لارو در حین حمل و نقل کمک می کند. در روز بسته بندی، تست های تنش شوری، شوک دمایی و فرمالین را انجام دهید تا از کیفیت پست لارو اطمینان حاصل کنید.
  • از مدیر هچری درخواست نمایید تا کیفیت آب را در شرایطی نزدیک به پارامترهای آبی مزرعه شما تنظیم کند، زیرا این اقدام زمان انطباق پذیری پست لارو با آب مزرعه را کاهش داده و استرس کمتری به آنها وارد می شود.
  • زمان ذخیره سازی پست لارو در مزرعه بسیار مهم است. در حالی که بهترین زمان ذخیره سازی در فصل تابستان ساعات صبح و عصر می باشد، ذخیره سازی در فصل زمستان را به ساعات بعد از ظهر موکول می نمایند. همچنین در زمان ذخیره سازی پست لارو، اطمینان از حضور فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون کافی در آب حوضچه های پرورش بسیار اهمیت دارد.
  • هنگامی که نهاده وارد مزرعه شد، به منظور از بین بردن استرس پست لارو فرآیند انطباق پذیری را انجام دهید. تطابق پذیری در مخازن نسبت به حوضچه های پرورش ترجیح داده می شود. یک دوره ی تطابق پذیری ۲ ساعته برای تمام پارامترهای کیفیت آب فراهم کنید، به گونه ای که وضعیت فیزیکوشیمیایی آب تانک شبیه به آب حوضچه پرورش باشد.
  • خوراک آغازین یا خوراک PL می تواند۳۰ دقیقه قبل از ذخیره سازی به حوضچه اضافه شود؛ این عمل به پست لاروها انرژی می دهد. پس از تکمیل ذخیره سازی نهاده، برای ۳۰ روز نمودار تغذیه با توجه به تعداد پست لارو هر حوضچه تهیه کنید، این عمل به تعیین میزان غذادهی به هر حوضچه کمک شایانی می نماید. باید غذادهی ۳ تا ۴ بار در روز صورت پذیرد. در هر حوضچه، حدود ۱۰۰ عدد پست لارو انطباق یافته درون هاپا (نوعی سازه توری شکل) قرار گرفته و بعد از حدود ۱۰۰ ساعت برای تعیین میزان بقای حوضچه مجددا شمارش می شوند.
  • به منظور محدود نمودن انتقال افقی بیماری ها، در سطح مزرعه تمام اقدامات امنیت زیستی را اجرا کنید. باید در هر حوضچه تور ضد پرنده و ضد خرچنگ تعبیه شود و مکانی جهت شست و شوی دست و پا تعیین گردد.

موفقیت در صنعت پرورش میگو با انتخاب پست لارو مناسب آغاز می شود. بهتر است این مقاله رو با این ضرب المثل به پایان برسانیم “شروع خوب نصف کار است”.

جهت مشاهده مقالات مرتبط با نحوه انتخاب پست لارو میگو بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

کنترل بیماری های میگو با انتخاب پست لارو با کیفیت