تازه‌ها

آخرین مطالب

ترکیه-آبزیان-بازار-اتحادیه-اروپا

در طی سه سال شرکت ترکیه ای Defne Tur به طور کلی از بازار داخل به سراغ بازار اتحادیه اروپا رفت

سیستم‌های الکترونیکی کارایی و انعطاف‌پذیری به همراه دارند

شرکت دفنه تور که یک ربع قرن پیش تأسیس شد، سی‌بس و سی‌بریم را برای فروش به بازار اروپا تولید می‌کند. حجم تولید این دو گونه در مجموع سالانه به ۸,۰۰۰ تن می‌رسد.

ترکیه-آبزیان-بازار-اتحادیه-اروپاسی‌بس داخل یک مخزن تخلیه می‌شود تا به دستگاه درجه بندی حمل شود.

 

در شهر میلاس در ساحل غربی ترکیه و ۲۰۰ km جنوب ازمیر، شرکت خانوادگی دفنه تور قرار دارد که بیزینس آنها تولید و صادرات سی‌بس و سی‌بریم است. دو-سوم از ۸,۰۰۰ تن تولید آن را سی‌بریم و بقیه را سی‌بس تشکیل می‌دهد.

دو سایت پرورش دریایی و یک مزرعه قزل‌آلا رنگین‌کمان

از آنجا که دفنه تور برای تولید ماهی نورس دارای هچری نیست، مالک بخشی از شرکت الکناک آکواکالچر است و بچه ماهی را از آنجا تهیه می‌کند.

قفس‌های رشد در سواحل مناطق  شهرهای گولوک و میلاس قرار داده شده‌اند که با یک قایق می‌توان در مدت ۶۰ الی ۹۰ دقیقه به آنجا رسید. سایز قفس‌ها یکسان نیست. ۱۲ قفس با شعاع ۵۰ متری، ۳۶ قفس با شعاع ۳۰ متری و ۲۷ قفس با شعاع ۲۴ متری وجود دارد. قفس‌های ۲۴ متری برای مرحله پیش-رشد ماهیان نورس استفاده می‌شوند. هنگامی که وزن ماهیان به ۳۰-۴۰ گرم می‌رسد به قفس‌های بزرگ‌تر منتقل می‌شوند.

علاوه بر سایت گولوک مکان دیگری برای قفس‌ها در خارج از ساحل جنوبی ترکیه در استان هاتای وجود دارد. این مزرعه ظرفیت تولید ۳,۰۰۰ تن ماهی در سال را داراست. دفنه تور همچنین دارای یک مزرعه پرورش قزل‌آلا در بین تپه‌های دالاما در فاصله ۱۵۰ km جنوب ازمیر است. تاکنون قزل‌آلا در حجم پایین تولید می‌شد. در ۲۰۲۰ تولید آن بالغ بر ۱۰۰ تن بود و شرکت محصول را در بازار داخل به فروش رساند. انتظار می‌رود تولید سال ۲۰۲۱ تا ۴۰۰-۵۰۰ تن توسعه یابد.

دمای ایده‌آل برای سی‌بس و سی‌بریم حدود ۲۴°C است و با تغییرات اقلیمی این دما ممکن است افزایش یابد. آقای آنکل در حال حاضر  معتقد است، گرم شدن آب یا سایر مظاهر تغییر اقلیم تأثیری روی عملیات‌های شرکت برجا نگذاشته است. اما این شرایط نیز در آینده تغییر خواهد کرد.

اگر دمای آب دریا افزایش یابد، دفعات خوراک‌دهی کاهش می‌یابد و به طور کلی سی‌بس و سی‌بریم می‌توانند تا دمای ۳۰°C زنده بمانند. اما دمای بیشتر از آن روی ماهیان تأثیرگذار خواهد بود. قزل‌آلا به دمای کمتری نیاز دارد، اما در مزرعه دالاما که قزل‌آلا در قفس‌های کوچک در دریاچه پشت سد تولید می‌شود، در زمستان و بهار دمای آب از آنچه مناسب ماهی است فراتر نمی‌رود. در تابستان که شرایط می‌تواند خطرناک باشد محصولی تولید نمی‌شود.

تکنولوژی برای تسهیل عملیات و کاهش انتشار گازها

تکنولوژی مدرن بخشی از تولید سی‌بس و سی‌بریم است. خوراک در تمام قفس‌ها به غیر از قفس‌های پیش-رشد از دو بارج توزیع می‌شود. از طریق دوربین‌ها مراحل تغذیه و واکنش ماهیان به غذا پایش می‌شود و فیلم آن از طریق اپ در یک گوشی موبایل قابل دیدن است. با کمک اپ  حتی می‌توان فرآیند خوراک‌دهی را کنترل کرد.

به این ترتیب متصدی مزرعه در میلاس می‌تواند از فاصله ۲۵ km دورتر غذادهی را آغاز کند، متوقف کند و آن را تنظیم کند. ماهیان نورس در قفس‌های پیش‌رشد با قایق‌های کوچک به شکل دستی تغذیه می‌شوند تا از نزدیک تحت مراقبت قرار بگیرند. فاصله زیاد آن از ساحل به این معنیست که ماهی در آبی که عمیق‌تر است و اکسیژن بهتری دارد رشد می‌کند.

هنگام شروع کار، با این چالش روبرو شدند که قفس‌ها و تجهیزات باید قوی‌تر باشند تا تحمل آب‌های متلاطم را داشته باشند. آقای آنگل حالا معتقد است تلاش‌هایش، ارزش آن را داشت و ماهیان تولید شده دارای کیفیت بالاتری هستند. بعلاوه با سایر کسانی که از فضای نزدیک به ساحل استفاده می‌کنند تعارضی پیش نمی‌آید.

سطح اکسیژن آب به دقت پایش می‌شود و اگر اکسیژن کاهش یابد اولین واکنش به آن کاهش خوراک‌دهی خواهد بود. دما و جریان آب سایر پارامترهایی هستند که باید پیگیری شوند. برای بررسی جلبک‌ها در فواصل معین نمونه‌های آب آنالیز می‌شوند. همچنین برای کاهش ردپای کربن شرکت نیز از تکنولوژی استفاده می‌شود.

مثلا، کلیه پسماندها را برای بازیافت می‌فرستند، و تلاش می‌کنند استفاده از پلاستیک کاهش یافته و برای تولید برق از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود؛ این برق صرف بکار انداختن دوربین‌ها برای پایش قفس‌ها می‌شود. سایر پروژه‌ها یکی نصب پنل‌های خورشیدی است تا برق دستگاه‌های بسته‌بندی را تکمیل کند و دیگری برقی کردن وسایل نقلیه است که به سایت‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند، مانند اتوبوس‌هایی که کارگران را جابجا می‌کنند و لیفتراک‌هایی که در کارخانه استفاده می‌شوند.

برداشت ماهی به سفارشات گرفته شده بستگی دارد. آقای آنکل مدیرعامل شرکت و فرزند مؤسس آن می‌گوید، به این طریق ماهی را می‌توان در روزی که سفارش گرفته می‌شود برداشت کرد تا تضمین شود مشتری تازه‌ترین ماهی را دریافت می‌کند و ارتباط خوبی با مصرف‌کننده ایجاد می‌شود. نوع اصلی محصول، سی‌بس و سی‌بریم کامل، تازه و درسته، در سایز پورشن با وزن ۴۰۰-۶۰۰ گرمی است. تقریبا ۱۰% سی‌بریم نورس که وارد قفس می‌شوند تا وزن ۱ kg یا بالاتر رشد می‌کند.

در اسپانیا و ایتالیا ماهی با این سایز بزرگ معمولا برای مصرف کل خانواده خریداری می‌شود. در رستوران یک ماهی بزرگ مثلا برای میزی که سه مشتری دارد و همگی ماهی سفارش می‌دهند سرو می‌شود. قیمت ماهی بزرگ بالاتر است اما هزینه آن نیز همچنین. ۱۶ ماه طول می‌کشد تا یک سی‌بریم به وزن ۴۰۰ الی ۶۰۰ گرمی برسد، در حالیکه مدت زمان لازم برای ماهی بزرگ ۱۸ ماه است. برای تولید ماهی یک کیلویی یا بالاتر به شش ماه تغذیه و پایش نیاز است و این هزینه اضافه باید در قیمت منعکس شود.

ترکیه-آبزیان-بازار-اتحادیه-اروپادستگاه درجه‌بندی ماهیان را برحسب سایز دسته‌بندی می‌کند. اکثر آنها در دسته ۴۰۰-۶۰۰ گرمی قرار می‌گیرند، اما مقدار کمی سی‌بریم بزرگ با وزن بالای ۱ kg نیز تولید می‌شود.

 

واحد فرآوری تحت بررسی

این شرکت دارای واحد فرآوری نیست و ماهی وارد بخش بسته‌بندی می‌شود. آنجا محصول درجه‌بندی شده و در جعبه‌های یولونیتی درون یخ قرار می‌گیرد و ‌آماده ارسال می‌شود. در درازمدت شرکت درنظر دارد یک کارخانه فرآوری احداث کند. اما چنانچه آقای آنکل اشاره می‌کند، ابتدا باید هزینه‌ها و فواید آن را به دقت بسنجند، فضای آن آماده کنند و برای مجوزها درخواست دهند. در قسمت بسته‌بندی هنگامی که ماهی از قفس‌ها به آنجا می‌رسد، ابتدا باید از انسجام زنجیره سرد اطمینان حاصل شود تا در مسیر بین قفس تا مکان بسته‌بندی کیفیت ماهی به خطر نیفتد. نمونه‌ها به لحاظ داشتن انگل آنالیز می‌شوند.

بعد از این تست‌ها ماهی درجه‌بندی، بسته‌بندی و برای ارسال آماده می‌شود. دفنه تور حجم‌های کوچک ماهی را قبل از برگزیت به UK (بریتانیا) ارسال می‌کرد. UK بیشتر سی‌بس را ترجیح می‌دهد، در حالیکه دفنه تور عمدتا سی‌بریم پرورش می‌دهد. بعلاوه بازار UK به دنبال محصول فرآوری شده است و این شرکت ماهی کامل عرضه می‌کند. از زمان برگزیت عرضه محصول به UK کاملا متوقف شد. دلیل آن وضع قوانین و مقرراتی است که صادرات به این کشور را بسیار دشوار می‌سازد.

فروشگاه‌ها، عمده‌فروش‌ها، شرکت‌های کیترینگ و واردکنندگان مشتریان شرکت را تشکیل می‌دهند. به گفته آقای آنکل، بازارهای اصلی EU، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال هستند و شرکت برای تسهیل فروش و توزیع، دفتری در ایتالیا دارد. بخشی از محصول نیز به US و کویت ارسال می‌شود. صادرات از ۲۰۱۸ آغاز شد و قبل از آن شرکت محصولش را تنها به بازار داخل عرضه می‌کرد.

اما حالا آنچه از صادرات باقی می‌ماند در بازار داخل فروخته می‌شود و آن هنگامیست که برداشت بیشتر از سفارش‌ها باشد و مازاد آن در ترکیه به فروش می‌رسد. مدت زمان ارسال محصول به EU به مقصد بستگی دارد. حمل بار به ایتالیا سه روز طول می‌کشد و برای اسپانیا به یک یا دو  روز زمان بیشتر نیاز است. در دوره‌های پرمشغله بسته‌بندی یک فعالیت روزانه با حجم ۵ تن در ساعت است.

اقدامات در برابر پاندمی موفق بودند

شرکت از آسیب جدی کووید-۱۹ در امان ماند. در مراحل اولیه پاندمی دستورالعمل‌هایی به اجرا درآمد تا کارگران از هم فاصله بگیرند و از لوازم محافظتی اجباری استفاده کنند. بعدا که واکسیناسیون به اجرا درآمد، شرکت اطمینان حاصل کرد که کارکنان واکسن بزنند. در نتیجه امروزه همه کارکنان واکسینه شدند و خطر کمی برای انتشار بیماری در شرکت وجود دارد. به گفته آقای آنکل، کووید تأثیری روی فروش شرکت نداشت.

هرچند تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و کیترینگ در اروپا فروش ازین کانال‌ها را کاهش داد، اما فروش به فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها را بالا برد. زیرا مصرف‌کنندگان که نمی‌توانستند خارج از خانه غذا صرف کنند، ماهی بیشتری می‌خریدند و آن را در خانه آماده می‌کردند. به اعتقاد او علاقه مصرف‌کنندگان به ماهی می‌تواند به این دلیل باشد که اسیدهای چرب امگا-۳ در برابر کووید-۱۹ محافظت ایجاد می‌کنند.

با تجربه بدترین پاندمی که امید است تکرار نشود، دفنه تور حالا می‌تواند روی برنامه‌های خود برای آینده متمرکز شود، یعنی افزایش تولید قزل‌آلا، ساخت کارخانه فرآوری و تلاش‌های بیشتر برای کاهش تأثیرات تغییر اقلیم.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا