تازه‌ها

آخرین مطالب

آب و یخ در مقابل یخ پولکی، بهترین گزینه برای افزایش ماندگاری ماهی چیست؟

افزایش ماندگاری ماهی

در آزمایشی روی سی‌بریم، توانایی آب و یخ برای افزایش طول عمر مفید ماهی مورد تحلیل قرار گرفت.

افزایش ماندگاری ماهی

نگهداری از ماهی از زمان ترک مزرعه تا رسیدن آن به بازار در بهترین شرایط کیفی از اهمیت حیاتی برخوردار است. فاکتورهایی مانند ثبات میکروبیولوژی، ویژگی‌های حسی، تغییرات فیزیکی-شیمیایی و غیره که در ماندگاری بیشتر سهم دارند از جمله این شرایط محسوب می‌شوند.

به طور مرسوم در طی برداشت از یخ پولکی استفاده می‌شود. اما گزینه دیگری هم وجود دارد و آن آب و یخ است که قطعات یخ معلق در آب، سرمای سریع‌تر و مؤثرتری را تولید می‌کند. مخلوط آب همچنین بهداشتی‌تر بوده و طبق آمار طول عمر محصول را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه آتن برای به دست آوردن شواهدی از این بهبود کیفی، آزمایشی را انجام دادند که در آن تأثیرات آب و یخ روی کیفیت و ماندگاری سی‌بریم در طی برداشت و حمل و نقل مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج این مطالعه که در ژورنال علوم و مهندسی دریایی منتشر شده نشان می‌دهد جایگزینی بخشی از یخ پولکی مرسوم با مخلوط آب و یخ کیفیت و ماندگاری ماهی را در دمای ۰ درجه سانتیگراد بین ۲ تا ۷ روز بهبود می‌بخشد.

در این آزمایش محققان از سی‌بریم با سایز ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرمی استفاده کردند. ماهی به لحاظ اسیدهای چرب، کیفیت میکروبیولوژیکی و فیزیکی-شیمیایی مورد آنالیز قرار گرفت.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا