تازه‌ها

آخرین مطالب

قزل-آلا-ترکیه

کمیسیون اروپا به وضع تعرفه‌های رقابت ناعادلانه برای قزل آلا ترکیه ادامه خواهد داد

قزل آلا، سوبسید، ترکیه

APROMAR نارضایتی خود را مبنی بر اختصاص سوبسیدهای سنگین و نامتعارف به تولید از سوی دولت ترکیه بیان کرد. این سوبسیدها بقاء مزارع اروپا را به مخاطره می‌اندازد.

قزل-آلا-ترکیهانجمن تجارت آبزی‌پروری اسپانیا (APROMAR) از اقدامات کمیسیون اروپا مبنی بر تمدید تعرفه‌های ضد سوبسید روی واردات قزل آلا رنگین‌کمان از مبدأ ترکیه به مدت شش سال دیگر اظهار خشنودی کرد. این تعرفه‌ها بعد از سه سال مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

APROMAR به همراه سایر انجمن‌های تولیدکنندگان اروپایی در سال ۲۰۱۴ شکایتی تنظیم و به اتحادیه اروپا ارائه دادند. این شکایت بابت خسارتی بود که شرکت‌های اروپایی متحمل شدند و دلیل آن اختصاص سوبسید به شرکت‌های ترکیه‌ای از سوی دولت این کشور بود. در سال ۲۰۱۵ و در پی این شکایت، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تعرفه‌هایی را روی قزل آلا رنگین‌کمان وارداتی از این کشور با وزن کمتر از ۱/۲ kg و در انواع تازه گرم، تازه سرد، منجمد یا دودی وضع نماید. این تعرفه‌ها بین ۱/۵% تا ۹/۵% ارزش واردات بسته به شرکت صادرکننده از ترکیه، درنظر گرفته شد.

تولید مازاد ترکیه می‌تواند ۷۰% بازار EU را تصرف کند و شرکت‌های اروپایی را در معرض خطر جدی قرار دهد.

این تصمیم جدید کمیسیون اروپا زمانی به تصویب رسید که APROMAR و سایر انجمن‌ها در اتحادیه در سال ۲۰۱۹ خواستار تمدید تعرفه‌ها شدند. در طی ۲۰۱۹ کمیسیون یک بررسی همه‌جانبه به اجرا درآورد و دریافت ‌”خطر آسیب به تولیدکنندگان قزل آلا رنگین‌کمان در اروپا به دلیل واردات این ماهی از ترکیه به قوت خود باقیست.”

۱۴ آوریل کمیسیون نتیجه تجدید نظر روی تعرفه‌های دو شرکت صادرکننده ترکیه‌ای را به دلیل نقص رسمی ابلاغ نمود و تأیید کرد، از آنجا که اختصاص سوبسیدهای نامتعارف برقرار است، “تعرفه‌ها باید به قوت خود باقی بمانند”.

 

قزل آلا رنگین‌کمان ترکیه می‌تواند بازار اتحادیه را برهم بزند

 

قزل-آلا-ترکیه

ترکیه با تولید ۹۵,۰۰۰ تن قزل آلا رنگین‌کمان در سال و با توجه به مصرف پایین این محصول در داخل کشور، مازاد تولید دارد و عرضه آن در بازارهای اتحادیه اروپا فرصت عالی در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

طبق محاسبات APROMAR بر اساس داده‌های کمیسیون اروپا، ظرفیت مازاد قزل آلا ترکیه به دلیل سوبسیدهایی دریافتی نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ تن در سال است. این رقم حجم زیادیست و ۷۰% کل مصرف قزل آلا رنگین‌کمان در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. اگر این ماهی وارد بازار اتحادیه شود اساسا به دلیل سوبسیدهای دریافت شده با قیمت پایین‌تر از سایرین فروخته می‌شود. این وضعیت تأثیر مخربی روی صنعت آبزی‌پروری اروپا از جمله اسپانیا خواهد داشت. پرورش قزل آلا در اسپانیا به ۱۶,۱۰۰ تن در سال می‌رسد و در بسیاری از شهرها و مناطق روستایی اشتغال ایجاد می‌کند.

APROMAR یادآور می‌شود، بازار اروپا ‌”با فاصله زیاد” مهم‌ترین بازار برای تولیدکنندگان ترکیه است و ۵۵% کل محموله‌ها به مقصد این بازار است. صادرات به اتحادیه اروپا ۵۹% بیشتر از دومین مقصد آن یعنی روسیه است که ۳۳% صادرات این ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد. هر دو بازار با هم ۸۵% کل صادرات قزل آلا ترکیه را جذب می‌کنند.

با وجود این اقدامات از سوی اتحادیه اروپا، سهم قزل آلا ترکیه از بازار این منطقه ۱۴% و در برخی سال‌ها به ۱۷% می‌رسد. این امر امکان‌پذیر است زیرا قیمت محصول این کشور بسیار پایین‌تر از هزینه‌های تولید این ماهی در اتحادیه اروپاست.

APROMAR هشدار می‌دهد ‌”به اقدامات حقوقی و اجرای سیاست‌های ضروری ادامه خواهد داد” تا شرکت‌های اسپانیایی بتوانند در شرایط یکسان با محصولی که از ترکیه و هر مبدأ دیگری به شکل ‌”ناعادلانه” از راه می‌رسد رقابت کنند.

مقامات این انجمن اعلام کردند، این شرایط علاوه بر قزل آلا ‌”برای سایر گونه‌های آبزی‌پروری وارداتی نظیر سی‌بس، سی‌بریم و شوریده (croaker)” نیز تداوم خواهد داشت.

 

جهت مشاهده مقاله مرتبط با پرورش ماهی قزل آلا بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

نکات ضروری در پرورش لارو قزل ­آلای رنگین کمان با تاکید بر تغذیه