تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی-پروری

چه مقدار سیفود پرورشی دفن خواهد شد؟

طبق یک گزارش جدید، عرضه مازاد سیفود بدین معناست که مقدار زیادی از تولید آبزی پروری امسال ممکن است روانه سایت های دفن زباله شود.

سیفود پرورشی
شرکت لِروی سیفود ۵۸ درصد کاهش در سود عملیاتی را برای Q2 سال ۲۰۲۰ گزارش داد. 

 

در گزارش تازه ای از Planet Tracker استدلال شده: «صنعت سیفود که بالاترین مبادلات مواد غذایی در جهان را به خود اختصاص می دهد در یک زنجیره عرضه شکسته فعالیت دارد. وجود گلوگاه ها هم در فرآوری و هم در توزیع مشهود است. اگر بازار سیفود کارآمد بود، برداشت محصول به شکل قابل توجهی کاهش می یافت. تا به امروز، قیمت های پایین تر سیفود نتوانستند عرضه مازاد را متوقف کنند، یعنی اتلاف سیفود در حال افزایش است.»

این گزارش یادآور می شود تجارت جهانی سیفود در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۶۴/۱ میلیارد دلار بود و بین سال های ۱۹۷۶ و ۲۰۱۸ سالانه ۴ درصد رشد را تجربه کرده است. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۷ این رقم به ۱۹۴ میلیارد دلار برسد.

طبق این گزارش، زنجیره های عرضه سیفود به شدت تأثیر پاندمی کووید-۱۹ قرار گرفتند.

«بسیاری از مزرعه داران ماهی نتوانستند برداشت های خود را بفروشند و مجبور شدند یا حجم زیادی از ماهی زنده را نگه دارند و یا آنها را از بین ببرند. این کار جریان نقد آنها را کاهش داد. کاهش درآمد و مخارج بیشتر مثلا هزینه های نگهداری طولانی مدت روی بیزنس آنها تأثیر گذاشت.»

در امتداد زنجیره تأمین، عرضه کنندگان و فرآوران با تعطیلی های برنامه ریزی نشده دست و پنجه نرم می کنند. کارخانه های فرآوری به دلیل قرار گرفتن کارگران در معرض ابتلا به کووید-۱۹ و اِعمال قرنطینه تحت تأثیر کمبود نیروی کار قرار گرفته اند.

حمل و نقل محصولات سیفود هم محصول خام به کارخانه فرآوری و هم از کارخانه به خرده فروشی با محدودیت دسترسی به مرز، تأخیر به دلیل بازرسی سلامت و اقدامات مدنی مختل شده است. برای مثال، کامیون داران در شیلی اخیرا دست به اعتصاب زدند و خطوط هوایی نیز به دلیل لغو پروازها در سطح وسیع خسارت دیدند. حمل و نقل محصولات سالمون به صورت هوایی در سال ۲۰۲۰ برحسب قیمت حداقل با ۵۰ درصد افزایش همراه است.

در این گزارش آمده: «مختل شدن زنجیره عرضه احتمالا تجارت سیفود را در سال ۲۰۲۰ کاهش می دهد. پیش بینی ها حاکی از آن است که کشورهای در حال توسعه به شکل نامتناسبی آسیب خواهند دید. بخشی از آن به دلیل سیاست های تجارت است و صادرات سیفود در شرایطی که استانداردهای زیست محیطی رعایت نشود را دشوار می سازد.»

اِعمال محدودیت در صادرات سیفود به دلیل پاندمی به عرضه مازاد در بازارهای محلی کشورهای تولیدکننده منتهی شده است. در نتیجه قیمت سیفود داخلی رو به کاهش و میزان اتلاف سیفود رو به افزایش است.

 

کاهش صادرات میگو دشواری های تجارت را نشان می دهد

در این گزارش یادآور شده صنعت میگو/شاه میگو در حالی وارد ۲۰۲۰ شد که دو سال قبل عرضه مازاد و کاهش قیمت ها را تجربه کرده بود. این وضعیت در طی پاندمی بدتر شد زیرا عرضه بیش از حد با کاهش تقاضا روبرو بود. در ۲۰۱۸، ۱۷/۷ درصد تجارت جهانی میگو و شاه میگو گرمسیری(وانامی ) منجمد به اکوادور دومین صادرکننده بزرگ میگو- بعد از هند- اختصاص داشت.

هرچند انتظار می رود صادرات میگو و شاه میگو اکوادوری در نیمه دوم ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی ۵۰ درصد افت داشته باشد. علت اصلی آن تقاضای کمتر از سوی بازارهای چین است که بعد از مشاهده نشانه هایی از ویروس در بسته بندی ها، ممنوعیت های مرتبط با پاندمی در مناطقی مانند جینان و شانشی به اجرا درآمد.

بسیاری از مزارع میگو مجبور به توقف تولید شدند چرا که هزینه های عملیاتی با درآمد حاصل از فروش جبران نمی شود. برخی از مزرعه داران کاهش ۵۶ درصدی در قیمت میگو از ۲/۵۰ دلار در هر پوند به ۱/۱۰ دلار را گزارش دادند.

 

کاهش در قیمت سالمون معضل عرضه مازاد را نشان می دهد

در این بین طبق مطالب این گزارش، قیمت سالمون نیز  “یک داستان غم انگیز برای برداشت کنندگان را بیان می کند.” در واقع قیمت این محصول در طی ۱۲ هفته در مناطق اصلی تولید- نروژ، شیلی، اسکاتلند- ۱۸/۱ درصد کاهش داشت.

سالمون اسکاتلند با قیمت کیلویی ۵/۳۰ دلار برای ماهی ۱-۳ kg به پایین ترین سطح چند سال گذشته رسید. شرکت لروی سیفود با این کاهش درآمد برای Q2 2020 کاهش ۵۸ درصدی سود عملیاتی را گزارش داد.

حتی با افزایش خرده فروشی سیفود در ۲۰۲۰ در برخی کشورها در این گزارش جزئیات سبقت گرفتن عرضه از تقاضا بیان شده، چرا که صنعت گردشگری با ظرفیت پایینی فعالیت می کند. در سطح وسیع تر، نسبت فروش رستوران ها به خرده فروشی ها تقریبا ۶۰/۴۰ است. افزایشی که اخیرا در قیمت سالمون اسکاتلند رخ داد به برنامه  “بیرون غذا بخورید تا کمک کنید” بریتانیا نسبت داده می شود.

در این برنامه دولت به غذایی که توسط مشتریان در رستوران مصرف می شود سوبسید اختصاص می دهد. از آنجا که این برنامه تنها برای ماه آگوست به اجرا درآمد، به نظر می رسد قیمت سالمون به شکل موقت افزایش داشت. تقاضا از سوی چین تا حدودی کاهش قیمت در نروژ را متوقف ساخته، اما با اینحال صادرات از نروژ به چین هنوز نسبت به سال قبل ۳۹ درصد کمتر است. انتظار می رود قیمت سالمون تا انتهای ۲۰۲۰ پایین باقی بماند.

 

سیفود برای خاکچال؟

برخی کشورها مانند اندونزی و ویتنام هنوز محصولات سیفود تولید می کنند، اما به دلیل اختلال در لجستیک قادر نیستند به بازارهای بین المللی دست پیدا کنند.

«نتیجه این وضعیت نگهداری محصول یا دفن سیفود است. هرچند گزینه نگهداری محدودیت های خاص خود را دارد. دوره های طولانی نگهداری برای فعالان میان دست- فرآوران، تاجران، صادرکنندگان و واردکنندگان- روی هزینه های عملیاتی آنها تأثیر خواهد داشت. هرچه شرکت بیشتر منتظر شرایط بهتر بازار بماند، هزینه های عملیاتی افزایش می یابد. در سطح مدیریتی باید ارزیابی شود که آیا ریسک کردن ارزش دارد. اگر ندارد، مسیر دفن آنها به پیش فرض تبدیل می شود.»

 

آیا صنعت سیفود می تواند سازگار شود؟

این گزارش یادآور می شود برخی فرآوران با خرده فروشان آنلاین همسو شده اند و این اقدام زنجیره های تأمین را ساده و کوتاه کرده است. از آنجا که خانواده ها مواد غذایی فاسدنشدنی را به جای سیفود تازه در خانه انبار می کنند، تقاضا برای محصولات بسته بندی شده، منجمد و کنسروی افزایش یافته است.

در این گزارش استدلال می شود: «برای این پروتئین ماهی  “ناخواسته” یک راه مصرف وجود دارد و آن تهیه خوراک آبزی پروری است. اما مشکلات لجستیکی حتی این گزینه را کم رنگ می سازد. پس به نظر می رسد صنعت تصمیم دارد حجم زیادی از سیفود قابل مصرف را به مراکز دفن زباله بفرستد.»

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سیفود بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

غذاهای دریایی و سیفود