تازه‌ها

آخرین مطالب

مشکلات-آبزی‌پروری

هشدار به سرمایه‌گذاران در خصوص مشکلات آبزی‌پروری

مشکلات آبزی‌پروری

مشکلات-آبزی‌پروریمنتقدان ادعا می‌کنند آبزی‌پروری هنوز بیش از حد از ماهی وحشی جهان استفاده می‌کند.

 

عدم موفقیت صنعت آبزی‌پروری برای حل مشکل پایداری و رفاه آبزیان می‌تواند به طور جدی روی سودآوری سرمایه‌گذاران تأثیر منفی داشته باشد. این موضوع در گزارش یک کنسرسیوم به ریاست بنیاد تغییر بازارها هشدار داده شد.

گزارشی با عنوان ‌”سرمایه‌گذاری روی آب‌های آشفته: خطرات مرگ و میر ماهی و استفاده از ماهی صید شده وحشی در خوراک برای صنعت آبزی‌پروری‌” توسط بنیاد تغییر بازارها، ائتلاف تنظیم مقررات عادلانه شیلات و دیده‌بان منابع غرب صحرای آفریقا منتشر شد.

این گزارش خطرات بالقوه حاصل از دو مشکل کلیدی در آبزی‌پروری برای سرمایه‌گذاران را توضیح می‌دهد: سطح مرگ و میر در مزارع بزرگ ماهی و تداوم استفاده از ماهی صید شده (پودر ماهی) در خوراک آبزیان.

در این گزارش استدلال شده شرایط خوب در مقابل شرایط نامطلوب سلامت ماهیان می‌تواند یک تفاوت ۲۰% در ارزش بازار یک شرکت ایجاد کند. هیچ سرمایه‌گذار و یا نهاد مالی دارای سیاست قوی و بجا نیست که کاهش مرگ و میر در ماهی پرورشی را به طور مستقیم یا در زنجیره عرضه خود الزامی سازد.

بنیاد تغییر بازارها دریافته، هیچ سرمایه‌گذار یا مؤسسه مالی معیاری برای الزام کاهش یا حذف ماهی صید شده در خوراک ندارد. اکثر سرمایه‌گذاران و مؤسسات مالی (۶۵%) موفق نشدند معیاری را تعیین کنند که تضمین‌کننده عدم صید غیرقانونی، گزارش‌نشده و ثبت‌نشده یا سایر تخلفاتی باشد که در مجموعه سرمایه‌گذاری‌های آنها اتفاق می‌افتد و به صنعت آبزی‌پروری معطوف می‌شود.

آلیس دلامار تانگپوری مدیر کمپین در بنیاد تغییر بازارها گفت: «سرمایه‌گذاری در پرورش آبزیان، سرمایه‌گذاری در آب‌های آشفته است. روش‌های ناپایدار فعلی بازگشت سرمایه را به خطر می‌اندازد و به اعتبار آنها لطمه می‌زند. چرا که مصرف‌کنندگان از میزان مرگ و میر در مزارع و میلیاردها ماهی وحشی که در مزارع به عنوان خوراک مصرف می‌شود و تغییر مسیر پروتئین با ارزش از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و آسیب به اکوسیستم‌های اقیانوس آگاه می‌شود. سرمایه‌گذاران باید شرکت‌ها را هدایت کنند تا به این خطرات بپردازند و رفاه ماهی را صدر و مرکز اولویت‌ها قرار دهند و استفاده از ماهی وحشی برای خوراک در زنجیره‌های عرضه آبزی‌پروری را حذف کنند.»

این گزارش از صنعت می‌خواهد تضمین کند که پروتئین از مناطقی که در جهان گرفتار ناامنی غذایی هستند برای تأمین غذای کشورهای ثروتمند، خارج نمی‌شود.

در این گزارش به سرمایه‌گذاران توصیه شده:

  1.  اطلاعات کامل زنجیره‌های عرضه آبزی‌پروری را به طور علنی فاش کنند و گزارش شفافی از شاخص‌های کلیدی ارائه دهند.
  2.  نرخ مرگ و میر را در مزارع کاهش دهند. این امر باید الزاماتی برای گزارش‌دهی ماهانه در خصوص مرگ و میر و میزان فرار ماهیان از تمام عرضه‌کنندگان آبزی‌پروری و مداخله زودهنگام در صورت افزایش آمار را شامل شود.
  3.  استانداردهای مناسبی برای رفاه ماهی تعیین کنند. بنیاد تغییر بازارها توصیه می‌کند از جعبه‌ابزار مختص گونه در کمپین ‌”ترحم در دامداری جهانی” استفاده کنند تا استانداردهای رفاه ماهی و گزارش شاخص‌ها را تعیین نمایند.
  4.  حذف ماهی وحشی برای خوراک در آبزی‌پروری تا ۲۰۲۵. این اقدام باید شامل الزام شرکت‌ها برای گزارش علنی یا الزام گزارش علنی از سوی عرضه‌کنندگان در خصوص ترکیب و مبدأ خوراک و سرمایه‌گذاری در مواد جایگزین پایدار باشد.

این گزارش براساس پرسشنامه‌های عمیق و مصاحبه با ۲۳ سرمایه‌گذار و مؤسسه مالی تهیه شد. پاسخ‌ها برحسب شرکت‌هایی رتبه‌بندی شدند که ‌”مشکل را نادیده می‌گیرند”، ‌”مشکل را تأیید می‌کنند اما اقدامات کافی برای حل آن در پیش نمی‌گیرند” یا “مشکل را تأیید می‌کنند و برای حل آن اقدام می‌کنند”.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای