تازه‌ها

آخرین مطالب

مدیریت مزارع میگو در فصل بیکاری

فصل بیکاری و پرورش میگو

هزینه تعمیر و نگهداری در سیستم های پرورشی نیمه متراکم میگو در هند به طور معمول حدود ۱۲ تا ۱۵ روپیه (نرخ نرمال جهانی) برای تولید هر کیلوگرم برآورد می شود. اگرچه این مقدار فقط حدود ۴ تا ۵ درصد کل هزینه تولید را تشکیل می دهد، اما همچنان نقش مهمی در اقتصاد مزرعه میگو دارد. برخی از پرورش دهندگان پس از برداشت محصولی موفق به مزرعه توجه نمی کنند و اغلب این غفلت منجر به تعمیرات بعدی با هزینه های بیشتر می شود. همچنین ضروریست که بیشتر فعالیت های اساسی تعمیر و نگهداری مزرعه میگو در طول فصل بیکاری یا تعطیلات به اتمام برسد، زیرا این کار از وقوع خطرات مکرر و ایجاد استرس در طول دوره پرورش جلوگیری می نماید (عملیات تعمیر و نگه داری عاری از استرس).

در این مقاله به برخی از جوانب اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره می شود:

  • پس از برداشت کامل میگو، از تخلیه کامل آب مزرعه، از جمله حوضچه ها و زهکش ها اطمینان کسب کنید.لجن بستر حوضچه را تخلیه نمایید.برای جلوگیری از ورود آب های حاصل از جزر و مد، تمام نقاط ورودی و خروجی های آب را ببندید.استفاده از آهک زنده در کل حوضچه،دیواره ها و کانال ها به اکسیداسیون و ضد عفونی کمک می کند.
  • باید تمامی هواده ها از حوضچه ها خارج شوند، سپس از مواد چسبنده پاک شده و برای انبارداری آسانتر قطعه قطعه شوند. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات در یک منطقه مسقفانبار شده است. تعمیر و نگهداری مشابهی برای غذاده های خودکار انجام می شود.

  • تمامی موتورها،پمپ ها،گیربکس های هواده ها، ماشین ها، ژنراتورها و سایر تجهیزات سایت باید طبق دستورالعمل شرکت های تولید کننده تمیز، بازسازی و نگهداری شوند. حفاظت کافی در برابر رطوبت و گرد و غبار را فراهم نمایید. این عملیات ممکن است حداقل یک سال از زنگ زدن تجهیزات جلوگیری کند زیرا اغلب عملیات پرورش میگو در مناطق شرجی و شور صورت می گیرد.
  • تمام مواد چوبی(مانند کت واک ها، تیرک های مورد استفاده برای سینی چک)، تورهای ضد پرنده، تورهای ضد خرچنگ و غیره را از مزرعه خارج نموده و پس از تمیزکاری و ضد عفونی مناسب آنها را انبار کنید.
  • تمامی تجهیزات معمول مورد استفاده در مزرعه از قبیل دستگاه های توزین و تجهیزات سنجش کیفیت آب مانند شوری سنج، DO سنج، pH سنج و پروب های آنها باید تمیز و ضد عفونی گشته و در یک مکان امن نگهداری شوند. به طور مشابه، تجهیزات آزمایشگاهی و کیت های آزمایشی نیز بر اساس الزامات شرکت تولید کننده نگهداری شوند. برای اطمینان از امن بودن آنها، باید در طول فصل بیکاری و تعطیلات بررسی های دوره ای انجام شود. اطمینان یابید که یخچال / فریزر / سیستم تهویه هر زمان که لازم باشد، روشن می شوند.
  • باید تمام کارهای تعمیراتی، حتی اگر بسیار جزئی باشند، در نواحی دریافت آب، سیستم های تصفیه، کانال های غذادهی، لوله های ورودی و دیگر سازه های عمرانی، به طور مرتب بین کراپ های مختلف انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که آنها بعدا نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری اساسی ندارند. به همین ترتیب، لطفا جاده ها، دیواره ها، سازه های خروجی، خطوط آبگیر و سیستم های زهکشی مرکزی را نیز در لیست بررسی برای عملیات تعمیر و نگهداری قرار دهید.
  • تعطیلی اصولی عملیات پرورش پس از برداشت محصول به شروع سریع و ایمن در فصل جدید پرورش کمک می کند. صرفه جویی های کوچک در زمان می تواند به جمع آوری سود بیشتر در پایان کراپ کمک کند.

اصطلاح “A stitch in time saves nine” یا ” یک تعمیر به موقع از زیان هاى بزرگ بعدى جلوگیرى خواهد کرد” برای پرورش دهندگان میگو نیز صدق می کند.

“جهت دریافت متن کامل این مقاله به صورت PDF بر روی لینک زیر کلیک نمایید”

مدیریت مزارع میگو در فصل بیکاری