تازه‌ها

آخرین مطالب

مدیریت مزارع میگو در زمستان

مقدمه

پرورش میگو در زمستان نسبت به تابستان چالش برانگیزتر است زیرا دمای آب طی مدت زمانی طولانی پایین است. فیزیولوژی میگو به طور مستقیم به دمای آب حوضچه های پرورش بستگی دارد و به همین دلیل، کلید موفقیت در پرورش میگو، تطبیق تکنیک ها و پروتکل های پرورش در هر فصل است.

در چند سال گذشته کشور هندوستان در زمینه پرورش میگو طی فصل زمستان بسیار موفق بوده است و ما در این مقاله به برخی نکات تجربی مفید در زمینه مدیریت مزارع زمستانه اشاره می کنیم:

  • ضروری است که حوضچه های پرورش به اندازه کافی براییک دوره طولانی زمستانه آماده شوند تا بستر حوضچه در طول دوره رشد تمیز نگه داشته شود. در فصل زمستان بستر خوب از ملزومات می باشد، زیرا میگوها اغلب در طول دوره های دمایی سرد در خاک بستر فرو می روند.
  • شوری بیش از ۲۰ ppt برای پرورش زمستانه ترجیح داده می شود. آب شور به توانایی حفظ حرارت برای مدت زمان طولانی تر نسبت آب شیرین شناخته می شود و به حفظ درجه حرارت بهتر آب کمک می کند. حفظ سطح آب بالای ۵ فوت (تقریبا ۱/۵ متر) نیز به حفظ درجه حرارت آب کمک می کند.
  • زمان ذخیره سازی لارو: بر خلاف تابستان، توصیه می شود در ساعات اولیه صبح که دمای آب بسیار پایین است، ذخیره سازی صورت نگیرد، زیرا موجب استرس شدید لارو شده و در نتیجه بقای آنها کاهش می یابد. بهترین زمان ذخیره سازی طی فصل زمستان می تواند اوایل بعد از ظهر تا عصر باشد.

میگو در زمستان

  • تراکم ذخیره سازی: در فصل زمستان تراکم پیشنهادی حدود ۲۰ تا ۲۵ عدد در متر مربع می باشد زیرا می تواند منجربه رشد بهتر شود.
  • مدیریت تغذیه: توصیه می شود غذا دهی تنها از ۱۰ صبح تا ۸ شب صورت پذیرد. درجه حرارت آب در ساعات خارج از این محدوده بسیار پایین است و میگو خوراک مصرف نمی کنند. تغذیه باید به شدت بر اساس میزان مصرف خوراک در سینی های غذادهی تنظیم شود.
  • توصیه می شود از هوادهی در ساعات اولیه صبح (ساعت ۲ تا ۶ صبح) جلوگیری شود، اما سعی کنید میزان اکسیژن محلول آب را در یک سطح ثابت حفظ نمایید. این عمل به حفظ درجه حرارت گرمتر آب کمک می کند.
  • استفاده ازتوده های ۵ تا ۱۰ کیلوگرمی کلسیم اکسید در طول شب و گرمای بعدی که در حین بکارگیری این ماده پخش می شود نیز به حفظ دمای آب در بستر حوضچه کمک می کند.
  • مهمتر از همه، در طول پرورش زمستانه، میگو ها به علت دمای پایین و نوسانات دمایی در برابر بیماری لکه سفید بسیار حساس هستند. بنابراین ضروری است که اطمینان حاصل شود که بهترین اقدامات ایمنی زیستی در دسترس است. همچنین اطمینان حاصل کنید که لارو های ذخیره سازی شده عاری از بیماری هستند.

نکته کلیدی برای زنده ماندن در هنگام کاهش قیمت ها در بازار، تولید میگو در فصل زمستان است. ما برای شما پرورشی موفق طی فصل زمستان آرزومندیم.

“جهت دریافت متن کامل این مقاله به صورت PDF بر روی لینک زیر کلیک نمایید”

مدیریت مزارع میگو در زمستان