تازه‌ها

آخرین مطالب

تولید-جهانی-میگو-2021

تولید جهانی میگو در ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی را نشان داد

تولید جهانی میگو در ۲۰۲۱

سطح تولید جهانی میگو در ۲۰۲۱ احتمالا حداقل ۸/۹ درصد بالاتر از سطح تولید ۲۰۲۰ خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود برای ۲۰۲۲ نیز تولید بیش از ۵ درصد رشد کند و آینده بسیار مثبتی را برای صنعت پرورش میگو ترسیم نماید.

تولید-جهانی-میگو-سال-2021تولید جهانی میگو شامل ارقام برآورد شده برای ۲۰۲۰-۲۰۲۲

مؤلفان گزارش “بررسی و پیش‌بینی تولید جهانی آبزی‌پروری میگو” نیز این امر را تأیید می‌کنند. این بررسی برمبنای اطلاعات صنعت و نتایج پروژهشی است که توسط اتحادیه جهانی سیفود به اجرا درآمده و در کنفرانس GOAL نیز مطرح شد.

طبق ادعای محققان رشد قوی که امسال شاهد بودیم در سایه عملکرد پایان سال اکوادور، می‌تواند حتی به ۱۰ درصد نیز برسد. بخشی از این رشد نتیجه بازگشت بازار بعد از رکود سال اول پاندمی کووید است. این رشد بالاتر از نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 4 درصدی است که در پایان دهه ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم.

به گفته گوریان نیکولاج تحلیلگر سیفود رابوبانک: «دستیابی به چنین رشدی شگفت‌انگیز است، چون در زمانی اتفاق افتاده که هنوز پاندمی ادامه دارد. بیشتر نقاط جهان هنوز به نوعی در قرنطینه به سر می‌برند. معضلات حل نشده وجود دارد، مثلا کارخانه‌های فرآوری نمی‌توانند نیروی کار بیابند. مشکلاتی در زمینه لجستیک داشتیم که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده بود.»

او در ادامه افزود: «همچنین مشکلات آب و هوایی پدید آمد، اگر به یاد داشته باشد در هند طوفان رخ داد. هزینه‌های خوراک بالا بود. در برخی موارد تولیدکنندگان نمی‌توانستند لارو میگو و مولد خوب پیدا کنند. پس اگر امسال با رشدی معادل ۱۰ درصد به پایان برسد واقعا عملکرد حیرت‌انگیزی و باورنکردنی برای این صنعت محسوب می‌شود.»

عملکرد کشورهای اصلی تولیدکننده میگو در ۲۰۲۰، به همراه برآوردهایی از تولید در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

تحلیلگران با نگاهی به آینده چشم‌انداز ۲۰۲۱ را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند.

نیکولاج استدلال می‌کند: «البته وضعیت صنعت در حال نرمال شدن است، اما تا رسیدن به شرایط عادی راه زیادی در پیش داریم. پس به نوعی به سوی سال مثبت ۲۰۲۲ حرکت می‌کنیم. شاهد تقاضای خوبی هستیم، شاید اوضاع بهتر هم بشود. انتظارات شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این بود که سال قوی ۲۰۲۲ را پیش رو داریم و من هم کاملا با این نظر موافقم. با توجه به پویایی مثبت اکوادور، رقم ۵/۲ درصدی (برای رشد تولید) شاید اندکی محافظه‌‌‌کارانه باشد، اما بیایید محافظه‌کار باشیم، باز هم انتظار ۵ درصد رشد یک پدیده خارق‌العاده برای ۲۰۲۲ بشمار می‌آید.»

سایر نکات برجسته این گزارش بدین شرح است:

  • اکوادور به عنوان صادرکننده اصلی میگو در جهان هم به لحاظ حجم و هم ارزش در سال ۲۰۲۱، جای هند را خواهد گرفت و صادرات میگو اکوادور احتمالا بالغ بر ۱/۲ میلیون تن خواهد بود.
  • بعید به نظر می‌رسد که هند تا قبل از ۲۰۲۳ به سطح تولید پیش از پاندمی بازگردد.
  • در خصوص آمار رسمی چین بسیار بزرگ‌نمایی می‌شود و آمار واقعی احتمالا چهار برابر کمتر است.
  • به نظر می‌رسد آمار رسمی اندونزی هم بیش از حد واقعی برآورد شده است، اما نه به اندازه چین.
  • برزیل در ۲۰۲۱ بالاترین رشد را تجربه می‌کند (۲۳/۸ درصد).
  • تایلند به رشد حیرت‌انگیز ۱۲/۸ درصدی دست پیدا می‌کند.
  • در ۲۰۲۲ برای بازار، افت قیمت پیش‌بینی می‌شود و دلیل آن افزایش در حجم تولید و بازگشت احتمالی محدودیت‌های پاندمی است. این امر بزرگ‌ترین نگرانی برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا