تازه‌ها

آخرین مطالب

فروش ماهی پرورشی با وجود پاندمی افزایش می‌یابد

فروش ماهی و پاندمی

فروش ماهی پرورشی روسیه

طبق نتایجی که سال گذشته به دست آمد، شرکت‌های سازمان فدرال شیلات فروش ماهی سایز بازار را ۵/۷% افزایش دادند. پرورش دهندگان قزل‌الا در کارلیا و به طور کلی مزرعه‌داران آبزیان در شمال غرب و همچنین مزارع منطقه پریمورسکی، با نرخ بالای رشد مواجه شدند.

تعاونی شیلات نتایج اولیه ۲۰۲۰ شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بخشی از تعاونی صنایع روسی محسوب می‌شوند را به طور خلاصه بیان نموده است. کل حجم ماهی و سایر آبزیان برداشت شده بالغ بر ۳۰۴/۵ هزار تن است و شامل ۸۸/۱ هزار تن ماهی فروخته شده و ۲۸۷/۴ هزار تن محصولات غذای ماهی از جمله ماهی کنسروی و محصولات فرآوری شده می‌باشد.

با وجود پاندمی تمام شاخص‌ها حاکی از افزایش فروش نسبت به سال گذشته است. به طور ویژه، حجم فروش محصولات آبزی‌پروری ۵/۷% رشد را نشان می‌دهد. بیشترین رونق در شرکت‌های عضو انجمن پرورش دهندگان قزل‌آلا در کارلیا مشاهده شد که حجم فروش را ۶ هزار تن افزایش دادند. البته در این بین، شرکت راشن آکواکالچر که در سه سال گذشته پیشتاز این صنعت بوده، به دلایل اقلیمی مجبور شد فروش خود را ۱/۸ هزار تن کاهش دهد.

طبق گزارش‌های ارسالی، به طور کلی بالاترین نرخ فروش به شمال غرب و مناطق فدرال شرق دور اختصاص داشت. شرکت‌های مناطق جنوبی که معمولا جزو شرکت‌های پیشرو قلمداد می‌شوند سال گذشته به دلیل کاهش سطح آب (مانند آنچه در برخی نواحی در مرکز روسیه نیز رخ داد) با افت فروش مواجه شدند.

این انجمن نتایج خوبی را برای ذخایر ماهیان کپور اعلام کرد. در استخرهای زمستانی، بچه ماهی کپور (زیر یک سال) با سایز ۵۰ تا ۲۰۰ گرمی ذخیره‌سازی شدند. این امر تضمین می‌کند امسال ماهی سایز بازار با وزن بیش از ۱ kg به دست می‌آید. به دلیل سایز بزرگ‌تر ذخیره‌سازی، بسیاری از مزارع در تکثیر ماهی به سراغ چرخه دو-ساله تولید ماهی در استخر می‌روند که هزینه آن کمتر است.

در طی عملیات تکثیر در ۲۰۲۰، ۱۰ مزرعه ماهی لاروهای کپور هیبرید با بازدهی بالا را رهاسازی نمودند. به طور کلی، آنها ۴۶۰ میلیون لارو کپور  تولید کردند.

سازمان فدرال شیلات گفت: «با داشتن مواد اولیه برای ذخیره‌سازی و ورود گسترده گونه‌های هیبریدی، ما امیدواریم بتوانیم امسال به شکل فعال تولید ماهی سایز بازار را افزایش دهیم.»

در بین اقدامات حمایتی دولت، در سال ۲۰۲۰ وام‌های کم‌بهره با نرخ ۵% در سال، بیش از سایر کمک‌ها متقاضی داشت. شرکت‌ها برای خرید خوراک،  ذخیره‌سازی و داروهای دامپزشکی، تقریبا ۳۹۸ میلیون روبل بودجه اختصاص دادند که این رقم ۲۴ میلیون روبل بیشتر از سال گذشته است. برخی مزارع برای فعالیت مجدد و حفظ مشاغل وام‌های بدون بهره دریافت کردند؛ این اقدام بخشی از کمک به شرکت‌ها در میانه بحران پاندمی است.

بعلاوه، تعدادی از مناطق به پشتیبانی از توسعه آبزی‌پروری تجاری ادامه دادند. در ۲۰۲۰، طرح اختصاص سوبسیدهای منطقه‌ای در شهرهای روستوف، آستارخان، مسکو، وورونژ و لیپتسک و مورمانسک در سرزمین‌های کراسنودار ، استاوروپول و کراسنویارسک همچنین در جمهوری‌های باشقیرستان و اودمورتیا به اجرا درآمد.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با اقتصاد آبزیان در وبسایت بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان و بتا