تازه‌ها

آخرین مطالب

غذاده خودکار پرورش ماهی

غذاده خودکار ماهی چیست؟

غذاده-خودکار-پرورش ماهیاگر شما یک استخر با ذخیره‌سازی سنگین و یا یک استخر خیلی بزرگ داشته باشید، فیدرهای اتوماتیک می‌توانند برای غذادهی روزانه مفید باشند.

 

غذاده خودکار یا فیدرهای اتوماتیک مجموعه‌ای از دستگاه‌ها هستند که علاوه بر پرورش‌دهندگان ماهی و فعالان صنعت آبزی پروری، بیش از پیش مورد توجه مالکان حوضچه‌های پرورش ماهی نیز قرار گرفته است.

همانطور که نام آن نیز نشان می‌دهد، این دستگاه‌ها روشی برای غذادهی اتوماتیک و برنامه‌ریزی شده به ماهی هستند که بسته به شرایط شما بسیار سودآور است. هرچند غذادهی با دست معمولا برای پرورش دهندگان ماهی بهترین روش محسوب می‌شود (به لحاظ تعامل با آبزیان)، اما گاهی این روش یک راه‌حل پایدار نیست، مثلا برای پروش‌دهندگان تجاری، استخرهای بسیار بزرگ و مالکان استخرها زمانی که در مرخصی یا تعطیلات طولانی به سر می‌برند.

غذاده های خودکار با توزیع مقدار مشخصی از خوراک در فواصل منظم، مشکل استخرهایی با ذخیره‌سازی سنگین را حل می‌کنند و پایش و تنظیم تغذیه را آسان‌تر می‌سازند. بعلاوه زمانی که شما از استخر دور هستید می‌توانید به ماهیان غذا بدید. هرچند ماهی می‌تواند چند هفته‌ای به تنهایی زنده بماند، اما استفاده از این دستگاه همیشه بهترین روش برای برنامه تغذیه روزانه است که ماهی به آن عادت دارد و اینچنین تحت استرس قرار نمی‌گیرد. از آنجا که ثبات هم در تغذیه و هم در محیط‌زیست برای نگهداشتن ماهی سالم ضروریست، تعجبی ندارد که غذاده های خودکار برای تمام کسانی که ماهی پرورش می دهند بیش از پیش پرطرفدار گردد.

با این وجود، غذاده های خودکار قطعا برای همه مناسب نیستند و بسته به شرایط شما ممکن است هم مفید و هم مضر باشند. این دستگاه‌ها شکل، سایز و مکانیزم‌های غذادهی بسیار متفاوتی دارند. پس شما باید مطمئن شوید آنچه می‌خرید برای استخر و ماهیان شما مناسب است. با توجه به آنچه گفته شد، اگر شما در تلاشید به غذا دادن ادامه دهید و یا یک برنامه غذادهی روتین داشته باشید، دستگاه‌های غذاده خودکار ارزش بررسی را دارند.

آیا غذاده های اتوماتیک برای انواع گونه های ماهی مناسب است؟

غذاده-خودکار-پرورش-ماهیغذاده های خودکار برای انواع گونه های ماهی مفیدند، اما باید ظرفیت و سایز پلت را مدنظر قرار دهید.

فیدرهای اتوماتیک برای هر نوع استخر نگهداری ماهی مناسب است. تنها چیزی که زمان انتخاب غذاده برای ماهی باید به آن توجه کنید این است که مطمئن شوید این دستگاه توانایی نگهداری خوراک انتخاب شده و توزیع آن را داشته باشد. برخی فیدرهای اتوماتیک بیشتر مناسب پلت‌های کوچک‌تر برای ماهی های کوچک بوده و ممکن است با خوراک‌های با سایز بزرگ‌تر مسدود شوند.

همچنین، به حداکثر ظرفیت دستگاه نیز باید توجه شود که ممکن است تنها مناسب تراکم کم ماهیان یا سایز ماهی بسیار کوچک باشد. اگر نخواهید مرتب دستگاه را پر کنید، باید غذادهی را انتخاب کنید که بتواند حداقل مقدار روزانه خوراک برای بیومس ماهیان شما را در خود جای دهد. به یاد داشته باشید، در خصوص غذادهی که مناسب سایز خوراک شماست، انتخاب ظرفیت بالاتر بهتر از ظرفیت بیش از حد پایین است. از آنجا که می‌توانید به هر حال تغذیه را برنامه‌ریزی کنید ماهی گرسنه نمی‌ماند و به دنبال غذای بیشتر نمی‌رود.

 

مزایای فیدرهای اتوماتیک در استخر

۱) مکانیزه کردن غذادهی روزانه

مزیت اصلی نصب یک غذاده خودکار ماهی، تغذیه روتین ‌”بدون دخالت دست” است، یعنی وقتی سطح خوراک پایین می‌آید شما فقط باید آن را پر کنید. این ویژگی برای مالکان استخر که ممکن است زمان کافی برای غذادهی منظم نداشته و یا لذتی از آن نمی‌برند، بسیار عالیست.

 

۲) غذادهی آسانتر در استخرهای پر تراکم

برای استخرهای با تراکم بالای ماهی مانند استخرهای پرورش تیلاپیا، قزل آلا، کوی و ماهی قرمز که تداوم غذادهی دشوار است، این دستگاه ایده‌آل است. از آنجا که به جای دادن حجم زیاد غذا در دو نوبت صبح و شب به ماهی، تغذیه در سراسر روز از لحاظ فیزیولوژیک بسیار مفیدتر است، غذاده های خودکار کمک می‌کنند بدون نیاز به حضور فیزیکی شما، یک الگوی طبیعی غذادهی به اجرا درآید.

 

۳) اتلاف خوراک به حداقل می‌رسد (صرفه‌جویی در هزینه)

اگر می‌خواهید در درازمدت در هزینه‌ها مزارع پرورش ماهی صرفه‌جویی کرده و اتلاف خوراک را به حداقل برسانید، غذاده خودکار انتخاب خوبیست. غذاده خودکار را می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا تنها مقدار معینی پلت را توزیع کنند و این امر مانع از افزایش اتلاف خوراک و بروز مشکلات کیفی آب حاصل از غذای خورده نشده می‌شود. این دستگاه برای توزیع دقیق‌تر دوزها در سراسر روز بسیار مفید است که می‌تواند رشد و سلامت ماهی را به حداکثر برساند.

 

۴) نصب و برنامه‌ریزی آسان

راه‌اندازی غذاده های اتوماتیک بسیار آسان و استفاده روزانه از آن برای مالک استخر پرورش ماهی امکانپذیر است. یعنی شما می‌توانید به سرعت بدون نیاز به دانش بالا در خصوص تجهیزات، آن را نصب کنید.

 

معایب غذاده های خودکار استخر پرورش ماهی

۱) جنبه تعامل اجتماعی غذادهی را از دست می‌دهید

غذاده های اتوماتیک دارای معایبی هستند که می‌بایست مدنظر قرار بگیرند. بزرگ‌ترین آنها، از دست دادن تعامل اجتماعی بین شما با ماهی است. غذادهی با دست زمان بسیار خوبی برای ‌مشاهده و بررسی ماهیان شماست و به مرور زمان ماهی به شما عادت کرده و از حضورتان لذت می‌برند. اگر در باغ شخصی‌تان دارای یک استخر با ماهی هستید، ما غذادهی با دست تا جایی که امکان‌پذیر است را توصیه می‌کنیم.

به این ترتیب ماهی این فرصت را دارد که به شما به عنوان مالک عادت کرده و رشد کند. حتی اگر یک غذاده خودکار دارید، آن را طوری تنظیم کنید که وقتی در مزرعه حضور ندارید به ماهیان غذا بدهد. زمانی که برمی‌گردید غذادهی با دست همیشه بهتر از تغذیه روتین و کاملا اتوماتیک است. اگر ماهی را برای فروش پرورش می‌دهید این موضوع چندان مهم نیست، اما اگر ماهی را برای خودتان نگهداری می‌کنید تغذیه با دست بخش مهمی از افزایش پیوند اجتماعی با ماهیان است.

 

۲) ممکن است یک سرمایه‌گذاری پر هزینه باشد

فیدرهای خودکار کمی گران هستند و خرید آنها ممکن است برای استخرهای کوچک‌تر یا کم تراکم زیاده‌روی باشد. اگر یک غذاده خودکار را انتخاب می‌کنید که از انرژی خورشیدی استفاده نمی‌کند، هزینه قبض برق شما افزایش خواهد داشت. همچنین لازم است به درستی و مرتبا اطمینان حاصل کنید سایر حیوانات به محوطه وارد نشوند و غذا را برندارند (حیواناتی مانند گربه، سمور و موش).

 

۳) غذاده خودکار ممکن است از کار بیافتد

در پایان آنچه باید مورد ملاحظه قرار بگیرد، امکان خراب شدن دستگاه است، اما این مشکل با مراقب صحیح، بررسی روزانه و انتخاب مدل با کیفیت با دوره گارانتی مطلوب برطرف می‌شود. اطمینان از اینکه غذاده خودکار هر روز بررسی می‌شود دارای اهمیت است، چرا که یک دستگاه خراب به معنی نرسیدن غذا به ماهی است.

 

آیا غذاده خودکار خورشیدی صرفه اقتصادی دارند؟

غذاده-خودکار-خورشیدیانرژی خورشیدی مزیت بسیاری دارد، و هزینه قبض برق را در طی زمان بسیار کاهش می‌دهد.

 

مانند اکثر تجهیزات مدرن استخر پرورش ماهی، شاید امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های قبض ماهانه برق را داشته باشید. انرژی خورشیدی یک گزینه بسیار جذاب برای مالکان استخرها در کشورهاییست که روزهای آفتابی زیادی دارند. بیشتر غذاده های خودکار به طور ۱۰۰% با انرژی خورشید کار نمی‌کنند، اما گزینه‌ای دارند که از برق اصلی به عنوان پشتیبان یا جایگزین استفاده می‌کند. یعنی اگر شما روی تجهیزاتی سرمایه‌گذاری کنید که هر دو گزینه را دارد، می‌توانید در روزهای آفتابی از انرژی خورشیدی و در غیاب آن از برق باتری بهره‌مند شوید.

فیدرهای اتوماتیک خورشیدی با کیفیت دارای باتری با ظرفیت بالا هستند که در روزهای ابری برق زیادی را تأمین می‌کنند و در ساعات آفتابی دوباره شارژ می‌شوند.

ما غذاده اتوماتیکی که تنها با انرژی خورشید کار می‌کند را توصیه نمی‌کنیم، چرا که حتی با باتری خوب نیز ممکن است شارژ آن تمام شود. اما فیدر خودکاری که دارای هر دو گزینه برق اصلی و انرژی خورشیدی است انتخاب جذابی برای حداکثر صرفه‌جویی در درازمدت محسوب می‌شود.

 

مقایسه غذاده خودکار نصب شده در زمین و غذاده خودکار متحرک

 

برخی غذاده های خودکار باید به صورت معلق نصب شوند و برای این کار به یک پایه نیاز است. علاوه بر گزینه انرژی خورشیدی، موضوع دیگری که زمان خرید یک غذاده خودکار باید مدنظر قرار بگیرد، چگونگی نصب دستگاه است. غذاده های ارزان‌تر که برای حوضچه‌های کوچک طراحی شده‌اند اغلب برای سهولت در زمین نصب می‌شوند. یعنی فقط کافیست زمان غذادهی را تنظیم نمائید، مقداری خوراک به آن اضافه کنید و بدون هیچ نگرانی دیگری، اجازه دهید در کنار استخر کار کند.

این فیدرها معمولا در استخرها و تانک‌های پرورش در فضای بسته و یا کشورهایی که دارای حیوانات مزاحم خاصی (از جمله سمور و موش) نیستند عالی کار می‌کنند. مشکل فیدرهایی که در زمین نصب می‌شوند این است که ماهیان را به لبه استخر می‌کشانند یعنی در فاصله‌ای که معمولا در دسترس حیوانات شکارچی قرار می‌گیرند. حیوانات باهوشی مانند سمور یا پرندگان به سرعت یاد می‌گیرد که غذاده شکار را در دسترس آن ها قرار می‌دهد و ممانعت از ورود آنها به محوطه و همچنین برداشتن خوراک ماهی توسط آنها بسیار دشوار است.

با خرید غذادهی که بتوان آن را به صورت متحرک در بالای سطح زمین نصب کرد این مشکل رفع می‌شوند. به این ترتیب می‌توان مطمئن بود حیوانات مزاحم و شکارچیان به خوراک یا ماهی دست پیدا نمی‌کنند. فیدرهای معلق علاوه بر این مزیت، می‌توانند غذا را در فاصله بیشتری در استخر پخش کنند و هیچ غذایی در لبه‌های استخر تلف نمی‌شود. مشکل این روش این است که با سیستم نصب در زمین سازگار نیستند و شما باید به صورت جدگانه آن را مستقر نمائید. اما برای تأمین ایمنی ماهیان، این هزینه اندک است. یک پایه نگهداره معمولی برای بیشتر فیدرها مناسب است.

 

انتخاب خوراک مناسب (سایز خوراک مهم است!)

آخرین چیزی که باید قبل از خرید یک غذاده خودکار لحاظ شود، درنظر گرفتن سایز خوراک ماهی است. برخی غذاده های کوچک‌ با پلت‌های کوچک‌تر کار می‌کنند، پس کار کردن با آنها برای خوراک های سایز متوسط تا بزرگ مشکل‌ساز است. اکثر برندهای خوراک تنوع کمی دارند اما اگر اینطور نیست و شما می‌‌خواهید از سایز فعلی خوراک استفاده کنید، توصیه می‌کنیم روی یک غذاده خودکار بزرگ سرمایه‌گذاری نمائید. چون علاوه بر اینکه با انواع خوراک‌ها کار می‌کند، ظرفیت کلی بیشتری خواهد داشت و نیاز به تعمیر و مراقبت کمتری را می‌طلبد.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با غذاده خودکار در آبزی پروری بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

غذاده خودکار و مزارع میگو