تازه‌ها

آخرین مطالب

شهر ساپا به سوی ماهی خاویاری تغییر مسیر می‌دهد

تغییر ساختار مزارع سردابی به خاویاری

ساپا-ماهی-خاویاری

قبل از تأثیرات همه‌گیری کووید-۱۹، از رونق بازار مصرف سالمون کاسته شد و مزرعه‌داران سردآبی در منطقه لین مین (شهر ساپا، ویتنام) ساختار آبزی‌پروری را به سوی پرورش ماهی خاویاری تغییر دادند. این یک راه‌حل خوب قلمداد می‌شود، هرچند نگرانی‌هایی مبنی بر سرعت رشد تولید نسبت به تقاضا، وجود دارد.

منطقه لین مین یکی از ‌”قطب‌های” پرورش ماهی سردآبی در شهر ساپا محسوب می‌شود. با پرورش ماهی سردآبی مردم این ناحیه استفاده مؤثری از منابع آبی و شرایط اقلیمی منطقه بعمل می‌آورند. در نتیجه با ایجاد مدل‌هایی برای درآمد بالاتر، به بازسازی اقتصاد و کاهش پایدار فقر کمک می‌کنند. هرچند تولید این ناحیه به وسعت تولید برخی از مناطق دیگر نمی‌رسد، اما کیفیت سالمون و ماهی خاویاری ناحیه لین مین هنوز بسیار بالاست.

قبل از شروع همه‌گیری کووید-۱۹، تعداد گردشگران زیاد بود و بازار برای ماهیان سردآبی رونق داشت. بسیاری از ساکنان لین مین با دریافت وام روی تانک‌های ماهی سرمایه‌گذاری کردند و سود خوبی به دست آوردند. در ۲ سال گذشته همه‌گیری کووید-۱۹ شرایط پیچیده‌تری را پدید آورد. بازار باثبات نیست و قیمت سالمون کاهش یافت. این وضعیت بسیاری از خانواده‌های پرورش‌دهنده ماهی سردآبی را با مشکل مواجه ساخته است.

خانواده‌هایی که سرمایه‌ زیادی صرف ساخت تانک‌های ماهی کردند حالا بر سر یک ۲ راهی قرار گرفته‌اند: اگر اکواریوم‌ها را حفظ نکنند، سرمایه‌‌شان را هدر داده‌اند و اگر به پرورش ادامه دهند، در صورت عدم بهبود بازار متضرر می‌شوند. در نتیجه مزرعه‌داران تصمیم گرفتند ساختار پرورش را به نوعی تغییر دهند که با شرایط همه‌گیری منطبق باشد. به این ترتیب، تولید ماهی خاویاری افزایش و پرورش سالمون کاهش یافت.

مزرعه سالمون آقای نگاین تای‌بین در روستای نام‌کانگ بزرگ‌ترین تأسیسات پرورش ماهی در منطقه لین مین محسوب می‌شود. آقای بین نیز یکی از اولین مزرعه‌دارانی بود که ساختار تولید را با تمرکز بر پرورش ماهی خاویاری تغییر داد. آقای بین گفت: «تکثیر ماهی خاویاری در این زمان بسیار راحت است، به این دلیل که قیمت فروش نسبتا بالاست، به طور متوسط کیلویی ۱۸۰,۰۰۰ دانگ، که هم قیمت سالمون قبل از شیوع کووید-۱۹ است. مزیت پرورش ماهی خاویاری، مدت زمان طولانی آن است. هرچقدر وزن ماهی افزایش یابد قیمت آن بالا می‌رود. در عین حال، سالمون باید هنگامی فروخته شود که دارای تخم است. در غیر اینصورت بعد از تخم‌ریزی می‌میرد.»

آقای پان پوسنگ مدیرعامل کمیته مردمی لین مین گفت: «این ناحیه در حال حاضر دارای ۱۱ شرکت پرورش ماهی سردآبی است، که اکثر آنها بنگاه‌های کوچکی هستند. بزرگ‌ترین شرکت در حدود ۱۰,۰۰۰ ماهی پرورش می‌دهد و تولید بقیه بین ۴,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ ماهی است. در گذشته قیمت سالمون بین کیلویی ۱۸۰,۰۰۰ تا ۲۰۰,۰۰۰ دانگ در نوسان بود.

از زمان شیوع بیماری قیمت سالمون با کاهش تندی به کیلویی ۱۳۰,۰۰۰ دانگ رسید. هرچند قیمت ماهی کاهش یافت اما قیمت خوراک روند رو رشد دارد و به این ترتیب مزرعه‌داران قطعا متضرر می‌شوند. در مواجه با چنین شرایطی، مزارع پرورش ماهی در این ناحیه به تدریج به سراغ پرورش ماهی خاویاری می‌روند. تولید ماهی خاویاری تنها ۱۰% ظرفیت مزارع را در اختیار داشت که حالا این رقم به ۹۰% رسیده است. مدت زمان رشد این ماهی طولانی‌تر است، پس مزرعه‌دار نگران زمان برداشت محصول نیستند.»

ترویج تغییر شکل ساختار مزارع در شرکت‌های پرورش ماهی سردآبی نشان دهنده حساسیت افراد به بازار و وضعیت بیماری است. در عین حال، تمرکز بسیاری از شرکت‌ها روی پرورش ماهی خاویاری به رشد سریع تولید این ماهی و سبقت گرفتن آن از رشد تقاضا، منتهی می‌شود.

آقای نگاین تای‌بین گفت: «اگر شرایط فعلی پرورش ماهی تداوم یابد، بیش از یک سال دیگر که این ماهی به فروش می‌رسد، حجم تولید ماهی خاویاری در این منطقه افزایش خواهد یافت و به احتمال زیاد خرید و فروش آن تحت فشار تاجران قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر اگر تا آن زمان بیماری کنترل شود، ماهی خاویاری از بسیاری از نقاط به سوی شهر ساپا سرازیر می‌شود و همین امر قیمت این محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنچه مردم حالا به آن نیاز دارند این است که مقامات اطلاعات و راهنمایی‌های مفیدی را برای مزرعه‌داران فراهم کنند تا مزرعه‌دار طبق آن اطلاعات تولید را افزایش یا کاهش دهد و از بروز خسارت‌های بعدی اجتناب کند.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا