تازه‌ها

آخرین مطالب

سالمون نروژی در مقابل قزل‌آلا دانمارکی: درس‌هایی از اکولوژی و اقتصاد

سالمون نروژی یا قزل‌آلا دانمارکی؟

دولت دانمارک توسعه بیشتر پرورش ماهی در دریا را ممنوع کرده است، با این توضیح که کشور بدون به خطر انداختن محیط‌زیست به حد مجاز خود رسیده است. یک زیست‌شناس دریایی می‌گوید این سیاست به دلایل اقتصادی و زیست‌شناسی اشتباه است.

سالمون نروژی در مقابل قزل‌آلا دانمارکیدر نروژ این بیزینس رو به گسترش است

 

“آنها نفت دریای شمال را دارند، اجازه ندهید نروژ کل طلای صورتی را نیز در اختیار بگیرد…” این جمله عنوان مقاله‌ای در نشریه پلیتیکن دانمارک است که نگرانی‌های بی‌مورد زیست‌محیطی را به بحث می‌گذارد. این نگرانی‌ها انحصار صنعت سودآور سالمون را به کشور همسایه نروژ می‌دهد.

با جمعیتی که انتظار می‌رود در ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد برسد و تغییر همچنین مسیر مردم به سوی رژیم غذایی سالم‌تر، برآورد می‌شود تقاضا برای ماهی افزایش یابد.

خوشبختانه در دانمارک جریان قوی آب‌های آزاد، تولید تمیزترین قزل‌آلا در جهان را امکان‌پذیر می‌سازد… پس مشکل چیست؟

 

۸ میلیارد یورو سود

در ۲۰۱۹ دولت دانمارک تصمیم گرفت که دیگر از توسعه آبزی‌پروری در دریا پشتیبانی نکند و مدعی شد این کشور به حد مجاز خود در تعداد ماهیانی که می‌تواند بدون به خطر انداختن محیط‌زیست، پرورش دهد رسیده است.

در واقع از زمانی که EU گزارش چارچوب آب را در سال ۲۰۰۰ منتشر کرد دیگر مجوز پروژه‌های جدید آبزی‌پروری در دانمارک صادر نمی‌شود. چارچوب آب دستورالعملی است که دولت‌های عضو اتحادیه را ملزم می‌سازد به وضعیت کمی و کیفی رضایت‌بخشی در تمام منابع آبی برسند.

بیزینسی در حال شکوفایی

در عین حال این بیزینس در نروژ رو به توسعه است. از زمانی که در سال ۱۹۶۰ اولین مزارع سالمون در آبدره‌های محافظت‌شده راه‌اندازی شدند، تولید نروژ تقریبا به ۱/۴ میلیون تن در سال- تقریبا نیمی از کل تولید جهان- رسیده و ۸ میلیارد یورو در سال سود به همراه داشته است. در دانمارک شرکت‌های آبزی‌پروری تقریبا در سال ۱۲,۰۰۰ تن قزل‌آلا بزرگ به ارزش ۵۰ میلیون یورو تولید می‌کنند.

به گفت یوهان ودل نیلسن زیست‌‌شناس دریایی در نشریه پلیتیکن، این اختلاف (در تولید) نتیجه نگرانی‌های زیست‌محیطی است که یا اشتباه بوده و یا در دانمارک ضرورتی ندارد. برای مثال ماهی ذاتا تأثیر اندکی روی محیط‌زیست دارد.

از آنجا که قزل‌آلا و سالمون خونسرد هستند- گرمای بدن خود را با دمای آب انطباق می‌دهند- می‌توانند انرژی بیشتری را به مصرف رشد خود برسانند و این یعنی آنها نسبت به سایر حیوانات پرورشی در خشکی به کالری کمتری در غذا نیاز دارند.

سالمون نروژی در مقابل قزل‌آلا دانمارکیتولید سالمون نروژی به ۱/۴ میلیون تن در سال رسیده است

 

فرصت‌هایی در دریای بالتیک

تأثیر مزارع آزادماهیان که در فاصله دور از ساحل در معرض جریان آب تازه قرار دارند، ۱۰-۱۰۰ برابر کمتر از مناطقی است که آب آهسته‌تر تعویض می‌شود، در حالیکه تأثیر زیست‌محیطی یک مزرعه مدرن به همان محیط اطرافش محدود می‌شود. در دانمارک، کل آبزی‌پروری تنها فضایی معادل یک کیلومتر مربع را اشغال کرده است.

به گفته نیلسن اگر دولت موضع خود را تغییر دهد، دانمارک می‌تواند در دریای بالتیک ۱۵۰ مزرعه جدید احداث کند. دریای بالکتیک دارای بهترین آب‌های جهان برای پرورش ماهیان آزاد بزرگ است. چنین ابتکاری می‌تواند در سال ۵۰۰,۰۰۰ تن قزل‌الا به ارزش ۲/۷ میلیارد یورو تولید کند و ده‌ها هزار نفر نیز در منطقه مشغول بکار شوند.

دولت دانمارک تاکنون هیچ تمایلی مبنی بر صدور مجوز برای افزودن به ۱۹ مزرعه فعلی نشان نداده است. به جای آن، دولت ائتلافی جدید نروژ به رهبری حزب کارگر در حال برنامه‌ریزی افزایش بودجه برای آبزی‌پروری کشور است. دانمارک احتمالا مجبور است نیمی از مصرف سالانه سیفود خود را- به شکل سالمون- از همسایه شمالی خود وارد کند.

 

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک قزل‌آلا پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک قزل‌آلا پرورشی بتا