تازه‌ها

آخرین مطالب

افزایش-مصرف-خاویار-جهانی

گزارش EMOFA در خصوص بازار جهانی خاویار، افزایش مصرف EU را نشان می‌دهد

بازار خاویار

افزایش-مصرف-خاویار-جهانی

آخرین گزارش از بازار خاویار که توسط سازمان نظارت بر بازار محصولات شیلات و آبزی‌پروری اروپا (EUMOFA) منتشر شد نشان می‌دهد در ۲۰۱۸ تولید ماهی خاویاری در آبزی‌پروری تقریبا ۱۱۵,۰۰۰ تن و تولید خاویار ۳۸۰ تن بوده است.

چین با ۹۷,۰۰۰ تن ۸۴ درصد تولید جهانی ماهی خاویاری را در اختیار دارد. ارمنستان با ۳ درصد معادل ۳,۹۰۰ تن و روسیه نیز با ۳ درصد معادل ۳,۸۰۰ تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بخش عمده تولید ماهی خاویاری در چین برای مصرف (گوشت ماهی) تولید می‌شود، اما این کشور یک سوم حجم خاویار جهان را تولید کرده و عرضه‌کننده اصلی به EU محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ تولید ماهی خاویاری در US به ۱,۱۶۶ تن و تولید خاویار به ۱۸ تن رسید. ۳۹ درصد محصول این کشور به ژاپن، ۲۷ درصد به کانادا و ۲۲ درصد به EU صادر می‌شود. قیمت صادرات خاویار آمریکایی از کیلویی ۳۰۳ یورو (۳۶۷ دلار) در ۲۰۱۴ به کیلویی ۱۸۸ یورو (۲۲۸ دلار) در ۲۰۲۰ کاهش یافت.

کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، لهستان و آلمان ۱۶۴ تن خاویار تولید می‌کنند و ۸۴ درصد تولید را به خود اختصاص می‌دهند. میانگین قیمت صادرات در خارج از EU در هفت سال گذشته در بازه‌ای از ۴۲۲ تا ۵۳۸ یورو برای هر کیلوگرم قرار دارد. این قیمت‌ها به طور متوسط ۱۷ درصد بالاتر از قیمت صادرات در داخل EU و ۵۴ درصد بالاتر از قیمت واردات در خارج از EU است.

EUMOFA برآورد می‌کند، کل مصرف ظاهری خاویار EU در ۲۰۱۸ بین ۱۲۱ تا ۱۲۶ تن بوده و تولید این منطقه در مجموع ۳۰ درصد بالاتر از تولید ۲۰۱۶ است. در این حال مصرف ظاهری در EU نیز با افزایش ۲۰ درصدی همراه بود.

امروزه کل خاویار موجود در بازار از ماهی پرورشی به دست می‌آید و ماهی وحشی صید شده از ۳۱,۸۰۰ تن در سال ۱۹۷۷ به ۲۲۲ تن در ۲۰۱۸ کاهش یافته است. صید بی‌‌رویه ماهی خاویاری گونه‌های مختلف آن را تا مرز انقراض پیش برده و از ۱۹۹۸ تجارت بین‌المللی ماهی خاویاری و محصولات مرتبط با آن تحت نظارت کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر (CITES) قرار گرفته‌اند. گونه‌های خاویاری در زمره باارزش‌ترین منابع حیات وحش طبقه‌بندی شده‌اند.

درجه و قیمت خاویار با فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود که شامل سایز دانه‌ها، بافت، رنگ، شفافیت، یکدستی، تفکیک‌پذیری، عطر، استحکام، مزه و رشد کامل دانه‌هاست.

خاویار-فیل-ماهی

باارزش‌ترین خاویار، بلوگا است که از فیل‌ماهی (Huso huso) به دست می‌آید. خاویار osetra از ماهی خاویاری دانوب و خاویار سوروگا (sevruga) از ماهی اوزون برون در رده‌های بعدی قرار دارند.

هرچند بخش عمده خاویار پرورشی موجود در بازار از ماهی خاویاری سفید و تاس ماهی بینی‌کوتاه (shortnose) به دست می‌آید، اما خاویار مرغوب از تاس ماهی سیبری و ماهی کالوگا (kaluga) شبیه فیل‌ماهی تولید می‌شود.

گزارش EUMOFA نشان می‌دهد کمیابی و قیمت بالای خاویار، آن را به محصولی پرطرفدار در بازارهای محصولات گرانقیمت تبدیل کرده که در مکان‌هایی مانند رستوران‌های میشل و هتل‌های لاکچری، مغازه‌های خرده‌فروشی تخصصی و خطوط هوایی و کشتی‌های تفریحی با کرایه بالاتر عرضه می‌شود.

در این گزارش همچنین ذکر شده، در سراسر سال ۲۰۲۰ پاندمی کووید-۱۹ تجارت مرسوم خاویار را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، اما بسیاری از تولیدکنندگان افزایش فروش از طریق خرده‌فروشی در وب‌سایت‌ها را گزارش دادند و رستوران‌ها نیز قوطی‌های کوچک خاویار سفارش می‌دهند تا در کنار غذای بیرون‌بر عرضه کنند. در فرانسه تولیدکنندگان خاویار به سراغ رسانه‌ها رفتند تا محصولات خود را تبلیغ کرده و سطح آگاهی از رقابت خارجی را بالا ببرند و به این ترتیب مصرف‌کنندگان را به خرید خاویار تولید داخل ترغیب نمایند.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با بازار جهانی ماهیان خاویاری بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خاویار، ماهیان خاویاری، بازار جهانی