تازه‌ها

آخرین مطالب

تحلیل بازار قزل آلا بتا

تحلیل بتا از بازار قزل آلا (۹۹/۱/۲۴)

فروردین کرونایی، قزل آلا

قزل-آلا-کرونا-بتا 

در هفته گذشته بازار ماهی و آبزیان شاهد ثبات نسبی در عرضه و تقاضا و قیمت ها بود و برای هفته آتی نیز همین ثبات پیش بینی می گردد، هرچند بارندگی های شدید مانع از ارسال زیاد ماهی به بازار شده است ولیکن در کل و با توجه به افت مصرف رستورانی و سازمانی، حفظ همین قیمت ها و شرایط نیز میتواند خبر خوبی باشد.

در نظر داشته باشید که در شرایط فعلی  عرضه و تقاضای مرغ بهم خورده و این کاهش قیمت مرغ موقت می باشد و اثرات افزایش قیمت ذرت و سایر نهاده های تولید مانند مواد اولیه و افزودنی ها و هزینه های کارگری و … به احتمال فراوان موجب کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ و تا حدودی ماهی خواهد شد.

بطور کلی امسال حتما سال سختی برای تولید کنندگان محصولات پروتینی و بخصوص ماهی و آبزیان خواهد بود. مشکلات تامین ارز برای واردات و افزایش قیمت ارز در کنار موج بیکاری و نرخ رشد منفی اقتصاد و کاهش تقاضا و سایر مواردی که از حوصله این بحث خارج است همگی حاکی از آنست که بایستی انتظارات از امنیت کاری و سودآوری در تولید را مجدد تعدیل کنیم، مگر اینکه در عملکرد مجموعه های اقتصادی تجدید نظر گردد و روش ها و محاسبات جدیدی در دستور کار قرار گیرد. 

یک توصیه دوستانه داریم و اینکه تحت هیچ عنوان چشم به هیچ نهادی نداشته باشید زیرا در وهله اگر بخواهند کمک و حمایتی بکنند منابع لازم را ندارند و ثانیا گروه ها و صنایع و لابی های بسیار قدرتمند و بزرگی وجود دارند که قطعا چیزی به آبزیان و قزل آلا و سایر گونه ها نمیرسد.

بطور مثال شما تصور کنید بخواهند صنعت خودرو سازی با این دک و پز و دکور اشتغالزایی و نقش مهم در اقتصاد را ول کنند و از کشاورزی و بخش پروتئین و آبزیان و قزل آلا حمایت کنند، آنوقت با قطع تحویل خودرو چنان جوی درست می کنند و دولت و ملت به شرایطی دچار می شوند که برای پیش خرید خودرو با قیمت نامشخص و برای تحویل سال ۱۴۰۰ به بعد، منتظر باز شدن سایت و اتمام فروش در چند دقیقه می شوند و اگر هم بتوانند با این شرایط ثبت نام کنند حتما با افتخار این موفقیت را در همه مجالس کاری و خانوادگی اعلام می کنند.

ثالثا اگر هم حمایتی برای بخش کشاورزی و تولید محصولات پروتئینی باشد همکاران قدرتمندی مانند بخش طیور را خواهیم داشت که هر چقدر هم ارز دولتی و نهاده بگیرند بازهم با مشکل کمبود نهاده و گرانی نهاده و ضرر مواجه هستند و گروه بتا از ۲۵ سال پیش تا کنون همیشه صنعت طیور را در همین وضعیت دیده است و فعالین این صنعت هیچوقت از شرایط خود راضی نبوده اند.

زیرا محصول تولیدی بخش طیور مشمول عنایت امنیت غذایی گشته و این مملکت و مردمانش سالهاست از صدقه سر تخم های دو زرده بخش طیور از گرسنگی نمرده اند و خدا را شکر انقدر ارز دولتی  و وام ارزان قیمت وارد این بخش شده که همه راضی هستند، وگرنه چجور می شود که صنعتی ۳۰ سال در حال ضرر و زیان بوده باشد و همچنان مازاد تولید هم داشته باشد.

لذا بهتر است با واقعیت ها کنار بیاییم و وقت خود را در راه نشدنی ها هدر ندهیم و کلاه خود را سفت بچسبیم و حواسمان به امکانات موجود باشد. لذا همچنان تمرکز بر قیمت تمام شده و تولید اقتصادی را اولویت برنامه ها می دانیم و همانطور که قبلا هم صحبت شد و همه در جریان می باشید، صادرات ماهی از اولویت هاست.

از نظر گروه بتا حفظ بازار داخل و رقابت با مرغ و گوشت در سبد خرید خانواده ها کاملا امکانپذیر است و قزل آلا همچنان موقعیت مناسبی برای سودآوری دارد ولیکن نه با روش های سنتی مدیریت و بدون محاسبات اقتصادی و با بهره وری پایین.  شرایط فعلی اقتصاد،  باعث زیان و خروج عده بسیاری از کارها و از جمله آبزی پروری و قزل آلا خواهد شد و برای حذف نشدن چاره ای جز بهبود عملکرد اقتصادی در  تولید نخواهیم داشت.

تولید با هر روش و هر نوع بچه ماهی و خوراک و همچنین معیار بودن خرید نسیه و چکی، بهای سنگینی برای پرورش دهندگان قزل آلا خواهد داشت. باید با جدیت تمام و با گرفتن تصمیمات درست، مراقب سرمایه، مزرعه و آبروی خود باشید.

ما در گروه بتا ابزارها و امکانات مناسبی برای تصمیم گیری صحیح و درست در اختیار تولید کنندگان قرار خواهیم داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحلیل های گروه بتا در زمینه بازار قزل آلا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

تحلیل بتا از بازار قزل آلا