تازه‌ها

آخرین مطالب

سلول-های-بنیادی-آبزیان

اهمیت سلول های بنیادی در آبزیان

سلول های بنیادی و آبزیان

افزایش بازده تولیدات شیلاتی و همچنین حفظ تنوع گونه­ های آبزی، جز با ایجاد تحول در سیستم ­های مدیریتی و عملیاتی این عرصه میسر نخواهد شد، گام برداشتن در راه بسط و گسترش فناوری­های نوین شامل ریز فن­آورى و فناورى­ هاى زیستى و زیست محیطی و ایجاد زیرساخت ­های اجرایی آن در این صنعت ضروری به نظر می رسد.

زیست­ فناوری یا بیوتکنولوژی از منظر کاربردی دارای قدمتی بسیار طولانی است. اما از جهت علمی شاید یکی از جدیدترین شاخه­ های علوم باشد که بسیار کاربردی و فراگیر است. در حقیقت هدف از زیست فناوری، استفاده از موجودات زنده جهت بهینه ­سازی تولید یا افزایش راندمان تولید و دستیابی به محصولات جدید با کیفیت و کمیت مطلوب ­تر است. بیوتکنولوژی آبزیان یکی از حوزه‌های نوین و در حال رشد علوم شیلاتی است که با کمک آن، از موجوداتی مانند ماهی­ ها، سخت ­پوستان، نرم­تنان، جلبک ­ها و یا حتی باکتری‌ها به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم استفاده می‌شود.

مهمترین فواید بیوتکنولوژی آبزیان  شامل تولید فرآورده‌های جدید و اصلاح‌شده، فراهم آوردن تکنیک‌های جدید جهت ردیابی، ارزیابی ذخایر، حفاظت و مدیریت اکوسیستم‌های دریایی، استفاده از پروبیوتیک ­ها، مهندسی ژنتیک، انجماد اسپرم آبزیان، ژینوژنز و آندروژنز، تغییر جنسیت و القای پلی پلوئیدی در شاخه­ های مختلف تکثیر و پرورش آبزیان (Aquaculture) به صورت پایدار و مطمئن می­باشد.

در این بین ابزارها و تکنیک­ های زیادی برای نیل به اهداف فوق در عرصه بیوتکنولوژی آبزیان نهادینه و کاربردی شده است که از آن­جمله می توان عرصه نوظهور سلول­ های بنیادی را که نقطه عطفی در تمام علوم محسوب می­شوند ذکر کرد. در بیوتکنولوژی آبزیان نیز سلول­ های بنیادی به عنوان ابزاری منحصر به فرد مورد توجه روز افزون قرار گرفته است.

سلول­های بنیادی (Stem Cells):

سلول­ های بنیادی (Stem Cells) دو ویژگی اساسی یعنی توانایی تقسیم و تولید سلول­هایی با خواص یکسان (خودنوزایی) و پتانسیل ایجاد انواع سلول­ های تمایز یافته دارند. بر اساس توان تمایز و برگشت ­پذیری آنها، سلول­ ها را می­توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • همه توان (Totipotent): این سلول­ ها می ­توانند همه سلول ­ها اعم از سلول ­های فرد و سلول­ های برون جنینی (جفت) را بسازند مانند بلاستومرهای یک جنین دو سلولی که هر سلول آن می­تواند یک فرد کامل را بسازد.
  • پرتوان (Pluripotent): این سلول­ ها می ­توانند تمام سلول­ های یک فرد به غیر از سلول­ های برون جنینی را بسازند. سلول­ های بنیادی جنینی (ES)، سلول­ های زاینده جنینی (EG) که از گنادهای جنینی مشتق شده­ اند و همچنین سلول­ های مشتق نشده کارسینومای جنینی (EC) از سلول­های پرتوان محسوب می ­شوند. تراتوکارسینومس­ ها تومورهای خوش­خیم تمایز یافته ای هستند که در بین آن­ها جمعیت­ های تمایزنیافته زیادی هم وجود دارد که کارسینومای جنینی از این تومورها نشات می ­گیرد.
  • چند توان (Multipotent): این سلول ­ها نسبت به سلول ­های قبل، سلول ­های محدودتری را ایجاد می­ کنند مثل سلول ­های بنیادی واقع در بافت­ های بزرگسالان.

به طور کلی سلول ­های بنیادی بسته به منشا آن­ها به سلول های بنیادی جنین(Embryonic)  و بزرگسالان (Adult) تقسیم می ­شوند. سلول ­های بنیادی جنینی از توده سلولی داخلی (ICM) جنین در مرحله بلاستوسیست به دست می­ آیند. دسته دیگر، سلول های بنیادی بزرگسالان هستند که در بسیاری از بافت­های تخصص یافته بدن از جمله مغز، مغز استخوان، کبد، پوست، لوله گوارش، قرنیه و شبکیه چشم و حتی پالپ عاج دندان یافت می­شوند. سلول­ های بنیادی جنینی اولین بار از موش تولید شد و از آن زمان سلول ­های بنیادی یکی از زمینه ­های مهم و فعال تحقیقاتی می­باشد. این سلول­ ها دارای پتانسیل بالایی برای تحقیقات پایه، پزشکی و کاربرد در بیوتکنولوژی حیوانی هستند.

دلایل استفاده و ایجاد سلول­ های بنیادی جنینی در ماهیان:

سلول-های-بنیادی-آبزیاناولین مطالعات و تولید سلول­های بنیادی در ماهیان مربوط به بیست سال پیش در ماهی زبرا و مداکا می باشد. به دو دلیل تکنولوژی سلول ­های بنیادی در ماهیان مطرح گردید؛

  • گونه ­های ماهیان استخوانی از لحاظ تحقیقات پایه از جمله مطالعات سلولی، مولکولی، زیست­شناسی تکوین و هم از منظر آبزی­پروری مورد توجه هستند. ماهی زبرا (Brachiodanio rerio) و مداکا (Oryzias latipes)  الگوی مناسبی برای تجزیه و تحلیل عملکردهای ژنی مربوط به انسان می ­باشند و رقابت نزدیکی به عنوان الگو با موش دارند. همچنین صنعت آبزی­ پروری نیز یکی از زیربخش­ های رو به رشد بخش کشاورزی است که از مهمترین اهداف و رویکرد پیش روی آن می­توان به تنوع بخشیدن گونه ­های پرورشی اشاره نمود.
  • همچنین ماهیان نسبت به دیگر مهره­ داران دارای یکسری مزایای تکنیکی خاص نیز می­ باشند که از آن جمله می­توان به هماوری بالا، جنین­های درشت شفاف و سرعت تکوین آن اشاره نمود. این خصوصیات هرگونه دستکاری را در شرایط آزمایشگاهی تسهیل می­نماید و می­توان مارکرهای فنوتیپی را در دوره تکوین اولیه مشاهده نمود. بخصوص در ماهیان آکواریومی کوچک از جمله ماهی زبرا و مداکا که زمان دو برابر شدنشان ۲ تا ۳ ماه می­باشد.

امروزه رویکرد معمول برای ایجاد ماهیان تراریخت شامل معرفی مستقیم ژن مورد نظر به سلول­های زاینده، جنین­ها یا تخم ­های لقاح یافته می­باشد. بازده این فرایند بسیار پایین می­باشد زیرا ادغام DNA خارجی اغلب کمتر از ۶-۱۰ می باشد.

در کل ادغام کاملا تصادفی است و اغلب تحت تاثیر توالی ­های اطراف ژن (Position effect) می­باشد، همچنین DNA پلاسمید اغلب دچار هم ادغامی نیز می­گردد که می­تواند پروموتورهای یوکاریوتی را خاموش کند و همچنین ادغام دیرهنگام نیز تولید ماهیان موزاییک می­نماید که امکان دارد دودمان زاینده جزء این موزاییک قرار گیرد یا حتی ژن وارد آن نشود.

بنابراین نیاز اساسی در این راستا ادغام هدف­دار ژن در ژنوم ماهی است که در این بین انتقال ژن به سلول­ های بنیادی جنینی یک رویکرد امید بخش برای تولید ماهیان تراریخت به منظور افزایش نرخ رشد و مقاومت به بیماری ­ها در کنار مطالعه عملکردهای ژن ­های ماهیان می­باشد.

تولید سلول­ های بنیادی در ماهیان:

تولید سلول­ های بنیادی جنینی از ماهی، فرایندی چند مرحله ای است که در زیر خلاصه ­ای از آن ذکر می­گردد. جنین ماهیان اغلب خارج از بدن مادر تکوین می ­یابد که این یک مزیت عمده کشت جنینی نسبت به موش محسوب می­ گردد. مرحله شروع کشت مرحله MD  (mid-blastula) می ­باشد.

بلاستوسیست ­ها هنوز تمایز نیافته ­اند و پتانسیل دستکاری آن­ها نسبت به سلول­ های حاصل از جنین­ های ابتدایی ­تر بیشتر می باشد و جهت تولید نتاج کایمری مناسب می ­باشند. به منظور بدست آوردن بلاستوسیست­ ها، تخم­ ها می­بایست کوریون ­زدایی شوند که در مداکا توسط هضم آنزیمی و در ماهی زبرا توسط پروناز و در سیم دریایی سرطلایی، سیم دریایی قرمز و سوف دریایی به صورت مکانیکی با پنس صورت می­پذیرد.

پس از شستشو و حذف زرده، بلاستومرها بر روی لایه ­ای از سلول ­های تغذیه کننده یا پوشش ژلاتینی کشت داده می ­شوند. هنگامی که بلاستومرها به کف متصل شدند حالت شبه بنیادی جنینی بخود می ­گیرند. هدف اولیه در کشت سلول ­های بنیادی جنینی ماهی ایجاد شرایطی است که باعث رشد سلول­ های جنینی شود در حالی که از تمایز خودبخودی جلوگیری نماید.

مطالعات در ماهی زبرا و مداکا حاکی از آن است که محیط کشت مناسب می­ بایست با عصاره جنینی ماهی (FEE) ، فاکتور رشد فیبروبلاستی گاوی (bFGF) به عنوان یک میتوژن و سرم ماهی(FS)  غنی­سازی گردد. به منظور ممانعت از تمایز، استراتژی­ های بکار برده شده برای سلول­ های موشی از قبیل سلول­ های تغذیه کننده و یا اصلاح محیط کشت و یا استفاده از LIF برای ماهی زبرا و مداکا سازگار شده است. سلول­ های تغذیه ­کننده برای کشت ­های کوتاه مدت در گونه­ های الگو بکار برده شده است اما برای کشت ­های طولانی مدت مناسب نیستند.

متعاقبا سیستم بدون لایه مغذی برای مداکا طراحی شد و پروتکل ایجاد شده در برخی گونه­ های تجاری از جمله سیم دریایی و سوف دریایی به صورت موفقیت آمیز آزمایش شد که البته عصاره جنینی و سرم مخصوص همان گونه استفاده گردید. در این گونه ­ها LIF تاثیری بر رشد سلول­ ها و یا ممانعت از تمایز نداشت. عدم نیاز سلول­ های بنیادی جنینی ماهی به لایه مغذی و فاکتورهای ممانعت کننده تمایز کار با این سلول ها را تسهیل می ­نماید که مزیتی نسبت به غیرماهی­ها محسوب می گردد.

مشخصات سلول­ های بنیادی جنینی

اثبات واقعی پرتوانی این سلول­ ها، تشکیل دودمان زاینده کایمری ایجاد شده می ­باشد ولی در شرایط آزمایشگاهی نیز برخی از آزمایشات برای اثبات پرتوانی این سلول­ها تنظیم شده است. از نظر مورفولوژی این سلول ­ها کوچک، مدور یا چندوجهی که دارای هسته بزرگی می­ باشند. این سلول ­ها از نظر کاریوتایپ باید Euploid و نرمال باشند تا بتوانند در ایجاد دودمان زاینده کایمر شرکت نمایند.

رشد این سلول­ ها می بایست زیاد و پایدار باشد و بتوانند کلون ­زایی نمایند به این معنی که یک سلول منفرد دارای توان تولید یک کلونی متشکل از سلول­ هایی با خواص ژنتیکی یکسان باشد و یا آنکه کلون­ ها دارای خواص مشابه سلول مبدا باشند.

غیر از این موارد یکسری مارکرهای پرتوانی هم باید مورد آزمایش قرار گیرند در موش SSEA-1 که یک نشانگر سطحی سلول­ های پرتوان جنینی است بیان می ­شود که در ماهی کاتلا نیز در سلول ­های بنیادی جنینی بیان بالایی از این نشانگر گزارش شده است. از دیگر نشانگرهای سلول­های بنیادی جنینی بیان ژنهای سطحی TRA-1-60،TRA-1-81 و آنزیم آلکالین فسفاتاز است.

کاربردهای بالقوه سلول­ های بنیادی جنینی در ماهیان

سلول های بنیادی جنینی سلول­ های تمایز نیافته ­ای هستند که از مراحل ابتدایی جنینی بدست می ­آیند و بعد از کشت توانایی تبدیل به هر سلولی را دارند و چنانکه دوباره به جنین­ های ابتدایی معرفی شوند می­توانند در دودمان ­های سلولی مختلف بخصوص به دودمان زاینده جانور، شرکت کنند. این توانایی پس از انتقال ژن نیز باقی می­ماند پس موتاسیون­ های هدف­دار را امکان پذیر می­نماید که این به عنوان شاه کلیدی در ژنتیک حیوانی مطرح می ­گردد.

پس از اینکه ژن به سلول ­های بنیادی انتقال داده شده به دودمان ­های سلولی مختلف رفته و باعث بروز صفت مورد نظر ما می ­گردد. بنابراین سلول­ های بنیادی جنینی (ES) پلی بین دستکاری­های ژنتیکی در محیط آزمایشگاه و بدن موجود زنده محسوب می ­شود و به عنوان میانبری برای وراثت مندلی مطرح است. همچنین سلول­ های بنیادی جنینی به عنوان یک منبع دهنده هسته پرتوان مناسب برای پروسه انتقال هسته و شبیه سازی نیز بحساب می­آیند.

حیوانات ترانس ژنیک بدست آمده از تکنیک غیر فعال کردن هدف­دار ژنی در سلول ­های بنیادی جنینی افقی تازه در راه بهبود بازده تولید در گونه ­های پرورشی می ­باشند و همچنین در گونه­ های الگو نیز برای تعیین کارکرد و عملکرد ژن ­ها برای مطالعات پایه و پزشکی زیستی به خدمت گرفته می شوند.

بعلاوه سلول­ های بنیادی جنینی (ES) به عنوان ابزاری برای مطالعه فرایندهای تمایز به دودمان­ های مختلف از سلول­ های پرتوان محسوب می­ گردند و همچنین ممکن است به عنوان روشی برای حفاظت تنوع زیستی در گونه­ هایی که امکان انجماد گامت­ ها یا جنین­ های آنها امکان پذیر نیست، باشد.

در این بین وجود ارگانیسم ­هایی با خصوصیات خاص به عنوان مدل بسیار مهم می باشد. ماهی طلایی (گلدفیش) به مدت ۳ دهه است که به عنوان یکی از اعضاء بزرگترین خانواده مهره­ داران (Cyprinidae) به عنوان یکی از الگوهای ژنتیکی و اکولوژیکی مهم تلقی می­شود. در این بین ماهی طلایی بیشتر در مطالعات زیست ­شناسی سلولی، ایمنی­ شناسی، سم­ شناسی، تخریب­ کننده­ های درون ­ریز، زیست­ شناسی اعصاب، تکامل مولکولی، ژنومیک مقایسه ­ای، بویایی، حافظه و یادگیری، بینایی و چشایی به عنوان الگو مطرح می ­باشد. تحقیقات اخیر در نظر دارد که سلول­ های بنیادی جنینی توسط کشت بدون لایه مغذی از ماهی طلایی تولید گردد و پرتوانی آن­ها نیز در شرایط آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گیرد.

جهت مطالعه مقاله ای مرتبط با بیتکنولوژی و آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

بیوتکنولوژی می تواند توسعه آبزی ­پروری را تسریع کند