تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-امارات

آبزی‌پروری در زیر زمین چیست و چگونه می‌تواند برای امارات سودآور باشد؟

آبزی‌پروری در زیر زمین

میانگین سرانه مصرف سالانه ماهی در امارات ۴ kg بالاتر از میانگین جهانی است.

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-اماراتمزرعه میگو و ماهی در نزدیکی جزیره الریم در ابوظبی.

 

از آنجا که به دلیل رشد صید صنعتی جمعیت ماهیان در سراسر جهان با فشار روز افزونی مواجه شده است، آبزی‌پروری گاهی یک روش پایدار‌تر برای پاسخ به تقاضا قلمداد می‌شود.

کارشناس حفظ منابع شیلات پیشنهاد داده، امارات می‌تواند با ایجاد امکاناتی در زیر زمین برای کاهش تأثیرات گرمایش اقلیم خشن این کشور رویکرد تازه‌ای برای این صنعت در پیش بگیرد.

پروفسور میشل کایسر دانشمند ارشد و استاد محافظت از منابع شیلات در مرکز لییل در دانشگاه هریوت-وات در ادینبورگ که در دبی دارای یک پردیس دانشگاهی است گفت، نور فراوان خورشید اجازه می‌دهد تأسیسات انرژی‌بر با استفاده از انرژی خورشیدی به شیوه پایدار فعالیت داشته باشد.

پروفسور کایسر قبل از شرکت در همایش “چه خواهیم خورد؟” در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با سایت ما گفتگو کرد.

«به کمک جدیدترین تکنولوژی تولید گونه‌های دریایی در خشکی امکان‌پذیر خواهد شد. پس منطقی به نظر می‌رسد که این مزارع را به زیر زمین منتقل کنیم تا دما را تحت کنترل درآوریم. این تأسیسات بسیار انرژی‌بر هستند. اما شما نور فراوان خورشید را در اختیار دارید، پس مزارع می‌توانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند. به محض اینکه از مناطق ساحلی صرفنظر کنید، زمین‌ زیادی در صحرا در دسترس دارید.»

امارات دارای صنعت آبزی‌پروری بوده و شیلات الجرف یکی از تولیدکنندگان آن است. این شرکت میگو و گونه‌های مختلف ماهی را در آب‌های جزیره بالرمید در نزدیکی ابوظبی پرورش می‌دهد.

شرکت دیگری به نام فیش فارم در منطقه دور از ساحل شهر دباالفجیره درون قفس ماهی پرورش می‌دهد. این شرکت در شهر ام‌القیوین دارای یک هچری و در جبل علی دارای یک مزرعه در خشکی است که سالمون پرورش می‌دهد.

این صنعت هنگامی اینجا توسعه یافته که صید بی‌رویه در دریا به نگرانی روزافزون از دیدگاه محیط‌زیست و امنیت غذایی تبدیل شده است.

نتایج تحقیقاتی در ۲۰۱۹ منتشر شد که نشان می‌دهد تقریبا کل خلیج فارس و آب‌های دور از ساحل شرقی امارات جزوی از ۱۰ درصد مناطقی هستند که با بیشترین خطر صید بی‌رویه مواجه‌اند.

به گفته مقامات، میانگین سرانه مصرف ماهی در امارات ۲۵/۳ کیلوگرم است که تقریبا ۴ kg بالاتر از میانگین جهانی محسوب می‌شود. با تداوم رشد جمعیت کشور، تقاضا برای ماهی نیز ممکن است افزایش یابد.

نگرانی در خصوص صید بی‌رویه در خلیج فارس در سطح جهانی مطرح شده است. سال گذشته سازمان ملل گفت، ۹۰ درصد جمعیت ذخایر ماهیان بزرگ در این منطقه تهی شده است.

آمار و ارقام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد که توسط محله نیچر منتشر می‌شود نشان می‌دهد در ۲۰۱۸، آبزی‌پروری در سراسر جهان ۸۲/۱ میلیون تن آبزی- از جمله ماهی و میگو- تولید کرده و در مقابل آن تولید صید وحشی بالغ بر ۹۷ میلیون تن بود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند آبزی‌پروری می‌تواند تا پایان این دهه یک سوم رشد کند و تولید آن از تولید صید وحشی سبقت خواهد گرفت.

صدف‌های دوکپه‌ای مانند ماسل و اویستر که مواد گیاهی را از آب فیلتر می‌کنند، گاهی به عنوان محصول پایدارتر در آبزی‌پروری نسبت به سالمون، توصیف می‌شود و بازدهی چنین سیستم‌هایی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. سالمون معمولا از ماهی صید شده تغذیه می‌کند.

در امارات از آبزی‌پروری برای تهیه ماده غذایی استفاده می‌شود و با این کار فشار روی جمعیت آبزیان وحشی کاهش می‌یابد. پروفسور کایسر در این زمینه گفت، این صنعت با پرورش و رهاسازی ماهیان می‌تواند در حفظ گونه‌های دریایی سهیم باشد.

«اکثر مردم از نقش این صنعت در حفظ ذخایر سخنی نمی‌گویند. به نظر من این فعالیت می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفاء کند.»

همین کار را می‌توان با مرجان‌ها انجام داد و ابوظبی سال گذشته برنامه‌ای را برای احیاء بیش از یک میلیون کلنی مرجان از طریق کاشت مجدد آنها، اعلام کرد.

پروفسور کایسر گفت، گونه‌های مقاوم به گرما در خلیج می‌توانند برای افزایش جمعیت صخره‌های دریایی در سایر نقاط جهان که دما رو به افزایش است، مناسب باشند.

«گونه‌های مرجانی در سواحل شما در حد بالای دمای آب دریا زندگی می‌کنند. اگر مرجان‌های خلیج تحمل بیشتری داشته باشند، می‌توانند در احیاء منطقه مفیدتر ظاهر شوند. منطقه خلیج نیز می‌تواند با فرستادن پاجوش‌های نورسته به سایر نقاط کمک کند.»

همایش “چه خواهیم خورد؟” ۱۷ فوریه در اکسپو ۲۰۲۰ دبی در غرفه بریتانیا برگزار می‌شود. جورج یوستیس مسئول امور محیط‌زیست، غذا و کشاورزی یکی از سخنرانان خواهد بود و پروفسور کایسر در پنل بحث با موضوع “چگونگی تأمین غذای جمعیت جهان بدون نابود کردن سیاره” شرکت می‌کند.

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-امارات

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-امارات

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-امارات

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-امارات

آبزی‌پروری-در-زیر-زمین-امارات