تازه‌ها

آخرین مطالب

اشباع-اکسیژن

دانشمندان روسی یک دستگاه جدید اشباع اکسیژن را توسعه دادند

نوآوری در اشباع اکسیژن

اشباع-اکسیژنسازمان شیلات فدرال روسیه

 

گروهی از دانشمندان روسیه یک دستگاه اشباع اکسیژن طراحی کردند که اخیرا آزمایشات میدانی را در چند دریاچه در منطقه آلتای پشت سر گذاشته است. این تجهیزات جدید برای کمک به تکثیر ماهی در شرایط سخت شمال روسیه درنظر گرفته شده است.

الکساندر پاشینین، یک دانشمند برجسته گفت: «در زمان شوروی ما [در منطقه آلتای] یک هچری برای تکثیر گونه‌های با ارزش مانند اردک‌ماهی (pike) و کپور اروپایی داشتیم. در این هچری شش کمپرسور با سوخت دیزلی اکسیژن آب را تأمین می‌کردند. ما یک راه‌حل منطقی‌تر پیدا کردیم.»

فعالیت این هچری قدیمی سال‌ها پیش متوقف شد و حالا دریاچه‌های آلتای تنها میزبان کپور پروسی و قنات‌ماهی (minnow) است.

در زمستان، پاشینین و تیمش یک دکل هفت متری با توربین بادی و یک پمپ که به طور خاص طراحی شده بود را در دریاچه‌های آلتای نصب کردند. پمپ با انرژی باد کار می‌کرد و دمای آب را از کف آب به سمت بالا افزایش می‌داد و یخ به تدریج ذوب می‌شد.

پاشینین توضیح داد، تکنولوژی مورد نظر هم سازگار با محیط‌زیست و هم مقرون به‌صرفه است و گفت: «چیزی شبیه یک مخزن یخی شکل می‌گیرد که امکان فتوسنتز بیشتر گیاهان آبی را فراهم می‌کند و اکسیژن آزاد می‌شود. به این ترتیب ماهیان راحت‌تر تنفس می‌کنند.»

 

اشباع-اکسیژن

رویکرد شوروی، استفاده از سوخت دیزلی بود. هر وقفه‌ای در تأمین سوخت که در زمان شوروی معمولا در سیبری اتفاق می‌افتاد، تمام ماهیان را به خطر می‌انداخت.

این روزها، پرورش ماهی در منابع آبی محصور در شرق روسیه رایج نیست، چرا که بیشتر ماهیان در زمستان دوام نمی‌آورند. در این بخش از کشور، لایه‌های قطور یخ آب دریاچه‌ها را به مدت تقریبا شش ماه احاطه می‌کنند و بیشتر ماهیان به دلیل کمبود اکسیژن از بین می‌روند.

پاشینین گفت، سال گذشته با کمک این پروژه نوزادان اردک‌ماهی در یکی از دریاچه‌های آلتای برای اولین بار در چند دهه زنده ماندند.

به گفته او، در پایان ژوئن ۲۰۲۱ دانشمندان تصمیم گرفتند با نصب این تجهیزات در چند دریاچه و رهاسازی نوزادان کپور، آزمایش تازه‌ای انجام دهند. اگر همه چیز خوب پیش برود، دانشمندان انتظار دارند این تکنولوژی جدید بتواند حداقل در این بخش از کشور، مورد توجه مزرعه‌داران ماهی قرار بگیرد.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای